aldrimerjollycola sa for siden:
ikke-kjøtteter på ketolysekuren er en utfordring!
er det flere av oss?
ikke-kjøtteter på ketolysekuren er en utfordring!
er det flere av oss?
jeg spiser fisk, men prøver å unngå oppdrett..men så leste jeg om overfiske, og er litt usikker på hva jeg skal velge!!
wwf har en liste over hvilken fisk man bør velge, og øko oppdrett kom godt ut i forhold til overfiske og bærekraftighet...
merker at jeg misunner de som kan ta med seg litt kylling å knaske på når de er småsultne ute...jeg har bare babybel osten min, jeg! hehe!
Elephanta sa for siden:
Jeg har spist vegetarisk i perioder, av flere grunner, men kanskje aller mest fordi jeg rett og slett ikke er så veldig glad i kjøtt.. Nå merker jeg at jeg spiser mindre og mindre kjøtt også på ketolyse, etter som jeg nærmer meg målvekten min, og jeg håper jeg klarer å holde vekten etterpå og igjen være veggis.
Hvilke tips har dere til mat med mye proteiner da? Går det mye i egg, eller? Hva med soyaprodukter, er det greit utvalg i ikke-genmodifisert soya på markedet nå? Har også hørt om Quorn (?) sine produkter, noen erfaringer med disse? Og hvor kjøpes de? Ble litt mange spørsmål... ;)
quorn kjøper jeg på ica, (ica stor eller supermarked eller hva de nå kaller det, ikke den ica nær)
synes ikke de bitene er så gode, men den som minner om kjøttdeig er veldig god! men inneholder 4 kbh pr 100 g, mot tofu som har halvparten!
har servert quorn til kjøttetere som har liket det, også!
vanligvis spiser jeg mue fullkorn og bønner/linser, men ikke på ketolyse! så det blir mye fisk og tofu!
dette med genmodifisert mat må man bare stole blindt på produsentene, mye har jo klart å snike seg inn i menneskematen alikevell!
kjøper tofuen min på sultan på grunerløkka, for den er 3 ganger så billig som den i helsekosten! men blue dragon har også en variant som heter silk tofu, men jeg liker ikke den konsistensen (er som silke, ja..) får bare håpe det er skikkelig soya, og ikke gmo de bruker..!
men mitt allerbeste råd, er vell å beholde fisk i kostholdet, så safer man med tanke på proteiner. vanskelig å få fullverdige proteiner gjennom bare grønt og itillegg lavkarbo (husk at bønner i seg selv ikke er fullverdig, bortsett fra soya) bønner + fullkorn og litt ost/egg blir fullverdig, men da må det være i samme måltid.
spiser man mye fisk, trenger man ikke stresse med proteinene!
eller karbene! :)
Elephanta sa for siden:
Jo, det kan nok være smart å fortsette med å spise fisk, så er en jo per definisjon ikke egentlig veggis, men det er lettere å få i seg det en trenger av proteiner og sunt fett. Fisk er bra! :D
Jeg er også veldig glad i bønner og linser, men som du sier, det går jo ikke akkurat nå. Gleder meg i grunn til jeg kan spise sånt igjen. Og tofu har jeg hatt så varierende hell med, får ikke til å steike den uten at den bare blir en ekkel, grumsete masse, hva gjør jeg feil? Hvilken type skal jeg se etter i butikken, tro? Må vel være den som heter "firm"? :confused:
danish sa for siden:
Jeg håper vi snart kan kjøpe proteinpulver fra potet (de bruker det allerede i grisefôr). Poteten har en proteinkvalitet på linje med biff, og er utrolig effektiv som proteinavling (avkastningen er litt høyere enn soya). Og vi kan være selvforsynte på det.
Jeg er nesten lacto-ovo-vegetarianer, med innslag av fisk i perioder (fiskesuppe med snøfrisk, mmm). Kjøttdeig er ofte gammelt, og proteinkvaliteten er elendig. Jeg kan hittil ikke se noen god erstatning for egg, med mindre du tar ørten kosttilskudd med protein, mineraler, ulike fettsyrer og kolesterol.
jeg kjøper tofuen min på sultan (en invandrerbutikk på grunerløkka med godt utvalg) den minner litt om den man kan kjøpe i helsekosten fra helios.
jeg tar å smuldrer den opp i stekepanna og steker den i olje/smør/krydder.
har et lite bilde på matbloggen min her
hobbykokka.blogspot.com/2008/08/fajitas-min-vegetariske-tolkning.html
er egentlig nøye på å ikke kalle meg vegetarianer, litt pga fisk, litt pga fordommer, og noen ødelegger litt med å være overdrevne moralske! alle har vell opplevd en veggis som skal proklamere ved middagsbordet når det blir servert kjøtt!! nei, det er irriterende, altså! :D
Elephanta sa for siden:
Yum! Nå har jeg sett litt på matbloggen din, aldrimerjollycola, så mye godt du lager! Og så fristende alt ser ut på bildene... Denne må jeg jammen huske for framtidig inspirasjon.
Og så må jeg ut og handle tofu i morgen! :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.