< Tilbake til oversikten

Fried "rice" alt. lavkarbopytt i panne

Maimor sa for siden:

Dette kan brukes til lunsj el. middag ettersom. Karbeinnholdet kan varieres alt etter hvilke grønnsaker man bruker og hvor mye kjøtt i forhold til grønnsaker det er.

I dag lagde jeg 4 porsjoner:

200 g blomkål raspes og stekes som ris i litt meierismør

250 g skinke i terninger (kan byttes ut med pølse, kylling, kalkun e.l.)
120 g bambusskudd
200 g minimais
1 løk
100 g brokkoli i små buketter

4 egg knekkes i panna sammen med retten og røres/hakkes godt inn sammen med det andre.

Jeg smakte til med 2 ss soyasaus (av god kvalitet 1 karb/100g), litt hvitløkspulver og ingefærpulver. Det var ekte kinamat for meg!

Som en variasjon kan man sikkert bytte ut eggene med fløte og krydderne med andre typer for å få andre smaker.

Et annet tips er å kutte opp litt ekstra grønnsaker og kjøtt når man først er i gang og blande det godt og fryse i passe porsjonsstørrelser slik at man har en "ferdig-pose" til pytt i panne når det skulle være. Lurt med litt lettvinte løsninger! ;)

Jeg har ikke regnet karber, men det som er kommer uansett hovedsaklig fra grønnsaker.

caz sa for siden:

Stekt blomkål..
Mamma pleide lage dette.. Men kun blomkål.. Hun stekte det på forholdsvis lav varme lenge slik at alt ble brunt, men ikke svidd (alt var raspet først), og vi pleide spise det med potet (fyfy) og smeltet smør. Var kjempemektig men godt...

vossajinto sa for siden:

mmm...Dette hørtes kjempe godt ut, også eg som er så glad i "Fried Rice".. Skal jaggu prøve dette over helga.. mmm..

snutanuta sa for siden:

Oj, ja dette så godt ut!

Jabba sa for siden:

God kvalitet soya saus....hvilket merke har du brukt? Jeg har bare Kikkoman sin og den står det ikke karbe innhold på....

Maimor sa for siden:

Exotic Food's Supreme soy sauce. Jeg synes ikke den er riktig så salt som Kikkoman sin.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.