Adriane sa for siden:
Delfiafettet er jo herdet og bør unngås. Hva kan man ellers bruke? Selv den billigste typen av Cocosa blir nokså dyrt. Tips?
Adriane sa for siden:
Delfiafettet er jo herdet og bør unngås. Hva kan man ellers bruke? Selv den billigste typen av Cocosa blir nokså dyrt. Tips?
Adriane sa for siden:
dytte
Yonah sa for siden:
Det er flere her som sier det er helt OK å bruke delfiafett. Jeg har brukt det når jeg en sjelden gang skal ha delfiakake. Det er jo ikke akkurat hverdagskost da.
danish sa for siden:
Delfiafett er ikke farlig. Kokosolje er i utgangspunktet høyst mettet (rundt 85 %) og blir derfor ofte fullherdet. Herding innebærer at hydrogen tilføres umettet fett (hydrogenisering) for å gjøre det til mettet fett, som holder seg bedre og er hardt. Transfett dannes når denne prosessen ikke gjøres fullt ut. Det er svært dyrt å fullherde oljer som solsikke (som er 85 % umettet), og dermed får disse produktene en høy andel transfett.
(Nei, jeg er ikke ansatt av Mills. Men jeg er åpen for tilbud!)
Photobscura sa for siden:
Du skriver "blir derfor ofte", betyr det at det er unntak? Kan du med sikkerhet si at delfiafett er fullherdet? Og, når det fullherdes, hva skjer egentlig da, som skiller seg fra herding som danner transfetter? Det blir ingen endring i molekylstrukturen, sånn at man forstatt har de kjedene som er i mettet fett?
Og, ikke minst, hva er egentlig delfiafett laget av? Eller nærmere bestemt; hva er det?
Er veldig nysgjerrig på det der, delfiafett er jo såpass mye billigere enn f.eks cocosa :)
danish sa for siden:
Jeg kan ikke med sikkerhet si at delfiafett er fullherdet, fordi Mills ikke svarer på mail. Det er derimot høyst sannsynelig at delfiafett er fullherdet, fordi det er såpass billig å gjøre og gir lengre holdbarhet (i. o. m. at delfiafett er et sesongsprodukt).
Delfiafett lages av kokosolje, som igjen lages ved å varme opp copra (tørket kokoskjøtt) og presse ut oljen. Efterpå blir kokosoljen tilført hydrogen (herdet) og vi får delfiafett.
Fett består av lange hydrokarbonkjeder (hydrogen og karbon). Av og til er det dobbeltbindinger mellom karbonatomene (d. v. s. at de deler minst to elektroner). Isåfall kalles fettet umettet. Umettet fett kan ta to former:
Alle atomer ønsker otte elektroner i ytterste skall. Karbon har fire. Den kan enten binde seg opp mot fire hydrogenatomer, eller den kan binde seg opp mot to hydrogenatomer og "dele" to elektroner med et annet karbonatom. Det siste er en dobbeltbinding. Mettet fett har ingen dobbeltbindinger. Karbonet er istedenfor "mettet" med hydrogenatomer.
Hydrogenisering (herding) medfører at man river opp dobbeltbindingene og tilfører hydrogen. Dermed forsvinner dobbeltbindingene og det blir et mettet fett. Transfett oppstår når denne prosessen ikke gjennomføres skikkelig. Transfett har fortsatt dobbeltbindinger, men selve molekylstrukturen (som er avlang, ikke "knukket") minner om mettet fett. Herding er dyrt, særlig når det er mye umettet fett (som i soyaolje). Derfor velger industrien ofte å bare gjøre det delvis. Dermed sitter de igjen med mye transfett. Transfett er litt hardere og mer stabilt enn cisfett.
De siste årene har mye av industrien byttet til palmeolje, som er svært mettet. Dermed trenger de ofte ikke å herde den. Norsk margarin lages av palmeolje blandet ut med soyaolje, som gjør den mykere (palmeolje er 20 % mer mettet enn smør og ganske harde saker).
Kitt sa for siden:
Vel på pakken står det:
Ingredienser: Herdet kokosolje
Det er alt! 0 proteiner, 0 karber, 100g fett
ikke et pip om transfett eller andre skumle greier!
arnakristin sa for siden:
Hei,
Prøvd å søke etter produktinformasjon vedrørende Delfiafett uten hell, men jeg fant delfiakake i matvaretabellen:
matportalen.no/matvaretabellen/index_html/tabell_view?nutrients=&searchmode=%20normal&valgtevarer=1198184942.88&grouping=0&togglerowcol=col
Utdrag:
Fett 42.9 g
Mettede fettsyrer 32.7 g
Transumettede fettsyrer 0 g
Cis-enumettede fettsyrer 6.4 g
Cis-flerumettede fettsyrer 1.4 g
Photobscura sa for siden:
Ok, for detr skal jo stå "delvis herdet" hvis det er tilfellet. Interessant :)
Takk for utførlig forklaring, Danish.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.