< Tilbake til oversikten

Avsporing: Graviditet og ketose

Bee sa for siden:

Jeg har tenkt litt på dette med at det frarådes gravide og være i ketose.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så farlig?
Jeg mner, vi spiser jo sunn og næringsrik mat. Og hva med de gravide som er så kvalme og kaster opp hele tiden slik at de ikke får i seg noe, langt mindre noe næringsrikt. De er da vel i ketose? Og ungene er jo som regel velskapte de allikevel.

Skulle ønske det fantes en måte og forske mer på dette, uten og måtte bruke prøvekaniner. :p

Carisma sa for siden:

Sånn rett ut fra lufta vil jeg tro at ungen vil få et vanvittig lavt toleransenivå for sukker/karbohydrater om moren er i ketose i svangerskapet.

Zincite sa for siden:

Har tenkt tankene jeg også :)
Jeg ser jo at det er stor forskjell på noen som har levd lavkarbo lenge i forhold til noen som har spist mye karber til vanlig. Der noen har hatt et lavkarbo kosthold over tid tror jeg at kroppen har "funnet seg selv", og da er det å fortsette å spise sunn og næringsrik mat det viktigste. Selv ville jeg puttet på nøtter og bær - og dermed trolig ligget over ketosenivået mitt.

Tror ikke det er så sunt å gå inn i ketose når du har blitt gravid. Det kan jo gi en ganske stor avgiftningsreaksjon fra kroppen, og slik jeg forstår det har fettet på kroppen ofte en del miljøgifter bundet som frigis ved overgang til fettforbrenning - og det er ikke sikkert at det er så bra for barnet.

Hadde vært veldig kjekt om det fantes litt mer kunnskap på området. Det er jo ikke noe man har lyst å teste ut så mye.

Veldig usikker på det med karbo-toleranse, men jeg har ikke noe faglig grunnlag å slå i bordet med. Selv tenker jeg at morsmelk er veldig rik på fett - og ikke har så mye melkesukker? Og at det er den beste starten for barnet. Og at jo lenger barnet får naturlig kost - jo friskere vil det vokse opp. Og dermed tåle karbohydrater bedre når det blir større?

Bare noen løse tanker - skulle gjerne visst mer om dette.

Men skjønner ikke helt om mor har hatt problemer med å bli gravid, kanskje pga hormoner - som kanskje har gitt PCOS - at den kosten som da har bidratt til å gjøre henne frisk nok til å bli gravid, skal bli farlig over natten :confused:

Fetpåmidten sa for siden:

Tror heller det ville vært motsatt:)
Karbohydrattoleranse er ikke noe man trenger å "øve" på. Tenk så heldig å komme til verden med en plettfri og supergod insulinfølsomhet!:) Jo mer vi utsettes for karbohydrater, jo mer "sliter" vi på bukspyttkjertelen. Dette regnes for å være årsaken til diabetes2.

Megvel sa for siden:

Husk at du er høyt i næringskjeden! Ditt eget kroppsfett er forbausende rikt på oppsamlede miljøgifter. Dermed er det ikke bra å bruke så mye av det når man nærer et barn med kroppen sin.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.