Jeg snakket med en kjenning som har diabetes 2 her om dagen. Han hadde akkurat vært på en diabetikerkurs. Der hadde de lært at en diabetiker (2) må ha lit sukker hver dag. Det er også skadelig med for mye fett, så dietter som ketolyse/Atkins var ikke å anbefale. Fett gir som kjent, høyt kolesterol og tette blodårer...
Vel, den diskusjonen gikk friskt, kan man vel si...
Argumentet er at de som holder disse kursene, vet jo hva de snakker om!
Jeg synes det høres veldig rart at diabetesforeningen anbefaler medlemmene sine å spise det som i utgangspunktet gjorde de syke....:confused:.
Og ja, de anbefaler ting som gjør den syke mer syk... Men det kan være at man har misforstått sukker vs karbohydrater litt. Jeg var på et slikt kurs i fjor, og da var det snakk om å få i seg frukt, og melkesukker blandt annet. Heldigvis aldri reint sukker. Men det var veldig fokus på jenvt inntak av karbohydrater. :rolleyes: Men hvis det er oppfattet som sukker sier jo det også mye om at de ikke klarer å gjøre seg forstått av brukerne heller. :nei:
Men det skulle ikke overraske meg om de har sagt sukker heller da. Ikke helt ut av det blå at de beskyldes for å være sponset av industrien.... :o
Ja, det må jeg si var litt merkelig... Jeg har selv diabetes 2 som følge av overvekt og hypothyreose, og min lege (som er av den smarte typen) har selvfølgelig anbefalt meg å kutte ned kraftig på karbohydrater og unngå sukker. Det var hun som anbefalte meg et lavkarbo kosthold, og å velge i størst mulig grad langsomme karbohydrater. På grunnlag av det har jeg kuttet ut brød, pasta, ris, poteter osv, og blodsukkeret mitt er mye lavere og jevnere enn på et "vanlig norsk kosthold". Problemet ved diabetes 2 er jo ofte at blodsukkeret stiger mye etter matinntak og deretter faller i bånn igjen rimelig fort, og det kan man minske ved å fjerne de raske karbohydratene.
Ved diabetes 1 derimot MÅ man av og til ha raske karbohydrater ved føling, men det må jo heller ikke være rent sukker. Selvfølgelig bruker man der også mer langsomme karbohydrater de gangene man merker i tide at følinga kommer, da de raske karbohydratene også forsvinner raskt og på den måten kun får en korttidsvirkning. Men av og til merker man ikke at følinga kommer/man må vente eller reise et stykke for å få tak i mat osv, og da er det viktigst å få i seg karbohydrater RASKT, sånn at man ikke går inn i en bevisstløs tilstand. Min forlovede har diabetes 1, og de gangene han får føling hvor han er ute av stand til å gjøre rede for seg, så mater jeg han fortrinnsvis med melk, juice eller sjokolade frem til han blir bevisst, og så er det frem med grovbrødskivene med pålegg på etterpå. Da får han først et "sukkerkick" som får blodsukkeret hans opp fra følinga, og så opprettholder han den høyere blodsukkerverdien ved hjelp av langsomme karbohydrater.
Men det betyr jo fortsatt ikke at han MÅ ha sukker/raske karbohydrater hver dag... Så lenge han tilpasser insulindosen etter det kostholdet han har/ingenting uforutsett (sykdom,stress, søvnmangel osv...) skjer, så lever han veldig godt kun med langsomme (og lite) karbohydrater.
Dessverre er nok diabetesforeningen litt bakstreberske (de også, det finnes mange sånne foreninger...), og de er nok med og opprettholder en del "vrangforestillinger" om disse to (for det er to ganske så ulike sykdommer egentlig...) sykdommene. Jeg ville vel kanskje anbefalt å høre mer på lege/dia-sykepleier/omgangskrets med erfaring med sykdommen enn å lytte blindt til foreningen.
Takk for svar!
Jeg vet at legen hans har sagt at han bare skal ha et "normalt og sunt" kosthold, dvs spis som før og reguler blodsukkeret med insulinsprøyten. I praksis, grovbrød med brunost og syltetøy osv.
Men det er vel ikke så mye jeg kan gjøre, han synes ikke et kostholdsskifte er verd strevet.
Uansett må han nok høre på mine argumenter om lavkarbo når vi diskuterer diabetes og kosthold ;).
Min svigerfar har diabetes 2. Han fikk jo beskjed om å gå ned i vekt og ......bla bla bla...... hele remsa med sunt norsk kosthold osv.... Han ble medlem på vektklubben på VG og resultatet ble et skyhøye blodsukkermålinger. Aller mest på grunn av frukten tror jeg.
Han byttet så til et ketogent kosthold og har nå et ganske så stabilt blodsukker........ Skjønner ikke hvor de som gir disse rådene, har øynene og ørene sine hen jeg.....skjønner de virkelig ikke dette selv????:forvirret
Mamma har blitt vektklubbenfrelst (:rolleyes:), samtidig som hun fikk beskjed om å passe på blodsukkeret for hun var på vei til å touche en diabetes 2. Huns endte info om dette til "sin" veileder i vk, og fikk da beskjed om å kutte ut frukt og endel andre ting. Så de rådene hun fikk der var faktisk ikke SÅ ille som jeg hadde frykta. Men for de som ikke sier fra er det nok noe annet jeg. :(
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.