Jeg er forsåvidt ferdig med å amme, men det hender jeg ammer litt på natten. Det jeg lurer på om den melka kan være skadelig på noen måte, nå som jeg er i ketolyse. Mener jeg hørte om noen stoffer som utskilles i ketolysen som kanskje ikke skal være bra? Noen som vet? Hadde selvsagt ikke begynt på noe slanking hvis jeg hadde fullammet.
Grunnen til at de ikke anbefaler ketose når du ammer er at det ikke er forsket på hva som går over i melka av ketoner og slikt, så man ønsker ikke at folk tar sjanser i forhold til barnet.
Det er vel ikke ketonene som går over i morsmelka?
Mener å ha lest at det som de ikke vet noe særlig om er dette:
Miljøgifter og en del andre stoffer binder seg til fett. Når man er i ketose (altså fettforbrenningsmodus) frigjøres stoffer som har vært lagret i fettet og de kan gå/går over i morsmelken.
Så da kommer det an på hva som har vært lagret i morens fettdepoter, for de stoffene kommer da relativt i konsentrerte mengder i morsmelken.
(Men dette har jeg ikke lest mye om siden det ikke angikk meg da jeg begynte på ketolyse, så det kan være at jeg tar feil...)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.