Har prøvd meg på ketolyse siden mandag, altså er jeg på 4. dagen. Mye god mat, og masse man kan spise. Men jeg orker ikke den veiinga av mat for å finne ut hvor mye karb jeg spiser i løpet av dagen, og det er kanskje grunen til at jeg ikke merker noe på kroppen. Spiser mye egg, bacon (uten sukker), fløte, rømme, salat, grønnsaker (over jorda) og kjøtt/fisk/skalldyr. Ikke flink til å drikke vann, og en kranglete rygg gjør at jeg ikke får bevegetmeg noe særlig. Kan de to tingene ha mye å si også? Må få kjøpt ketosesticks i dag.....
Mye bacon (altså mye salt) kan binde vannet i kroppen,
oooog lite inntak av vann kan være problemene.
Fett og vann er to av de viktigste faktorene, da fett forbrenner fett, og vannet hjelper på å skylle kroppen!
Det med å veie maten er ikke så veldig nødvendig tror jeg. Jeg har til nå bare veid ca en tomat, en løk og noe kål. Bare for å få inntrykk av hvor mye de veier gjennomsnittlig. Om du ikke må være uvanlig lav på karbene så tror jeg øyemål holder i første omgang. Jeg synes det er et styr å veie ting hele tiden, derfor gjør jeg det ikke. Men husk å lese nøye på innholdsfortegnelsen på matvarer, der har jeg gått i fella noen ganger. Lykke til.
For mye rømme, ost, fløte kan også være årsaken til at du ikke går ned. Prøv å hold deg unna dette noen dager og se. Man må nesten bare prøve seg frem og drikke endel vann:D Lykke til videre og gi ikke opp!
Er ikke det litt tidlig i kuren å gjøre noe så drastisk som å kutte ut melkeprodukter?
Ville ventet med å gjøre endringer i kuren før man har sett om det fungerer med normale justeringer. mer fett og mere vann. Ha nogen lunde oversikt over at du spiser nok karber og ikke for mye. Høy fett, protein og karber fra grønnsaker hovedsakelig. Sjekk at du er i ketose med sticks.
Å drikke mye vann er og veedlig viktig i forhold til å unngå skade på nyrene under ketogen diett.
Jeg veier heller ikke maten, men holder meg unna det jeg vet er fy-mat. Har gått ned 5 kg siden 5. januar og 13.5 cm rundt livet. Er veldig fornøyd og koser meg med alt det gode. :)
Jeg orker ikke å veie maten, det blir for mye styr, så jeg spiser det jeg har lov til, ser på eksempler i journalene og har gått ned 3.3 kg på 2 uker:)
Jeg har snart holdt på i 7 uker og har gått ned 9 kilo så langt.
Jeg veier heller ikke maten, jeg spiser det jeg vet jeg kan spise og i vanlige porsjoner. Sjekker nå og da med ketosticks og er i ketose.
Man kan jo spse rømme,fløte og meierismør etter det jeg har forstått. Går det ann å spise yogurt, finns en 0%sukker og 0% fett som har bare 6 karber ??
dvs at 1 liten boks yoghurt tilsvarer over 1/3 av dagsinntaket du bør ha av karber for å holde deg i ketose... Blir ikke mye til overs til andre ting da... alt har jo litt karber. 1 g her og 1 g der i løpet av en dag blir straks fort nok uten "tilleggsprodukter". Ikke se på fettet i produktet, det er bra for deg på ketogent kosthold, men nå skal du kun forholde deg til karbene.
Hold deg til det som står i boken i starten og så når det er internalisert, så kan du eksprimentere vidre :)
0% fett!?! Er ikke poenget at man skal få i seg fett? De gangene jeg har spist litt yogurt har jeg spist gresk/tyrkisk yogurt med 10% fett, nam nam. Husk at vi må snu på det vi er vant til å tenke, 0% fett må ringe en bjelle, hva er det av näring i den da?
Men er vel litt tidlig å begynne å tenke slik etter 4 dager??? Vei deg en gang i uken og ikke forvent mirakler over natta, det tar litt tid for kroppen å omstille seg vet du :) Og drikk masse vann :)
Drikker vann som en helt nå, og flyr på do hele tiden. Merker lite på vekta, men kan kjenne på buksene at de henger litt løsere! Og det etter så få dager, herlig.
Leste et eller annet sted om en journal som var spesielt bra på oppskrifter. Klarer ikke finne den igjen. Noen som vet?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.