< Tilbake til oversikten

"Lomper og tortillas"

Maimor sa for siden:

Jeg har savnet noe til å "holde" wraps-innhold og pølser med og kom opp med denne gode røra. Den falt i smak hos min lavkarbo-tante også!

10 eggelomper:

6 egg
4 ss cottage cheese
4 ss rapsolje
1 ss havregryn (for å holde dem sammen), kan muligens ertattes med litt ost?
1 liten klype salt

Kjør røra glatt med stavmixer, stek på ganske høy varme i liten stekepanne. om du ønsker tortillalefse-størrelse blir det færre og du må bruke en stor stekepanne.

kirrino sa for siden:

Hvordan er konsistensen på denne? Ser for meg at den bare revner når man prøver å brette den rundt taco-fyllet:p Smaker de egg?

Maimor sa for siden:

De revnet for meg når jeg prøvde uten havregryn, men med havregryn i røra (kan gjerne også svelle littt før steking) så blir de faste og fine, nesten som pannekaker. Jeg synes ikke de smaker egg i det hele tatt, men om man er veldig sensitiv for smaken av egg så vil man kanskje kjenne det uansett?

kirrino sa for siden:

Okej, så hemmeligheten er havregryn altså!;) Er ikke så sensitiv for eggsmak, så denne skal jeg absolutt prøve:)

sirimor sa for siden:

Interessant. Dette vil jeg prøve. Takk for oppskrift:)

Jabba sa for siden:

Hvor mange karber mon tro?

Yonah sa for siden:

Dytter opp tråden jeg og lurer på om noen har prøvd disse og fortelle meg om tykkelsen på de og om de holder godt nok sammen til tortillabruk.

SunnhetMedSirrup sa for siden:

Minner meg veldig ziggis lapper, men bare med olje.. :)

men denne er jo i panne..:D

Yonah sa for siden:

Nam, disse var gode! Neste gang skal jeg lage de store og prøve de som tortillas.

Solskinn sa for siden:

Energiinnhold

Total / Pr stk

Energi (kcal) 903/ 90

Protein 47/ 4

Fett 79/ 7

Karbohydrater 7/ 0,7

Mailin sa for siden:

Kan sikkert bruke bakemix eller soyaprotein for å holde dem sammen istedenfor havregryn? Blir vel enda litt mindre karber av det :)

sistegang sa for siden:

To spørsmål.

1. Går det ann å fryse disse, skulle så gjerne hatt noen lomper i fryseren til "plutselige" grillpølse fester.
  2. Vil fiberhusk eller JBKM kunne brukes istedenfor havregryn?

Photobscura sa for siden:

Det er mindre karbo i store enn små havregryn, for the record ;).

Timiane sa for siden:

God smak:)
Hadde 1ss ketolyse bakemiks i tillegg til opprinnelig oppskrift for at de skulle holde bedre sammen. Kunne fint bruke de som tortillas.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.