Selv med en større utstyrspark og rimelig god kompetanse innen matlaging er det en ting som ikke vil ordne seg:mad:. Hvordan jeg enn prøver så blir riving av ost til kleimete smuler som sitter fast i foodprosessoren, negler som rives ilag med osten på rivjernet og generell elendighet med stykker og ikke sånne "tråder" som jeg vil ha. Vil det hjelpe å fryse osten litt? Skal det være lav eller høy hastighet på maskina? Er det lettest å få til tynne eller tykke "tråder"? Hvilken ost er best å rive? HJELP, jeg er så frustrert.
Jeg har ikke så mye annen erfaring enn rivjern, og det pleier å gå helt fint, river på den siden med de største hulla. Gräddost og andre veldig feite oster blir lett kliss, men norvegia, cheddar o.l. går veldig bra :)
Charm, koster 39,- for begge tilsammen.
Det er sklisikring under bollene sånn at den står stødig, etter vi kjøpte disse har vi stålkontroll på rivingen.
Nå skal det sies at f.eks. Coops egen ost, Landlord etc er verre å rive enn f.eks jarlsberg og norvegia...
Har sluttet med ferdigraspet ost, den er det karber i. Skal kjøpe sånn rivedings på IKEA, og så kan sambo bruke den. Men ønsker meg fortsatt en måte å få til dette maskinelt, noe ganger trenger vi MYE ost.
Tupper ware har et kjempe fint rivjern for ost!! =) Her går ingen fingertupper, da du tar osten opp i rivjernet og bruker sveiva.. ;) Sjekk side 29 i katalogen som følger denne linken: nozebra.ipapercms.dk/Tupperware/NO/2009/Magasin/SpringSummer/?Purge=true
Obs.. Osten rives aller best da den er litt kald!! =)
Hm, er det i raspe-prosessen at det tilføres karber? Kanskje karbo-molekylene fester seg lettere på raspet ost?
Hvis det er "pizza-topping" o.l. du mener så kalles det "analog-ost". Det er egentilg ikke ost, i og med at den ikke er ystet og lagret som ekte ost skal være. Den er rørt sammen av billig pulver og div. tilsetninger for å få rett kosistens. "Pizza-topping" f.eks. er laget for å smelte og bli gylden. (som ordentlig ost). Hvis den ferdig raspede osten ikke har ordet "ost" i navnet er det stor sjangs for at det er "jukse-ost".
Rasping av knoker og negler unngår ved at man tar en plastpose på hånden når man rasper. En ren, tom brødpose på hånden der holder den lille ostebit..hehe.. Er posen av klar plast kan man til og med observere at man ikke blør ;)
Jeg bruker riveskiven til foodprosessoren. Og lav hastighet. Kjører jeg på full blir det bare kuler og klumper. Vil tro det har litt med friksjon å gjøre :p
Temperaturen på osten er vesentlig. Ta den rett ut av kjøleskap. Og, som flere har nevnt, hastighet. Ikke kjør på fullt på maskin. Sambo'n din har sikkert rett hastighet ;)
Om det ikke står OST på pakka med revet ost, bare "Revet" "økonomiblanding" etc, så er det ikke ren ost... "Det er ikke ost alt som smelter" står det på pizzaosten til Tine, og det er helt sant. :)
Om osten kleber seg i food prosesoren kar man kanskje kjørt den litt for lenge.
Rivjern eller food prosesor. aldri opplevd noe problem.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.