Jeg har stor jernmangel, lagrene mine er veldig lave.. Og jeg tar ikke opp jern heller, verdiene er lavere enn i november og jeg har tatt jerntabletter hver dag. :eek:
C-vitaminer vet jeg kan hjelpe opptaket, men appelsiner og juice kan jo ikke jeg ha i meg på Ketolyse...
Så jeg tenker på om jeg bør gå over til noe annet enn Ketolyse. Og dette er innmari vemodig, for Ketolyse er så trygt og enkelt.. Og jeg føler meg så godt inne i det nå.:(
Og sliten og slapp som jeg er, orker jeg ikke sette meg inn i alle de andre kostholdsfilosofiene her inne.
Noen som kan fortelle kort hva feks Lindeberg går ut på? Der kan man spise litt frukt, stemmer ikke det?
Hva kan være lurt for meg nå:confused:
Jeg er jo så motivert, jeg vil fortsette ned i vekt!! Men ikke på bekostning av helsa, for jeg fungerer ikke sånn jeg har det nå..
Åååhh, dette er så vanskelig.. Hjelp meg, snille damer her inne.. Jeg er så fortvilet nå, aner ikke hva jeg skal gjøre!
Det er en myte at appelsin er den viktigste kilden til c-vitamin. Frukten vi finner i butikken dyrkes som regel i så skrinn jord at vitaminene nesten ikke finnes i de lenger.
Det finnes derimot andre naturlige kilder til c-vitamin: For eksempel Jordbær inneholder 68 mg C-vitamin pr. 100 g vare, bringebær 30 mg. I tillegg finnes det i multer, nyper, paprika, spinat, tomater, og broccoli. Blandt annet. :)
Nei, det stemmer Carisma.. En sprøyte har lite for seg... :( Og jeg blør minimalt under mensen, gir ikke blod, - så det er ikke blodet ut som er noe problem.. Legene klør seg i hodet, og det samme gjør jeg..
Men jeg spiser mye brokkoli og bringebær i smoothie, hver dag! Men det holder ikke, tydeligvis.. Så frem til jeg får undersøkt nærmere og fått svar på hva dette labre opptaket skyldes: HVA GJØR JEG?!:confused:
Er C-vit tilskudd ok for ketosen da? Trodde det var tilsatt litt for mye snask...? Kanskje jeg bare har sett på feil type, og trodd alle var sånn?
Jeg skjønner ihvertfall hvorfor jeg ikke har fått dette store utbruddet av energi som ketosen liksom skulle føre med seg:o
Jeg har en ester c-vit her og den inneholder:sitronsyre,hevemiddel(natriumhydrogenkarbonat)kalsium-L-askorbat,inulin,aroma (appelsin),søtstoff(sakkarin),fargestoff (betakaroten),rødbetpulver.
Står ikke hvor mye karber den inneholder desverre :(
Takk! Den var fin.:)
Det rare er at Hben er helt fin, den ligger på 14! Dette skjønner jeg lite av.. Jaja, vi får se hva legene finner ut av..
Det stor forøvrig at kalsium hemmer opptaket av jern, de tablettene tar jeg jo hver dag...
Kanskje jeg bør sende en mail til Torkil ang dette? Kom så mange spørsmål nå etter legetimen, når jeg fikk tenkt litt.
Camilla82: Kanskje det er bedre å prøve med de du nevner, enn ikke å ta noe... Skal få kjøpt meg de jeg, var ikke de jeg så på tror jeg.
Noen andre som har peiling på C-vitaminer og ketose?
Hele veien?! Ja, men da må det jo være ok!!:)
Kanskje jeg rett og slett bare kan fortsette på Ketolyse da?!:D
For kosten i seg selv er jo ingen ulempe, kanskje untatt kalsium.. :confused:
Så bra! Tusen takk for hjelpa, da blir jo plutselig hele situasjonen litt lettere!:) (Ikke sikkert jeg tar opp jernet alikevel, men det er verdt ett forsøk!)
Hei :)
Høres ut som du har fått flere gode råd.
Hvilken type jerntilskudd tar du? Noen er vanskeligere for kroppen å ta opp.
Personlig vet jeg noen som har hatt godt opptak av et jerntilskudd som heter Amino-jern, og som fås kjøpt på helsekost. Etter at de ikke fikk opp lagrene på jerntilskudd kjøpt på apotek.
Du får jo selv finne ut av hva du vil prøve :) Lykke til
Takk for tipset:) Nå i første omgang skal jeg ikke ta jern, mens legene foretar nødvendige (?!) prøver undersøkelser. Ettersom lagrene hadde gått fra lavt til veeldig lavt på kort tid..:eek: Men regner meg at jeg skal på igjen med jern etterhvert, så da skal jeg prøve ut den Amino-jern!:)
Jeg har også dette problemet om å ikke kunne ta opp jernet. Har generelt lavt nivå. Jeg drakk en kopp med rødbete-juice hver dag i en uke og to og da steg nivået.. ! :D (men det vae før ketolyse-start.. desverre. Kanskje liten hjelp da.. Men helsen er jo viktigst. ..).
Lykke til
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.