Liker dere Kesam Vanilje, men ikke kan spise det pga at den er tilsatt sukker? Det gjør jeg, liker den veldig godt!
MEN, her om dagen såg jeg at Yoplait hadde kommet med en ny yoghurt i Dobbel 0 %-serien sin som heter Vanilje. Kjøpte den, og den smaker nøyaktig det samme :D Ganske digg! Så den kan nok brukes til det samme som dere har brukt vanlig Vaniljekesam til. Den var iallefall knallgod med litt bær i ...mmmm.... :D Er nok ekte vanilje i og, for det er sånn svarte prikker i :)
Gikk inn på fjordland sine sider og ser at youghurten har relativt høyt karbohydratinnhold (7,4g pr 100g), så jeg sendte de en mail og ba de utdype hva som er fra sukkeralkoholer og hva som er fra sukkerarter.
Så får vi se om den er for oss på ketolyse også :rolleyes:
Ellers går det an å kjøpe vanlig kesam og tilsette ekte vanilje og litt sukrin. Og når jeg sier ekte vanilje, så mener jeg ekte vanilje. Ikke essens! Det gjør stor forskjell på smaken.
Når det gjelder yoghurt, så sverger jeg til Tyrkisk yoghurt som jeg tilsetter bær av forskjellig art i. Kjempegodt, og så er den yoghurten perfekt til matlaging også. Sauser, dressinger osv.
Da fikk jeg svar fra Fjordland:
[quote]takk for henvendelsen.
Yoplait Dobbel 0% vanilje inneholder totalt 7,4 g karbohydrater, hvorav 5,6 g utgjøres av sukkerarter, mens 1,8 g er kostfiber.
Søtstoffene som tilsettes (acesulfam k og aspartam) er energifrie og gir ingen tilførsel av karbohydrater.
Jeg syns fortsatt dobbe 0% er en tulleting for de fleste her inne for vi vil jo ha fett! Den har dessuten ganske mye karbohydrat i seg fra melkesukker... Kjøp tyrkisk yogurt og smaksett med ekte vanilje og evnt. søtning hvis man må ha det.
Heia:) Lurer på hva tyrkisk joghurt er? Kan man kjøpe denne, eller lager man den? Jeg skal prøve å lage meg joghurt idag (CC) og saft:) Men er det bare Fun-saften som kan brukes..? Jeg har bare Gøy, og det står jo at denne også er sukkerfri...?;)
Tyrkisk yoghurt selges i 1 kilos spann. Her i byen har jeg bare sett det på den lokale Coop-butikken og da står den "gjemt" mellom noen melkeprodukter - ikke sammen med resten av yoghurtene.
Den er lavkarbo, ca 3 g pr 100g og med mer fett enn vanlig yoghurt.
Tykk og god!!!
Det er bilde av en gammel greker med en imponerende, hvit bart på spannet (hvis jeg ikke husker feil...)
Her ser dere bilde av spannet med Tyrkisk Yoghurt. Jeg har fått tak i spann en kilo og på halvkilo, på Coop Mega og CC-Mat. Jeg blander litt Cottace Cheese og tyrkisk yoghurt, litt bær på toppen eller kanel. Det er digg på kvelden..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.