< Tilbake til oversikten

ADHD/ADD og lavkarbo

Minni1 sa for siden:

Er det noen med adhd/add som har erfaring med lavkarbo?

vito sa for siden:

joda, har nå det. Hva lurte du på?

Minni1 sa for siden:

Jeg har en datter med ADD. Hun fikk diagnose for et år siden (var da 15 år) og vi valgte sammen med henne å prøve medisier. Hun har stor utbytte av det og skoleprestasjonene har en stor kurve oppover. Samme med det sosiale livet.

Jeg får noen ganger (spesielt på nettet) endel formaninger om at hun for all del ikke må begynne på medisiner. De mener at mye kan gjøres gjennom kostholdet og da spesielt å kutte ut melkeprodukter og karbohydrater. Men det er ingen som har personlige erfaringer med det.
Så derfor lurer jeg på om noen her har noen erfaringer med dette?

Altså om konsentrasjonen blir bedre på lavkarbo kosthold?
Er det noe forskjell i det hele tatt om man går på lavkarbo eller høykarbo når det gjelder konsentrasjonsproblemer i forbindelse med ADD/ADHD?

Veggpryd sa for siden:

Her er en trailer på matintoleranse. Det første intervjuobjektet (herregud, for et ord! :lol: ) ligner veldig på adhd. Har bestilt dvd'n, men ikke fått den enda. :)

Fetpåmidten sa for siden:

Tenkte på akkurat det samme:) Det er en av personene i filmen som har ADHD og hatt kjempeforandring ved å kutte korn, KH og melk.

Kitt sa for siden:

Datteren til en venninne prøvde med kostholdsendringer først, men hadde ikke nok effekt.
Etter at hun begynte på medisiner, ble hun en helt ny jente med et myyyye bedre liv!:D

Var en gang på et seminar der en overlege fortalte om sitt liv med adhd og hvordan hele livet hans forandret seg etter at han begynte på medisiner som en av de første i Norge!
Begge barna hans bruker medisiner og har gode liv med utdannelse og familie. Han mente ikke noe av dette ville vært mulig uten medisiner.

En av nabojentene her slet i mange år, begynte på medisiner som 21- åring og var sååååå lykkelig, hun hadde plutselig tålmodighet og ro nok i kroppen til å lese en bok fra perm til perm!

Det jeg vel egentlig vil si, er at du ikke skal la noen skremme dere fra å behandle adhd/add med medisiner! Men et lavkarbo- kosthold er ikke usunt for noen, heller!

Veggpryd sa for siden:

Det beste er vel å kunne leve uten medisiner...?

Kitt sa for siden:

Ikke når det går på livet løst!:eek:
Noen av oss mangler faktisk viktige ting i kroppene vår og må ha medisiner for å leve et tilnærmet normalt liv!

Dette gjelder i høyeste grad de som virkelig sliter med adhd!

Men det finnes grader også av adhd og noen vil klart kunne klare å regulere dette med kosthold. Problemet er ofte at det tar laaaang tid å finne ut om sånt virker og for et ungt menneske går tiden fryktelig fort når ingenting i livet er på plass.

Når man faller utenfor i alle aspekter i livet som ung tenåring, haster det med å få ting på plass!

Man gir insulin til diabetikere, thyroksin til de med lavt stoffskifte, antibiotika til de med livstruende betennelser, astmamedisiner til astmatikere osv osv
Hvorfor skal ikke de med adhd kunne bruke medisiner som til de grader kan endre livene deres til noe som er myyyyye bedre?

Addict sa for siden:

Hm.. Jeg fikk diagnosen som 17-åring (blir 19 nå 1 april) og jeg gikk på Ritalin i fjor vinter. Fikk alvorlige depresjoner av medisinene og da jeg sluttet gikk det sakte oppover. Har begynt på lavkarbo nå i håp om at det kan hjelpe på helsa og uroen, men har holdt på i så kort tid at jeg kan ikke fortelle deg noe mer enda :)

Minni1 sa for siden:

Tusen takk for svar.
Det var leit at ikke medisinen hjalp. Jeg håper virkelig at lavkarbo kan hjelpe for deg i forhold til helsa og uroen. Kan jeg få lov å sende deg en pm om en stund og høre hvordan det går med deg?

Minni1 sa for siden:

Takk for link.

Minni1 sa for siden:

Tusen takk for svar.
Det var leit at ikke medisinen hjalp. Jeg håper virkelig at lavkarbo kan hjelpe for deg i forhold til helsa og uroen. Kan jeg få lov å sende deg en pm om en stund og høre hvordan det går med deg?

Minni1 sa for siden:

Takk for svar Kitt. Det var veldig godt å lese og føle at vi har tatt riktig valg akuratt nå. For det hastet faktisk veldig for min datter da hun isolerte seg mere og mere og skolearbeidet var helt umulig å få gjort.

Jeg er egentlig positiv til å prate med henne om et lavkarbo. Ikke enda men når hun er mere klar for det i forhold til livet hennes ellers.

Kitt sa for siden:

Dette er faktisk noe som opptar meg en del. Denne jenta jeg kjenner er så utrolig herlig og flott, men når hun glemmer å ta medisiner feks er hun et troll!
I tiden før hun fikk medisiner slet hun ut venninner, lærere, foreldre og alle oss andre rundt seg. Hun fikset ikke skole eller håndball eller riding eller venner.
Nå stråler hun på vei til venninnebesøk, skolearbeidet går som en lek, håndballen er gøy igjen.......

Jeg kunne ønske alle som er i mot medisiner mot adhd kunne få sett henne med og uten medisiner. DA ville de skjønne!

Masse, masse lykke til!:klem:

Minni1 sa for siden:

Jeg skulle også ønske at de hadde sett hvor vanskelig det kan være å leve med adhd. Det kan være knalltøft.

Så godt å høre at det går så bra med den jenta du kjenner.

Addict sa for siden:

Ja, skal se om jeg husker det etter noen uker nå :D

Jeg sliter ikke med skikkelig hyperaktivitet. Mer humørsvigninger, sinneproblemer, av og til søvnroblemer, konsentrasjonsproblemer og uro, som å ikke klare å sitte helt i ro, føle at man må stramme vissse muskler uten grunn osv.

Var derimot mer hyperaktiv da jeg va lita, styra så mye at jeg begynte å spy :p ble sett på som problembarn og fikk som sagt ikke diagnose som 17-åring. Det er som de sier over her knalltøft. Både å ha blitt behandlet så dårlig av lærerne at mor har begynt å grine på foreldremøter og dratt i sinne og å vite at karakterene mine ville vært mye bedre om jeg hadde fått den hjelpen og oppfølgingen jeg trengte.

Barna i dag er "heldigere" enn oss på 90-tallet/begynnelsen av 2000 da AD/HD var "ukjent" og noe bare gutter hadde. Nå blir heldigvis alle barn kjapt vurdert om læreren mistenker unaturlig uro og dem har kommet så langt at det faktisk er mulig å forbedre det via kostholdet! Dette er helt fantastisk og det har gått veldig fort i utviklingen heldigvis :) vet iallefall at jeg ville prøvd å endre kosthold på mitt barn foran å bruke medisiner (noen MÅ jo gå på medisiner osv, da, men lurt å prøve ut alternative metoder først mener jeg).

Litt sikrere og tryggere for meg at mitt barn en dag kommer til å få en lettere oppvekst enn meg iallefall om hun arver "tilstanden"! Heia lavkarbo! ;)

Pearl sa for siden:

Veldig interessant innlegg :_prikk:

Veggpryd sa for siden:

Det jeg mener med at det beste må være å leve uten medisiner - er at det beste må vel være å kunne gjøre noe med selve årsaken til at barna har blitt syke. Men klarer man ikke kostomlegging - så er det jo kjempefint at vi har medisin som funker. :)

Minni1 sa for siden:

Og jeg tror de fleste er enig med deg der, ivertfall er jeg det. ;)

Jeg vet om noen få som har lagt om kosten for barna sine men som det ikke gav de resultatene en er forespeila. Men jeg vet ikke om noen hvor det har fungert slik at det er tilfredstillende for barnas funksjon.

Jeg lurer veldig på om han på dvden som du linket til har adhd . Det klarte jeg ikke å finne ut av.

Fetpåmidten sa for siden:

Tror ikke det er han i traileren, men det er andre i filmen som har det.

Tårnet sa for siden:

Hei "Veggpryd" og "Minnie" og dere andre som diskuterete ADHD og filmen MAT? i januar i år.
Jeg har filmet/klippet og produsert den filmen sammen med mange andre filmer om helse og kosthold.
Sindre, som opptrer i filmen fikk nesten ADHD-diagnose. Han var på mange undersøkelser og alle trodde det var noe psykisk galt med ham. Han var høyt og lavt og gikk på spesailskole for umulig ungdommer i Bærum. Han roet seg ned med ulike former for dop frem til han var 19 år. Han ble anholdt av politiet flere ganger etter vold - særlig etter å ha drukket øl.
I løpet av et års tid klarte han å legge om kosten, fritt for mel og melkeprodukter. Grønnsaker er kun de karbohydratene han spiser.

Nå er han i meget bra form med flere jobber og ser fremover.
Ta en kikk på ham (og de andre) to år etter opptakene på et Youtube-klipp vi har laget som kan sees her.
Takk til dere som skriver om filmene på forumet!:)
MVH J. Svendsen

Viclin sa for siden:

Dette var interessant. Skulle gjerne likt å se hele filmen.

Filakia sa for siden:

Jeg har en bekjent som har en sønn i barneskolealder, med ganske store vansker sosialt og adferdsmessig (foreløpig udiagnostisert), som har sett positive resultater av å innføre lavkarbo-kosthold for sønnen. Kjenner ikke til detaljene, men hun var i alle fall svært positiv.

Veggpryd sa for siden:

Jeg kjøpte filmen i vinter - den er veldig bra! :) Good work! Kan absolutt anbefales. Mye av de plagene de i filmen forteller om kan man kjenne igjen selv. Det er så mye likt av hva folk forteller av helseeffekter når de går over på LCHF-kost og det som fortelles i filmen.

Borealis sa for siden:

Jeg mener det var gjort blindtester (i Storbritania?) som viste at essensielle fettsyrer (var det Efalex tro) hadde like god virkning/resultet som ritalin.....

Finner nok den abstrakten, om vi søker i pubmed. Evt på Mat & Helse sine sider.

Jeg er ihvertfall skeptisk til å medisinere en "sekkediagnose" som adhd, uten å sjekke andre alternativer. Det betyr ikke at jeg mener medisinering alltid er feil! Godt å høre om gode resultater, - at folk får bedre liv:)

Summer sa for siden:

Jeg har akkurat kjøpt meg boken kjernesunn familie. Den anbefaler jeg dere på det sterkeste å lese! Den tar opp dette med problematikken med gluten, melk og sukker.

Det er en bok som tar for seg dette med hvordan maten påvirker oss, og hvordan deres liv ble dramatisk endret da de gikk inn for å legge om kostholdet og livsrytmen sin. Deres eldste barn hadde autisme og gikk på spesialskole fordi han ikke kunne fungere sammen med andre friske barn (uro, agresjonsutbrudd, konsentrasjonsvansker), og etter de begynte å trene med ham og la om kostholdet, så er han nå ute i vanlig skole og fungerer helt normalt! :love: Det er bare så rørende og så flott! boken viser vei skritt for skritt. Forteller hvordan man kan motivere hele familien på å legge om kostholdet, viser oppskrifter man kan bruke, har en produktguide, med lenker til internettsider som selger produktene slik at man lett skal kunne få tak i det ... Det er forslag til treningsprogram, det er forslag til ukesmeny ... Det er en fantastisk bok altså!

I kapittelet "Gjør noe med autisme og hyperaktivitet" (Familefortelling og guide for foreldre som har barn med hyperaktivitet, autistiske trekk, eller andre atferdsproblemer), står det en liten boks med lynguide:

Fem trinn til et bedre liv for "umulige" barn og familiene deres:

1. Kutt ut gluten, kasein og sukker i barnets kost.
  2. Mosjoner sammen med barnet hver dag. Dere skal helst opp i en time.
  3. Gi barnet fred i hjernen når det er hjemme. Kutt ut TV, radio og dataspill.
  4. Gi barnet probiotika, fiskeolje, linfrøolje og kokosolje hver dag.
  5. Bad barnet eller gi det fotbad i engelsk salt.
    (Les hele kapittelet om du vil vite mer. Finn gluten-, melke- og sukkerfrie produkter i "kom i gang guiden". Probiotika står under "melkesyrebakterier og probiotika, og engelsk salt under "utrensingsprodukter".) Jeg tok med parantesen også, sånn for å vise hvor gjennomtenkt og oversiktelig boken er! :hearts:

sykavsukker sa for siden:

Hvordan er det med lavkarbo og ritalin?
Begynte faktisk å spise karbohydrater da jeg begynte på ritalin FLAU
fordi jeg trodde bivirkningene skulle gå over da.
En lege som sa til meg at lavkarbo kunne være farlig på noen medisiner.
Så utrolig dum jeg var som lot meg falle helt tilbake, men hadde LAVT blodsukker.
Hvis noen har erfaring med ritalin og lavkarbo vil jeg sette pris på om dere tok dere tid til å svare.

Supera sa for siden:

Jeg har en lillebror med ADHD, og han spiser nå lavkarbo. Ikke fullt så strengt som han egentlig burde. Gluten og sukker er borte, men kaseinet er der fortsatt. Mye mindre enn før da, han var helt ram på melken før. Han går fortsatt på største dose concerta som han får lov til å ta, med en ritalin på kvelden av og til (tror jeg det var).

Jeg har spurt ham om han føler seg noe annerledes på lavkarbo. Det gjorde han, men da jeg ba ham om å forklare på hvilken måte, så klarte han ikke å definere det annet enn "bedre". Men bedre er jo bra. :snill: Han har bare spist lavkarbo 2,5 måneder, så jeg tenker at vi lar det gå litt til før vi eksperimenterer med å kutte ned på medisinen han har tatt i mange år nå.

Smilla sa for siden:

Kosthold og fettsyrer er interessant ifht adhd, med lenker til studier o.a (det jeg fant i farta):
www.naturbiblioteket.se/ADHD.html

Du kan jo söke selv også på feks EyeQ

frifuggel sa for siden:

EyeQ og andre omegatilskudd brukte vi også, med godt resultat, på en fosterdatter med adhd. Husker dessverre ikke doseringen av de forskjellige, men de kan man finne på internett. Disse gjorde at hun reduserte medisinbruket etter en tid (2-3 måneder), men å kutte den helt ble ikke aktuelt, til det var hun for hyper (hennes ord).. Samtidig som det så ut til at "down-periodene" ble mildere, mye mildere. Hun så et program fra England, der mat til mennesker med adhd ble diskutert, fremfor alt de E-stoffene som er tilsatt maten for å få god holdbarhet. Hun har nå i 3-4 år SELV holdt seg borte fra f.eks potetgull med krydder (kan spise litt med bare salt)

Bor ikke hjemme nå, men hun spiste "ganske lavkarbo" her. Var, og er, glad i grønnsaker, spesielt salat, og siden vi har allergikere i hus, så ble all mat laget fra bunnen av. Ser at hun nå, når hun spiser adskillig mere karboer, er mere sløv med å ta medisinene, det merker man, ja.. Er tenåring ennå, hun da, så jeg håper og tror at hun, etter en tid, vil se tilbake og huske fordelene av et sunt kosthold, både for hennes del og de rundt henne. I bunn og grunn en grepa jente, det er synd at hun ikke ser akkurat det selv. Tar tid å "bygge seg opp" igjen. :o

Lisa-pyon sa for siden:

Jeg fikk diagnosen AD(H)D for en liten stund siden, men siden jeg er over 18år (er 20 nå) legen ikke vil ta ansvar om jeg blir avhengi av ADHD medisinene(som visstnok mange over 18 blir-.-) så nektet han rett å slett å skrive ut medisiner til meg. Selv om fastlege i hjembyen min som jeg har hatt i 20 år som kjenner meg og nevropsykologen jeg gikk til anbefalte at jeg prøvde ut medisiner for å se hvordan det fungerte hos meg. Men selv om jeg satt å gråt på legekontoret i over 20 minutter så nekta legen å skrive ut medisiner.

Siden jeg er student, og har flyttet hjemmefra får jeg ikke noe økonomisk støtte av foreldre, så å dra til privatlege eller få alternativ behandling av homeopat har jeg ikke penger til.

Små desperat leita jeg rundt etter alternative behandlinger og fant en side hvor det sto om proteinintoleranse hos de med ADHD. Jeg har ikke penger til å sjekke om jeg faktisk har det, men bare bestemte meg for at da får jeg kutte ut kasein og gluten å se hvordan det går. Siden jeg også har lyst å slanke meg litt, tenker jeg å gå på lavkarbo i tilegg når jeg har vent meg til kasein/glutenfritt kosthold.

Vi får se hvordan det går, håper virkelig jeg merker forkjell : )

Bestemamma sa for siden:

Har virkelig lyst til å svare at du for all del ikke må ta medisiner. Men da får jeg vel på pukkelen tenker jeg...:(

Grunnen til at jeg sier dette er at min sønn har blitt skadelidende av å ta ADHD-medisinen Strattera. Han har fått skadet leveren og har pga. det en enorm kløe nedover beina.
Prøver å innføre ketogent kosthold på ham også, men han er altfor glad i søtt og melk til at det går helt smertefritt.:o Han er tross alt 16 år og bestemmer mye selv.

Jeg har fått et mye lavere og mer alvorlig stemningsleie med denne kosten og tror det har positiv effekt på ens handlinger i hverdagen, om du forstår hvor jeg vil hen - kan beherske meg mye bedre mm..

Lisa-pyon sa for siden:

Jeg har vært litt skeptisk på ADHD medisiner selv, du har de som får bare gode ting uttav det, også har du de som begynner å hate seg selv og blir deprimert og ene med det andre. Men jeg vet jo ikke hvordan jeg ville reagert på medisinen.

Jeg har følt det hele livet at jeg har hatt AD(H)D (har en del i familien med det, så kjenner igjen tegnene), men min mor mente alltid at jeg måtte vinne over AD(H)D'en med vilje, og siden det så ut som det gikk bra på skolen så så hun ikke poenget med at hun skulle få meg sjekket.

Selv har jeg ville sjekke meg selv siden jeg fikk 1vgs, men fikk ikke gjort det da min mor nektet meg, så jeg sleit meg igjennom vgs, og mistet motivasjonen til å studere helt(søkte meg inn på universitet bare fordi...jeg følte jeg måtte). Da jeg ble 18 fikk jeg endelig velge selv, men måtte vente i venteliste i 1 år før jeg ble utredet og jeg hadde AD(H)D.
Grunnen til at jeg vil bare PRØVE medisiner nå, er pga. skolegangen. JEg har ambisjoner og studerer noe jeg elsker, og før da jeg var yngre, så holdt det med interesse for stoffet, så kunne jeg sitte oppslukt i flere timer, men det holder ikke lenger bare med interessen, jeg får ikke til å studere lengre, finnes ikke konsentrasjon.

Så jeg hadde skikkelig lyst å se om noe sntralstimulerende middel kunne ha positiv effekt på meg, eller om det bare ble negativt effekt.

Takk for rådet, og håper det går bedre med sønnen din nå!:) ..men jeg jobber fremdeles med å få medisiner, må bare gi det en sjangse:)

Kitt sa for siden:

Jeg har opplevd 2 solskinnshistorier med medisinering. En ung jente på 10-12år som fikk et traurig, ensomt liv snudd fullstendig på hodet og nå er en lykkelig, "normal" tenåring og en 21- åring som brått fikk skikk på livet sitt! Hun har nå fast jobb etter endt utdannelse og blir i en alder av 29 mamma om noen uker!:)
Har også jobbet sammen med en lege som var en av de første som fikk meisiner her i landet og han har også 2 barn som har blitt medisinert. Denne legen er selvfølgelig svært positiv til medisinering!

Men som med de fleste medisiner, for noen blir bivirkningene for ille! Desverre!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.