Jeg bruker alltid å lage tacokrydder selv, men i dag var det tomt i boksen (lager alltid stor boks når jeg lager) og jeg var alene med ungene som var sultne og utålmodige så da gjorde jeg det enkelt og tok en ferdigpakke fra skuffen. Vet at det ikke var så lurt, men gjort er gjort. Skal lage meg en ny stor boks nå ;)
hvis du bruker 400g kjøttdeig er det 24karb i hele kjøttdeigen..for det er 60g karb pr 100g i krydret, og det er 45(?) gram i posen. Jeg er blitt litt lei av det krydret jeg lager selv, så jeg tar litt kjøttdeig av sambo, så det blir kanskje f.eks 1,5karb, blir ikke mye kjøttdeig men.. så pakker jeg på med masse salat osv oppå. Gjordet det igår :)
Det tacokrydderet jeg lager selv smaker akkurat som det i butikken synes jeg, bare at det ikke blir "tykt" når det koker. Så det er jeg veldig fornøyd med :ja:
Det er det Sirius siterte over her er det jeg bruker, kjempegodt :ja: Lager som regel en stor boks som holder til endel ganger så jeg slipper å lage hver fredag :)
Ja, men hvor mye bruker du da? Hvor mye er det i en pose? 30-40 gr? Til hvor mange personer?
Sikkert bedre å lage selv, men det er vel avhengig av hvor mye du bruker. Og ja, det er druesukker i den.
jeg gjør det knallenkelt. En god dæsj paprikapulver, en like god dæsj spisskummin, chili eller piri piri etter evne, en halv dæsj løkpulver, littegrann salt.
Sist lagde jeg tacokarbonader til ungene, karbonadedeig, krydder, jobbe inn og lage karbonadekaker.
dersom eg husker rigtig så er det 60g i ei pakke.. som skal gå på 4/500g kjøttdeig.. 4/500 kjøttdeig er ca nok til 2 voksne personer.. dvs 24 i ei pakke.. 12karber bare i kjøttdeigen til 1pers..
men det går også an å ikke bruke alt. Var egentlig skeptisk til det, men stekte 750g kjøttdeig med en pose santa maria, og frøs ned småposer med 50g kjøttdeig i hver, da blir det ca 1,5 i hver pose, det er kanskje ikke så mye kjøttdeig, men om du sprer det litt utover fatet/mama lupe's så smaker det akkurat som taco med masse kjøttdeig.. synes det er kjempegodt jeg! Synes fortsatt ikke at det hjemmelagde krydret eller hindu sitt er godt.. hindu sitt smaker ihvertfall ikke taco.. :/
Spisskummin får du i innvandrerforretninger eller matbutikker med bedre utvalg.
Jeg snakte tacokrydder på glass fra Black Boy i dag.... ikke å anbefale. Som nevnt er det druesukker i den (vet ikke hvor mye, 3.ingrediens, men brukte mindre enn de på pose i alle fall). Dessuten smakte den ikke taco! Jeg må få tak i cumin.
Var på Obs Stormarked i dag og der har de jo 2 hyller med kun krydder. Men der hadde de det dessverre ikke. Ikke tacokrydder på glass heller :p søren..
Får lete videre, det er så kjekt å spise noe så enkelt og som taco hvor jeg bare kan la være å ete skjellene :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.