< Tilbake til oversikten

Hvorfor får jeg ikke til å rive ost?

Skippy sa for siden:

Selv med en større utstyrspark og rimelig god kompetanse innen matlaging er det en ting som ikke vil ordne seg:mad:. Hvordan jeg enn prøver så blir riving av ost til kleimete smuler som sitter fast i foodprosessoren, negler som rives ilag med osten på rivjernet og generell elendighet med stykker og ikke sånne "tråder" som jeg vil ha. Vil det hjelpe å fryse osten litt? Skal det være lav eller høy hastighet på maskina? Er det lettest å få til tynne eller tykke "tråder"? Hvilken ost er best å rive? HJELP, jeg er så frustrert.

Alyssa sa for siden:

Jeg har ikke så mye annen erfaring enn rivjern, og det pleier å gå helt fint, river på den siden med de største hulla. Gräddost og andre veldig feite oster blir lett kliss, men norvegia, cheddar o.l. går veldig bra :)

screwball sa for siden:

På IKEA har de et genialt rivjern:

Charm, koster 39,- for begge tilsammen.
Det er sklisikring under bollene sånn at den står stødig, etter vi kjøpte disse har vi stålkontroll på rivingen.
Nå skal det sies at f.eks. Coops egen ost, Landlord etc er verre å rive enn f.eks jarlsberg og norvegia...

Carisma sa for siden:

Ikeaboksene er geniale ja :ja: Får til og med lurt sambo til å raspe ost med de :D
Det er lettest med ordentlig kald ost.

beths sa for siden:

hehe... kald ost på grov håndrasp er enkelt, men hvis du er så frustrert så kan du jo kjøpe ferdigraspa :)

Skippy sa for siden:

Har sluttet med ferdigraspet ost, den er det karber i. Skal kjøpe sånn rivedings på IKEA, og så kan sambo bruke den. Men ønsker meg fortsatt en måte å få til dette maskinelt, noe ganger trenger vi MYE ost.

Carisma sa for siden:

Hmm, skjønner ikke problemstillinga, sa du ikke nettop at sambo skulle raspe? :lol::lol::lol:

Breem sa for siden:

Hm, er det i raspe-prosessen at det tilføres karber? Kanskje karbo-molekylene fester seg lettere på raspet ost?

Hvis det er "pizza-topping" o.l. du mener så kalles det "analog-ost". Det er egentilg ikke ost, i og med at den ikke er ystet og lagret som ekte ost skal være. Den er rørt sammen av billig pulver og div. tilsetninger for å få rett kosistens. "Pizza-topping" f.eks. er laget for å smelte og bli gylden. (som ordentlig ost). Hvis den ferdig raspede osten ikke har ordet "ost" i navnet er det stor sjangs for at det er "jukse-ost".

Areola sa for siden:

Nei, men det tilsettes potetmel el. for å hindre osten i å bli en gedigen klump..

Huldr sa for siden:

I Tine sin pizzaost er det ikke noe annet enn ost :)

(det er vel ikke helt sant forresten, det er konserveringsmiddel i ... men ikke potetmel :))

beths sa for siden:

god trening i å raspe for hånd :P

Sirius sa for siden:

ta mellomstore ostebiter i blenderen :)

Kristin_B sa for siden:

OBS OBS! Ta fingrene ut før du starter den :eek:

mayasu sa for siden:

Rasping av knoker og negler unngår ved at man tar en plastpose på hånden når man rasper. En ren, tom brødpose på hånden der holder den lille ostebit..hehe.. Er posen av klar plast kan man til og med observere at man ikke blør ;)

Iset sa for siden:

Jeg river alltid ost i food processoren, har aldri hatt problemer. Jeg skjærer osten i små firkanter og hiver det oppi, og kjører på full hastighet.

mallilen sa for siden:

Jeg bruker riveskiven til foodprosessoren. Og lav hastighet. Kjører jeg på full blir det bare kuler og klumper. Vil tro det har litt med friksjon å gjøre :p

Trulte67 sa for siden:

Ikke karboer i all ferdigrevet ost, nei. Vi kjøper Tines varianter, det er 0 karbo. Man må lese på pakkene -- det er stor forskjell på karboene.

Areola sa for siden:

Og varmen på osten også, vil jeg tro. Lunken, svett ost er et mareritt å rive!

meretely sa for siden:

Temperaturen på osten er vesentlig. Ta den rett ut av kjøleskap. Og, som flere har nevnt, hastighet. Ikke kjør på fullt på maskin. Sambo'n din har sikkert rett hastighet ;)

Licota sa for siden:

Om det ikke står OST på pakka med revet ost, bare "Revet" "økonomiblanding" etc, så er det ikke ren ost... "Det er ikke ost alt som smelter" står det på pizzaosten til Tine, og det er helt sant. :)

Kanutten sa for siden:

Oooog det er bare å snu pakka... Se hva den inneholder og hvor mange karber det er i den...

Licota sa for siden:

Ja, men det er forbudt å si at noe er ost når det ikke er ren ost. Derfor er det et godt hint å se om ost ikke er en del av tittelen.

grotingeling sa for siden:

Kjøp en bit ost som kun skal raspes, del den i biter og frys dem før de raspes - da blir det ikke noe kliss ;)

langaard sa for siden:

Et lite tips, smør raspen med olje,Det blir lettere:)

Timiane sa for siden:

Om osten kleber seg i food prosesoren kar man kanskje kjørt den litt for lenge.
Rivjern eller food prosesor. aldri opplevd noe problem.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.