< Tilbake til oversikten

GI i kålrot og rødbeter

Hild sa for siden:

Hei, har nettopp oppdaget denne nettsiden. Takk for mange gode tids og oppskrifter!!! Jeg har brukt Fedons matfilisofi siden juni og har gått ned 32 kg. Har ca. 10 - 12 kg. igjen før jeg er i mål. Opplever at jeg må skjerpe meg mer nå for fortsatt å gå ned i vekt. Det har gått heller treigt i det siste.

Jeg lurer på om noen vet hvor høy GI det er i rå rødbiter. Har ikke funnet det på noen lister. Ser ellers at det er høy GI i kokt kålrot, men det vel ok å spise den rå?

Hild sa for siden:

Siden jeg ikke har fått noen respons på mitt spørsmål så kommer jeg selv med en kommentar. Har vært hos Fedon-legen igjen. Spurte henne om dette. Hun svarte ikke direkte, men sa at jeg kunne spise alle grønnsakene jeg ville. Jeg har gått ned 35 kg og har nå fått beskjed om å bremse vektnedgangen. Ellers så kan jeg lett gå ned for mye. Har ca. 10 kg igjen.

Har prøvd å søke på nettet om GI/karbohydratinnhold i rå rødbeter, men har ikke funnet noe. Det eneste jeg har funnet er at rødbeter og kårot ikke blir innført før i fase 3 hos dem som går på Eurodietten. Så det er sikkert ikke gunstig å spise disse grønnsakene hvis en er veldig restriktiv med karbohydratene.

Sirius sa for siden:

Hei :)

Karbohydrater ifølge Mat på Data 5.0:

Kålrot, rå: 6,4 per 100g
Kålrot, kokt: 6,4 per 100g (hmm, kokt også? javel:confused:)
Rødbeter, syltede: 1,5 per skive
Rødbete, norsk rå: 8,9 per 100 g

Sirius sa for siden:

GI vet jeg ikke desverre :)

Hild sa for siden:

Kålrot, rå: 6,4 per 100g
Kålrot, kokt: 6,4 per 100g (hmm, kokt også? javel:confused:)
Rødbeter, syltede: 1,5 per skive
Rødbete, norsk rå: 8,9 per 100 g[/quote]

Takk! Det var mindre karbohydrater enn jeg trodde. Kan fortsette å spise rødbeter da. Det er utrolig godt med raspede rødbiter med masse lime på.

Hva er Mat på Data 5.0?

Sirius sa for siden:

Bare hyggelig:)

Mat på Data er et gratis program fra Matportalen du kan laste ned her. Det som er greit med det er at det beregner norske matvarer også i "skiver, spiseskjeer" osv, ikke bare per 100g. Programmet er kankskje litt knotete å legge inn dagsmenyer med, men fungerer fint som oppslagsverk (med "registrer måltid"-knappen).

Jeg samkjører som regel med [url="www.fitday.com"]Fitday [/url](ikke norsk) fordi MPD har noen småfeil, f eks KH i egg og noen andre småting. Fitday laster du ikke ned, men oppretter en login som du kan bruke fra alle maskiner. Jeg synes Fitday er bra til å se hvor mange KH man har spist i løpet av dagen, samt totale fett/protein/KH -fordeling. Du kan også opprette egne matvarer.

Søk på mat på data eller fitday her på forumet hvis du lurer på mer.

Ellers så synes jeg [url="www.matvareguiden.no"]Matvareguiden [/url]er helt genial for raske produktsjekker! (søk øverst til venstre på siden).

:)

Hild sa for siden:

Tusen takk for mye nyttig informasjon! Jeg kjente ikke til noen av disse nettsidene fra før.

Sirius sa for siden:

bare hyggelig! ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.