Nå har jeg spist ketose mat siden 16 februar. Første uka gikk jeg ned 3 kg, siden har det stagnert.
Jeg er sliten og lei nå. :( Sliter med å finne riktig mat å spise til alle måltider (jeg er kresen også). Det er så mange individuelle grenser for hvor mange karber, fett og proteiner man skal ha, og jeg har ikke orka å veie alt jeg spiser. Og så er det "partystopperne" som jeg hvertfall ikke har overskudd til å lete etter! Puh! :_ohmy:
Hadde jeg gått jevnt og trutt ned i vekt hadde det antakeligvis gitt meg motivasjon til å fortsette å være i ketose, men nå kjennes alt bare tungt.
I går kveld var jeg så sulten. Hadde ikke noe riktig mat noe sted, så jeg spiste tre Wasa fiber plus med brunost og drakk melk! FYY så godt det smakte!
sukk Jeg hadde tenkt å holde meg i ketose frem til jeg hadde oppnådd ønsket vekt. Hadde jeg fortsatt å gå ned i samme tempo som første uka, hadde jeg nådd målet om et par uker,:D men jeg regnet med at jeg skulle holde meg i ketose fram til påske. Nå tror jeg ikke jeg orker. :nei:
Nå skal jeg ta en dag, og et måltid om dagen. I går gjorde jeg et 3. forsøk på å bake brød, og denne gangen tror jeg det er spiselig!:D Det kan bli lettere med lunsj og mellommåltider da. :)
Dette er etter min mening den største fella... En livsstilsendring krever planlegging. Uten en god plan er det som du sier vanskelig å finne på måltider, å ha rett mat i hus og ikke minst å holde oversikt.
Forsøk heller å lage en plan for minimum 3 dager framover, med mat du liker og orker å spise.
Matlei og vektlei blir vi alle, jeg hadde aldri klart å holde fokus uten en god plan.... :o
3 kg på under en måned er jo kjempebra! Hang in there, så skal du se at vektå tikker videre nedover! Det sies jo at man skal gå ned 2-4 kg i måneden..! Det er ivertfall et sunt vekttap som ikke går på musklene :)
En plan er som sagt veldig viktig, ivertfall for meg. Det er lettere å unngå å spise feil mat hvis man har planlagt og kjøpt inn det man trenger når man skal spise. Jeg planlegger for en uke av gangen, slik at jeg ikke går i den " veldig sulten, lyst på noe annet fellen". Jeg skriver ned hva jeg spiser og veier meg annen hver dag. Dette for å motivere meg selv og også se hva som kan være en faktor for at man enten går ned i vekt eller opp i vekt. Det kan være at jeg har drukket for lite vann, stresset, spist for mye fløte, rømme, ost... Lykke til ;)
Stå på! Du har gått ned kjempefint og jeg er sikker på at vekten kommer til å fortsette nedover:)
Som de andre sier, lag deg en blogg/journal og begyn å skrive ned hva du spiser og hvordan det går så får du masse motivasjon fra de som leser!
Kjære Balloon, ikke gi opp nå! Du er jo godt i gang, men du er jo bare i en tidlig fase. Du har jo bare holdt på i tre uker, det er alt for tidlig å gi seg. Det er NÅ du kan vinne ved å mobilisere utholdenhet.
Ting tar tid, og kanskje har du forventet et visst antall kilo innen en viss dato. Når forventningene kolliderer med det som faktisk skjer, kan man bli skuffet. Derfor kan det være lurt å ta en dag av gangen i forhold til resultatene. :klem: :klem: :klem:
Men jeg er enig i dette som andre skriver, at når det gjelder å ha riktig mat i huset - da er det ekstremt viktig med planlegging. (Hvis du hadde hatt riktig mat i huset, ville det vel ikke blitt knekkebrød med brunost og melk? :))
Kan du bruke helgen til å planlegge litt og kjøpe inn for neste uke? Slå opp i kokebøker eller her på forumet og bestemme måltider for søndag, mandag og tirsdag, kanskje? :lesebok:
Si til deg selv at det er DU som skal gå vinnende ut av denne situasjonen. :jegvant:
På litt lengre sikt tror jeg nemlig at du klarer det, du må bare gi deg tid!
:goodluck:
Hey! Det der er vel ikke å skeie ut så veldig! Det var ikke mange cm. lakrissnører, og det var det sunneste knekkebrødet og ET glass rødvin! :D Dessuten er vel ikke rødvin det værste?
Å skeie ut litt eller mye, har egentlig ikke så mye å si, så lenge det får deg ut av ketosen.
Forskjellen på en sprekk på et ketogent kosthold og et lavkalori-kosthold er stor!!!
Å sprekke i ketose kan sette deg en uke tilbake i tid, og sprekker en hver uke, vil det jo da si seg selv at en ikke går ned noe...
Vedlikehold kan det kalles.
Jeg har oppdaget at min største partystopper er stress. Hvis kuren gjør deg stresset, er det kanskje bedre å leve normal lavkarbo en periode, og se an situasjonen. Det viktigste med lavkarbo er helsegevinstene, uansett om du går ned i vekt eller ikke. Det er også godt mulig at du går ned, selv med et høyere inntak av karbohydrater, hvis det bare får deg til å slappe av. Du trenger ikke være i ketose for å bruke av kroppens egne fettlagre. Så lenge du unngår raske karbohydrater vil du etterhvert få en sunnere og bedre fettforbrenning uansett.
Og om du skulle ombestemme deg, er det jo bare snakk om noen timer uten karbohydrater, så er du i ketose igjen. Ingenting er "ødelagt" om du velger en periode uten ketose.
Jeg har lest mye av det du skriver, lokke, og har veldig stor respekt for deg siden du har holdt på en god stund med veldig gode resultater. Så jeg håper du ikke tar det ille opp om jeg spør hvor du har dette fra? Og om du kan forklare hvordan det i så fall henger sammen?
Jeg må si meg helt enig med lokebiff her. En liten sprekk for meg tar opptil en uke eller mer å rette opp. Er kjapt tilbake i ketose, men kroppen suger vann som gal og jeg kan gå opp mer enn 2 kg av en halv liter pepsimax. :rolleyes:
Dette er nok grunnen til at jeg ikke gikk ned noe sælrig på lindberg, for hadde en tendens til å slakke litt av i helgene, med pepsi max eller sukkerfrie ting, og da var kroppen tilbake på scratch hver gang.
Forøvrig hevdes det å være hardere for kroppen hver gang man går inn i ketose igjen, dette tror jeg også stemmer. Rett og lsett fordi kroppen skjønner hva som er i ferd med å skje etter noen ganger, og kjemper i mot.
Takk chunky.
Når det gjeler stressnivå ligger jeg ganske høyt hele tida. Ikke pga full jobb, unger og sånn, men pga. psykisk sykdom. Jeg har nok å tenke på, i ordets rette forstand.
Men så er det vel ikke alle som er så sensitiv som deg på lightbrus.
Hvis jeg går ut av ketose, har jeg ikke tenkt å gå ut og inn igjen. Enten blir det ketolyse eller Lindberg.
Det er mulig kroppen din binder vann av pepsi max. Men det er vel ikke vannprosenten i kroppen du måler? Man blir ikke overvektig av vann...
Det om at kroppen "skjønner hva som er i ferd med å skje", har den nok gjort gjennom millioner av år. Og så reagerer den med å lage energi ved å gå i ketose. Hvorfor skulle den plutselig slutte med dette? Det trenger jeg i så fall en mer vitenskapelig forklaring på, for det synes jeg høres veldig merkelig ut. Jeg kan ikke huske å ha sett noe forskning overhodet som støtter opp om en slik teori. Jeg kan faktisk ikke engang huske å ha sett en hypotese om dette blant alt jeg har lest. Men jeg kan selvsagt ha oversett noe :)
I ketolysekur-boka står det under "Advarsler" at "kuren er laget for voksne personer med helseskadelig overvekt. Dvs. minst 15 kilo overvekt." Jeg faller utenfor den kategorien.
Og "De som følger ketolysekuren uten å delta på kurs, anbefales kontroll hos fastlegen med følgende blodprøver: osv.. Jeg har ikke gjort det.
Dessuten er det alle mineral- og vitamintilskuddene som jeg ikke har tatt meg råd til å kjøpe. Er usikker på hva kroppen kanskje mangler, og hvordan alt sammen virker inn på de medisinene jeg tar for psyken.
Lindberg er bra! Jeg skal over på en Lindberg-variant når jeg har blitt kvitt de siste kiloene. Men jeg kommer ikke til å være så hysterisk for mettet fett som han er :)
Dessuten drikker jeg vin nesten hver dag, og det har jeg gjort siden jeg startet. Det har null innvirkning på min vektnedgang i hvert fall. Vin er sunt. Vin er godt. Det utgjør en vesentlig del av min "Pleasure"-filosofi ;)
Tror ikke jeg sverger meg til verken Fedon eller Torkil hvis jeg går ut av ketose. Da blir det generell lavkarbo. Jeg gjorde jo et forsøk på det i sommer og gikk ned ca. 3 kilo. Nå har jeg dessuten begynt å trene 2-3 ganger i uka, og EL kurset hjelper meg å holde fokus på kosthold, så ned tror jeg det går, uansett ketose eller ikke.
Husk at ketolyse er en helt ordinær kommersiell LCHF-kur. Det er ingenting spesielt med ketolysekuren, utover at den er skrevet i Norge. De forbeholdene du nevner finner du i en hver slankebok, av naturlige (juridiske) årsaker.
Når det gjelder vitaminer og mineraler, er det utrolig viktig at du sørger for å få i deg det du trenger, uansett kostholdsfilosofi. Det aller beste er selvfølgelig å få det i seg gjennom et balansert kosthold. Det nestbeste er kosttilskudd.
Jeg vet ikke hvilke medisiner du tar, og har svært lite kunnskap om medisiner generelt. Jeg anbefaler deg å prate med en lege som både har kunnskap om karbohydratmetabolisme og den medisinen du bruker. Ikke følg noen råd her inne uten å forsikre deg om hvordan det fungerer sammen med medisinen din!
Nei, men vannet syns jo definitivt på vekta. Og på cm målingene. Og det kan ta godt ver en uke før det begynner å gå nedover igjen. Og med enda mer ulovlig mat (poteter, pizza o.l) slår det seg helt vrangt. kan bare snakke mest for egen del, men jeg må være veldig konsekvent for å få resultater.
Jeg har ikke tatt noen blodprøver, heller ikke tar jeg kosttilskuddene (med unntak av magnesium) fordi jeg blir skikkelig sårlig av de.
Forøvrig mener jeg at om man har mindre enn 10kg å ta av så er ketolyse en ganske drastisk vei å gå.
Jeg har merket veldig stor forskjell på psyken når jeg er på lavkarbo i forhold til når jeg ikke er det. Mer stabilt humør, og takler stress og utfordringer på en mye bedre måte. Og mindre svingninger i psyken forbedrer også den fysiske kvaliteten.
Du vet jeg liker deg, Carisma. Og noe av det jeg liker aller best er at du ikke gir deg i en diskusjon for alt i verden :lol:
Det er en grense for hvor mye vann du kan få i kroppen. Du blir ikke 30 kilo overvektig av vann, for å si det sånn. Og det vannet du eventuelt måtte få i deg forsvinner raskt når du går tilbake til lavkarbo. Men det er klart at hvis dette vannet inneholder poteter og pizza så kan jeg være enig i at det blir litt vrangt. Men disse få lakrisremsene vi snakket om (som skulle ødelegge i en hel uke) har vel lite med pizza og poteter å gjøre? :rolleyes:
:lol:
Poenget jeg vil fram til er at selv om noen kan skeie ut litt enten med lovlige eller ulovlige matvarer, så er det andre som ikke kan det. Brukte da meg som eksempel. For noen så tror jeg ikke kroppen skjønner at noen lakrissnører er en liten ting, den går helt i "resetmodus"...
Carisma forklarte det veldig godt, ellers står det om det i Atkins fase 1, som jo også er en ketogen fase.
Innlegget var ment som hjelp til trådstarter (og evt. andre) som kanskje ikke vet at å skeie ut på et slikt kosthold
er så "katastrofalt" som f.eks på et GR-kosthold.
Men kjære deg... Dette visste du jo da du startet!?! Eller er det bare for å "forsvare" at du ikke orker mer???
Du er da et voksen menneske med selvbestemmelsesrett, så vil du kutte ut, er det ingen som henger deg av den grunn...
Men derimot, om du ønsker hjelp (motivasjon) til å fortsette, så må du ta den hjelpa som kommer også...
Jo, bevaremegvel, jeg er helt avslappet jeg!!
Jeg bare vet hvordan følelsen er når man føler seg oppgitt og mislykket...
(og at man av og til trenger å "ristes litt i nakkeskinnet" for å se realiteten)
Også vet jeg følelsen av å lykkes, og den unner jeg alle!!!!
Meldingen var ment til Baloon. Hun var litt bekymret fordi vi sa at lakris var farlig.... Men du smøyg deg imellom :)
For øvrig tror jeg det kan oppfattes litt demotiverende med skremselspropaganda om at hvis man skeier ut det aller minste, så blir man satt tilbake til steinalderen. Spesielt når det ikke har noen som helst rot i seriøs forskning.
Men det er vel forskjellig for hver enkelt hva som er motiverende og hva som ikke er det. Jeg velger å tro at saklig faktaopplysning er det beste i det lange løp, uansett.
Ok. Jeg sa jeg skulle holde meg unna, men ærlig talt! Hvem tror du at du er? Jenta sier hun har slitt med psykiske problemer, og så skal du riste henne i nakkeskinnet? Med hvilken rett og hvilke forutsetninger kan du ta deg slike friheter? Fader, nå ble jeg skikkelig provosert. Det skjer ikke ofte.
Ser du har bestemt deg baloon for å gå ut av ketose. Ønsker deg lykke til videre. Du går jo på kurs og håper du finner en god motivasjon der.
Jeg har selv gått ut av ketose og er mere på lavkarbo nå. Men erfaringen min ( den har ikke vært så lang da) er at det var letter å holde meg innenfor rammene når jeg var i ketose.
Vet ikke om det kan oppmuntre deg noe men du har gått ned på to uker det jeg brukte 6 uker på, så jeg syns du har vært kjempeflink.
Herregud da!!!
Om psykiske problemer skal tillate godterispising på en slik diett, så må det kalles egenkomponert og da må man ikke spørre om råd fordi man er fortvilet.
Og jeg er sikker på at de psykiske problemene kunne fått seg en opptur ved å lykkes med dette!!!
Det erfarte jeg også da jeg prøvde å skrenke inn karboinntaket i sommer. Det er lett at det glir ut. Men jeg tro jeg er mer stålsatt nå, og på EL kurset blir jeg jo minnet på min nye livsstil hver uke :) Dessuten skal alt av snop fremdeles gjemmes bort! :D
For det første oppfattet nok både lokkebiff og jeg at når man legger ut et sånn innlegg som førsteinnlegget så er det fordi man trenger litt tips om hvordan komme videre. At man ikke tar til seg det er opptil den som starter tråden, men man kan heller ikke vente at alle skal jatte med og være enig. Og alle her inne (og i den virkelige verden) har hatt behov for å ta seg sjøl litt i nakkeskinnet innimellom, både i forhold til kuren og i forhold til livet generellt. Kanskje aller mest om man sliter med fysiske eller psykiske utfordringer. Å gi opp pga en dårlig uke eller to kan da umulig hjelpe på sjøltilliten? Enhver vei til et bedre liv starter jo med en selv, og om man ikke ser det selv må kanskje andre fortelle det. Og jeg veit hva jeg snakker om akkurat der!
Definitivt!!!!!!!
Dessuten balloon, har du merket noe til depresjon når du går inn og ut av ketose?? Det har jeg :o Nå skal jeg holde meg i ketose...forever :rolleyes:
Har ikke kjent så stor forskjell jeg. Det er ikke så lett å måle, for det har skjedd endel andre ting som har innvirkning.
Det at jeg i det hele tatt har vært over to uker i ketose hadde jeg aldri trodd var mulig! Jeg har vært syk så lenge og ikke orket stort. Nå har jeg fått den kickstarten jeg ønsket og det at jeg har gått fra 0 - 3 treninger i uka gir meg selvsagt en opptur!
Som dere ser på tickeren min er jeg ikke veldig stor, bare stor på midten! Nå skal jeg hvertfall få trent opp de musklene som er igjen der (etter et tvilling- og et enkeltsvangerskap). :_oy:
Jeg måtte bare quote den her!! Dama har jo tatt av seg 35 kg!!! Nå håper jeg hun kan piske meg så jeg klarer det også :p Engasjementet smitter!!! :w00t::w00t:
Uansett så håper jeg du lykkes med det du velger balloon! Lykke til! :heia:
Jeg har gått ned ca 60 kilo på å følge en blanding av både "egne"(generell lavkarbo)og Fedons råd. Du kan klare det du også, forhåpentligvis har du færre kilo enn hva jeg hadde å gå ned!:) Jeg lærte å tenke på hvilke fordeler jeg ville oppnå, både helsemessig og i forhold til selvtillit om jeg ville klare å nå målet mitt. Det var ikke så farlig om det tok ett, eller flere år frem i tid. Helsegevinst får du ganske raskt uansett:)
Om du endrer livsstil, spiser sunt og begynner å trene, må du ikke gi opp om du går på en smell.
Om du tenker at det er et nederlag hver gang du ikke når et mål, eller mislykkes stiller du ekstreme krav til deg selv. Vet du, ingen lykkes hver gang. Det å feile er en del av prosessen for å lykkes. Jeg feilet mange ganger, men hentet meg inn igjen:) Ketosen gikk jeg inn og ut av uten å bekymre meg. I starten visste jeg ikke engang hva det ville si å være i ketose:confused:
MASSE LYKKE TIL, enten du velger den ene eller den andre måten og gå ned på. Ikke Gi opp:)
Med tanke på at Balloon har tatt av 3 kg på under en måned, så tviler jeg sterkt på at vekta har stagnert, og ivertfall ikke pga den lille lakrisbiten eller to. Som fedon sier (greit det er ikke ketolyse men) så gjør det ikke noe om man skeier ut en gang i blant, bare man klarer å hente seg inn igjen, og at det totale kostholdet består av mest mulig sunn mat.
Foreløbig er det jo ca umulig å si om Balloon er en av dem som ikke tåler pittesmå utskeielser, det er isåfall en bekjymring til en annen tid. Forstod jeg det rett, søkte Balloon litt forståelse og vennlige tips, så noen av innleggene som har komt her hadde rett og slett irritert meg..
Når vi snakker om irritasjon, må jeg si at det irriterer meg at når man gidder å ta seg arbeidet med å se over kostholdet for å finne evt. feil, fordi en person er misfornøyd, man påpeker feilen, men da er ikke det gjort på en human nok måte og man blir nærmest halshugget!!!
Hva fn!?!?! Jeg er ikke bare irritert kjenner jeg, men rett og slett forbanna!!!
For det er så mange som ikke gidder å gjøre en egeninnsats, men sitter og klager og forventer at andre skal servere menyer og løsninger og motivasjon og hele pakka rett i fanget på dem...!!! :mad: Men det må gjøres på riktig måte kan skjønne, ellers er man "hvem-fn-tror-man-at-man-er"....
(og dette Baloon, var IKKE mynta på DEG!!!!!!!)
Noen ganger er det ikke hva man sier, men hvordan man sier det.
Enkelte er rett frem, og sier ting rett fra leveren - og tåler ofte å få igjen med samme mynt. Andre er litt sartere og takler ikke nødvendigvis å få ting meddelt fullt så rett frem. Det kan virke krasst.
Ofte er mennesker som sliter med vekten veldig "sårbare" i en periode det stanger mot og en har hatt en sprekk. Har en i tillegg litt svak psyke kan det være vanskelig å bli høvlet over.
Flott med dere som har klart å kvitte dere med vekten, som har vært bevisste og hatt en fantastisk standhaftighet. Gratulere med det! Ikke alle klarer å ha fokus hele tiden.
Men for enkelte er det faktiske noen ganger litt vanskelig, og når en da åpner seg, forteller om problemer så trenger de ikke å bli ristet i nakkeskinnet. Mener no jeg da.
Her er det nok mange forskjellige meninger og alle har rett til sine, men litt hensyn kan man ta.
Ærlig talt, man må da vel kunne ta i mot kritikk hvis man er litt på bærtur angående kosten? Folk prøver faktisk å hjelpe her.
Noen er krassere enn andre, men velment er det uten tvil. De har slitt med det samme som de nye her gjør nå.
Det skal også nevnes at vi hører de samme spørsmålene om og om igjen, som regel får man gode og konstruktive svar.
Jeg vil virkelig anbefale (dette er skrevet 20000^10 ganger her inne før) nye medlemmer om å sette seg godt inn i hva ketolyse eller lavkarbolivsstil egentlig er for noe.
Man kan bli tatt på alvor samtidig som tilbakemeldingene tar litt hensyn.
Jeg snakker ikke om å jatte med - jeg snakker om "tonen" eller måten ting blir sagt på. Det er forskjell på råd og formaninger.
Jeg også tolket Lokkebiffen sine komentarer som velmenende. Jeg syns det er unødvendig å komme med sleng komentarer når en unnskylding er sakt. Bruk heller ordene på Baloon som ber om litt støtte.
Jeg kom til å tenke på det Baloon at jeg går slik frem og tilbake hele tiden jeg. Noe av grunnen er nok at jeg har brukt mat som en trøst/støtte . Dette er noe av det jeg jobber mest med akuratt nå men det er tøft. Heldivis så har vi dette forumet å komme inn på å kunne avreagere litt.
Vi er nok mange som har brukt mat som trøst/støtte. Og det er vanskelig å bryte en slik uvane. Fordi det handler mye om noe som ligger "under overflaten" - ting en ikke vil/kan/orker å ta tak i. Ofte er det små bagateller som utløser noe mer dyptliggende.
For noen er mat løsningen når en er glad, for andre når en er trist, og for ytterligere andre når en er stresset. Det verste er når mat blir løsningen på alle de ovennevnte.Det blir som en ond sirkel, men vi kan snu det. Vi kan bryte slike sirkler, men det tar mot, tid og krefter. Og jeg er enig at vi heldigvis kan ha et forum der vi kan få råd/vink og oppmuntring når noe topper seg, eller gjør at vi får et tilbakefall.
Som sagt mange, mange ganger før vi er ulike. Og den eneste som har fasit til hvordan din kropp fungerer best - er deg.
Forumet her er en fantastisk plass å vær, og som alle andre steder - vi har forskjellige livssituasjoner, forskjellige handlingsmåter og forskjellige meninger. Og det er lov å være uenige - og det er faktisk viktig.:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.