< Tilbake til oversikten

Hva handler lavkarbere på harrytur i Sverige?

#301

mayliss1979 sa for siden:

Vi handler jevnlig i Sverige og jeg har funnet noen favoritter opp gjennom årene. Nå er jeg fersking på lavkarbo da så jeg utelukker det jeg før pleide kjøpe som ikke duger nå lengre :)

Karbonadedeig - fryser ned i mindre porsjoner(ca 400gr pr porsjon).
Bacon
Baconterninger i bøtter og spann - fryser også ned i små porsjoner, nydelig å sprøsteke og ha i omelett eller i salat!
Biff - gubben foretrekker entrecote så det hender vi river med oss noe slik også, syns Maxi Mat og Eurocash begge har OK utvalg her. Eventuelt kjøtthallen i Töcksfors.
Kosttilskudd
Hygieneartikler(ikke at det har noe med lavkarbo å gjøre hehe...)
Kalkunbryst
Kyllingvinger(favoritten er buffalo wings - små klubber som er nydelige som snacks av og til)
Kyllingfileet - ikke ofte jeg kjøper men det hender jeg får dilla
Strimlet svinekjøtt - kjøper i mengder, har skikkelig dilla på lavkarbogyrosretten ei venninne lærte meg, moms!!
And har jeg veldig lyst til å kjøpe men har ikke turt enda, er usikker på om jeg får til å lage det... En vakker dag!
Gräddost - kjøper 500gr, 1kg blir litt mye selv for oss ostomane..
De har forøvrig en ost med chiliflakes i, jeg husker ikke hva den heter men den er utrolig god. Osten er som en gräddost :)

Ellers går vi alltid grundig gjennom påleggsdisken, frysedisken og kjøttdisken generelt på jakt etter gode tilbud og om de har noe spennende da.


#302

LaLa77 sa for siden:

Fra nå av, lavkarbobrød!!!
Er helt lykkelig her, den lokale konsum butikken har to typer frossent lavkarbobrød i skiver. Vi måtte teste det ene i dag, og det er godt :D Den fineste typen har 3,4 g pr skive og den groveste utgaven hadde 2,6 g. Perfekte i brødristeren, og jeg smaker ikke forskjell på det og "normalt" brød :)


#303

mayliss1979 sa for siden:

Ja, lavkarbobrødet kjøpte jeg og det var knallgodt! Jeg kan ikke fordra å bake brød så for meg var det genialt å ha som et alternativ. Jeg smakte kun det lyse, har nå frosset ned i pakker av 2 og 2 skiver :)


#304

Bravo sa for siden:

grov type? Er dette også carb zone-brød?


#305

LaLa77 sa for siden:

Jepp det er det :)


#306

smgj sa for siden:

Gamlebutikken på Nordby har et bra utvalg av frø. Solsikke-, sesam-, linfrø og gresskarkjerner er jevnlig med i handlekurven derfra. Samt soltørket tomat i løsvekt (ikke lavkarbo, men fryktelig godt ;) ). Jeg handler også andebryst der - som definitivt er lavkarbo. På den nye butikken øverst har de billige kyllinghjerter (adekvat i suppe) og kyllinglever (naturens egen multivitamin). 500 gram for under 20 sek, om jeg ikke husker helt feil. Der øverst har de også upasturisert brie. Etter at man har spist den gidder man ikke kjøpe brie på pasturisert melk flere ganger...

Videre bør man kjøpe krydder. Storhusholdningsbokser av hvitløkspulver, løkpulver, paprika, timian og oregano blir som regel med hjem.


#307

AntoniaM sa for siden:

Jeg var på Nordbysenteret (Maxi-mat) i forrige uke og bunkret bl annet opp med masse sellerirot. Kr. 10,- pr kilo i løsvekt (hele). Her hjemme ligger prisen tett opp under 30,- pr kilo og du får den som regel kun plastpakket og ofte ikke helt fersk.

Pleier også å kjøpe kebab-splitter. Dette er et blandingsprodukt (fy - fy), men gjør seg veldig godt i wok. 1 g karb/100 g. Wokgrønnsaker + kebabsplitter blir min løsning når behovet for fast-food melder seg. Som saus bruker jeg creme fresh eller kokosmelk + litt sambal olek. Både creme frech og sambal olek er billigere i Sverige.


#308

Idarull sa for siden:

Noen som har oppdaget noe gøy på grensa i det siste? Skal til Charlottenberg snart. Må innom ØoB også. De pleier å ha billige nøtter..


#309

akas sa for siden:

Jeg bor nå i Sverige, men flytter om noen uker tilbake til Norge (i hvert fall for en periode).

Så mitt spørsmål til dere som har greie på prisforskjeller mellom de to landene: Hva vil det lønne seg for meg å handle med meg før jeg reiser?
Jag regner med at det blir vanskelig med kjøttvarer, for det vil ta en dag fra svenskegrensen til mitt norske mål.


#310

langaard sa for siden:

Mange varer på helsekostbutikkene er billigere i Sverige:)


#311

Kitt sa for siden:

Med god kjølebag holder frossen mat seg lenge!:)


#312

akas sa for siden:

Takk for svar! :klem:
Jeg har allerede kjøpt inn f.eks D og K-vitaminer (fra I-herb).
Og kanskje jeg kan overnatte på grensen og handle så fort butikkene åpner før jeg tar siste dagsetappe. Frossent kjøtt holder seg kanskje da. Det har du rett i, Kitt!

Jeg tenkte mere på mandel/kokos-mel, bakepro, sukrin, nøtter etc. Er det store forskjeller på de varene? :rolleyes:


#313

lpool sa for siden:

Jeg bor te kvarter fra sverige så jeg er der hver 14 dag å fyller fryseren:)
Da er det stort sett det samme det går i. Kylling, svinekjøtt, bacon, karbonadedeig, ost...
Sparer masse på det altså:)


#314

Catwoman sa for siden:

Stort sett alt er billigere i svenske helsekost. Spes om du holder deg unna de störste, typ Life :ja:
Og så er det jo tillatt med högre halter i alt av vitamintilskott :D


#315

Rin sa for siden:

Prøver å undersøke eventuelle alternativer til Nordbysenteret når en først skal avgårde og være harry. :) Noen tips? Det viktige er jo velutrustet dagligvare for hamstring av matvarer, gjerne med litt vekt på fjongt/økologisk/gressforet kjøtt - og så helst et apotek for noe kosttilskudd. (Er godt fornøyd med Nordby altså, men jeg antar liksom det finnes andre alternativer som ikke er så mye mer ubeleilig plassert...)


#316

Carisma sa for siden:

Tøcksfors innfor aschim er vel et alternativ? Lena Beatrice handler vel det meste der.


#317

Ladejarlen sa for siden:

Det meste av kyllingen på grensebutikken her er halal, og det vil jeg ikke støtte. Anbefaler dere å sjekke pakkene. Så da blir det mest rødt kjøtt jeg kjøper i Sverige.


#318

Carisma sa for siden:

Hvorfor ikke?


#319

Kitt sa for siden:

Ville bare fortelle at på Nordby supermarket fant jeg alle typer mel. Kokos, hasselnøtt, mandel osv. Kjempeutvalg i "alternative" sorter i alle varianter.:D


#320

Antoinette6 sa for siden:

. . . og betydelig billigere, Kitt? Eller . . .?


#321

Kitt sa for siden:

Aner ikke hva det koster her,så det vet jeg ikke, men det pleier jo å være noe billigere da.
Og kursen hjelper på et par kroner til! :)

Jeg kjøpte kokosmel, mandelmel, hasselnøttmel og for min venninne med cøliaki, rismel.


#322

Rin sa for siden:

Kokosmelet jeg har kjøpt i svensk dagligvare (Sellton, Risenta?) har et annet næringsinnhold enn varianter fra Aman Prana / Funksjonellmat - greit å være obs på det også. :) (Det svenske har noe i retning 20 kh/100g, såvidt jeg husker - sier ikke at det gjør det ugreit, men for noen kan det sikkert komme litt overraskende på!)


#323

ninaheg sa for siden:

Jeg handler både mandelmel, sukrin, pofiber, nøtter, frø, sjokolade søtet med stevia, fun saft søtet med stevia, lavkarbobrød, lavkalori syltetøy, alt av kjøtt, kylling, ost, frosne bær, ramløsa!


#324

Vipp!! sa for siden:

Masse nøtter og frø og C-vitamin brusetablettar (faktisk på Ullared), angrar på at eg ikkje kjøpte meir... åsso Ketchup med stevia, var aldri innom helsekost, men ser at det er nok lurt å stikke innom det også!

Proteinpulver uten laktose i Sverige, nokon som veit nokon merker som selges der?

I tillegg handla eg håndsåper, vaskemiddel, shampoo og dusjsåper mm.


#325

Lilibird sa for siden:

I dagh kjøpte jeg noe så genialt som oppskjært (i biter) røkt skinke, kokt skinke og kalkunskinke. i norge er det 23 - 30 kr for 150 g, mens i sverige var det 39.90 for 500 g


#326

Maja Èlen sa for siden:

Drar opp en litt eldre tråd for ny input.
Lurer ellers på om mandelmel heter det samme på svensk?


#327

T91 sa for siden:

Ost,egg,meierismør,fløte,propud,kjøttdeig,koteletter,indrefilet av svin og kosttilskudd.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.