< Tilbake til oversikten

Superenkle og veldig gode spicy kjøttboller

Perdita sa for siden:

Man tar kjøttdeig (siden jeg handler mye i sverige bruker jeg oftest blandfärs som er 50-50 svin og storfe), og sambal oelek, her bruker jeg noen spiseskjeder på en kg kjøttdeig, men man må tilsette etter hvor sterke man vil ha dem. Tilsett gjerne også litt salt og vanlig pepper. Miks, form små kjøttboller med en teskje mot håndflaten. Stekes i 50-50 smør og cocosa.

Disse har blitt basismat i mitt kosthold. Jeg har alltid noen i kjøleskapet, og varmer gjerne noen i mikroen med noen skiver ost oppå. Eller bare knaskes når jeg vil ha noe godt :D

Kitt sa for siden:

Hmmmm, har både kjøttdeig og sambal oelek!
Tror jeg må prøve dette i morgen!:sikle:

Karbosara sa for siden:

Spennende!:ja: Hvor får man tak i sambal oelek? Er det en sterk mann?:blinke:hvor bor han da?

Kitt sa for siden:

:lol:
Jeg prøvde å få tak i denne karen i våres da jeg skulle ha konfirmasjon og ville prøve noen nye oppskrifter.
Trodde at det var et "pulver"- krydder og lette og lette i alle butikker. Spurte jeg, fikk jeg et :confused: til svar.

Det er ikke et krydder sånn sett. Det er som knust hvitløk, pesto etc, på glass!:p

Fikk tak i i en thai- butikk, men har sett det mange andre steder etter at jeg fant ut hva det var!

Inneholder rød chili, sukker:eek:, soyaolje, vineddik og salt.

Kan sikkert bruke andre knust chili- varianter også!

Perdita sa for siden:

Hmm, min sambal var uten sukker, det finnes kanskje flere varianter. Du finner det på glass, sammen med thai og kinamat i butikken. Min søster fant det på otta i dag, så det kan ikke være så veldig sjeldent.

Perdita sa for siden:

Min sambal inneholder: malt chili, salt, sitronsyre og konserveringsmiddel, så ikke noe sukker i den :) Merket er Lucullus, og jeg har kjøpt den i sverige. Det kan sikkert variere fra merke til merke.

manebane sa for siden:

Disse ble gode :) Men første gang jeg brukte sambal, og de ble litt sterke:D

Min sambal (go tan) inneholdt maisstivelse...

Kitt sa for siden:

Min sambal oelek inneholder ca 20 karber pr glass. Mitt har vart i mer enn 3 år og det er så vidt det syns at jeg har tatt av det!:)
Ville ikke bekymret meg for de karbene, nei!;)

blingbling sa for siden:

nam.. disse skal jeg lage!! Takk for tips.. Spart å ha liggende slik at en kan bruke de som mellommåltider...

Jeg laga kyllingboller i går, med chilli. Tror jeg skal prøve å lage disse kjøtbollene med kyllingkjøttdeig også.

(Sambal olek finnes i så og si alle butikker tror jeg. Finner det der hvor "mat inspirert fra utlandet" er, som feks indisk, thai......)

manebane sa for siden:

Tror jeg må dytte på denne jeg :)

Disse er så enkle å lage, og så gode! Jeg lager dem med kjøttdeig av storfe, kylling eller svin, noen ganger en blanding.
Supergode med tzatziki til.

Anbefaler!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.