Jeg er utrolig matlei og overhode ikke sulten for tiden, dette er vel en kjent 'bivirkning' av kuren:D Jeg sliter skikkelig med å få i meg mat (Og hvis jeg aldri mer ser en blomkål så er det for tidlig).
Hvis jeg får mesteprten av karbohydratene mine fra grønnsker med høyt kh-innhold (f.eks rød paprika, mais eller liknende), vil det ha samme effekt på vekttap som f eks blomkål (aargh), brokkoli osv så lenge jeg får riktig mengde kh?
Jeg spiser kjøtt/fisk, egg, fløte og rømme hver dag
vet akkurat åssen du har det! så istad gikk jeg og tenkte på nettopp dette... karbene skal jo komme fra grønnsakene.. og issalat etc er det jo veldig lite karber i.. vil det si det samme som at jeg kan spise bare litt issalat og heller fylle på med paprika etc i steden? eller er det viktig at det er "likt" fordelt mellom de ulike?
for dersom jeg kan la issalaten "ligge" igjen så blir alt så veldig mye enklere!!
Hei Frøy og takk for tilbakemelding.
Jeg har mye å lære, ser jeg. Spiser rømme og fløte for å få i meg nok fett, men betyr det da at jeg bør gå over på smør istedet?
Her er et par dagsmenyer
Frokost: Omelett m 2 egg, ca 6 ss fløte, gressløk og 1/3 tube smøreost
Ingen lunch
Middag: 1 laksekotelett surret i 1/3 beger rømme. Isbergsalat m 1 rød paprika
Snacks/kvelds: hvitost m paprika
Ingen frokost
Lunch: salat bestående av isbergsalat, agurk, kokt laks, 1 kokt egg, 2 ss rømme
Middag: 1 svinekotelett surret i 1/3 beger rømme
Snacks/kvelds: litt valnøtter, brie, paprika (ca 1 stk)
Hvordan ser dette ut? Noe mer enn dette har jeg rett og slett ikke fått i meg men jeg har vært redd at jeg mangler noe siden jeg spiser så lite salat....
Jeg synes også det ser lite ut. Og veldig lite grønnsaker ... Både issalat og agurk er det lite næring i.
Jeg har ikke peil på detaljene i ketolyse, men på Atkins (som er omtrent det samme) er den mengden rømme og fløte på en dag for mye så vidt jeg husker. Det er karbohydrater i dette også, samt at melkeprodukter stopper nedgangen for mange. Du kan spise smør, men gjerne også olivenolje (kaldpresset), andre kaldpressede oljer, avocado (kjempefin måte å få i seg både fett og grønt på!) etc.
Lykke til :) Og sett av tid til å lese rundt på sidene her, så finner du svar på det meste du lurer på :)
Jeg spiser en god del grønnsaker, med GOD samvittighet :)
Min dag ser omtrent slik ut(feks i går):
Frokost: Ziggylapp med laks og majones.
Lunsj: Salat av isbergsalat, agurk, tomat, rød paprika og litt pinjekjerner, samt enten kjøtt/kylling/tunfisk/skinke/ost + rømme.
Middag: Wok med svinekjøtt, brokkoli, minimais, sjampignon og squash, med en skvett fløte og masse krydder.
Kveld: Varierer... Litt CC med Heistad syltetøy, eller en oopsieroll.
Hvis jeg hadde hatt liten variasjon i grønnsaker, så hadde jeg sluttet for leeenge siden :o Men jeg spiser det meste av dem, og går ikke ut av ketose likevel :D
Et tips. Da jeg ble salat-lei stakk jeg nesa i frysedisken på REMA. Noen wokblandinger er ikke så ille, synes spesielt en fra Norrek(?) i blå pose med 3karber er god. Et alternativ som grønt til middag er stekt sopp og løk.
Jeg føler at jeg får i meg nok fett, men kanskje ikke?
Jeg har alltid rømme, fløte eller majones på det meste jeg putter i meg... :rolleyes: Men det er ikke sikkert at det er nok... Vekta går sakte nedover, og jeg tenker at så lenge den ikke går oppover, så er det bra nok for meg ;)
Jeg savner frukt veldig masse til tider, og "kompenserer" ved å spise mer grønt :)
Nå har jeg falt ut av ketose, kan det skje hvis jeg spiser for lite karbohydrater? For så vidt jeg vet har jeg ihvertfll ikke spist for mye (sliter fremdeles med å få med meg nok og dagens dose står i ovnen nå...)
Har startet på 5. uka og på 20 karbo.
Jeg har idag hatt saltkjøtt og 200 gr kålrabistappe, har hatt fårikål etc. Passer bare på at jeg planlegger største andelen av karboen til middagen og det fungerer utmerket.
Har flere ganger spist gulrøtter, og faktisk litt Yoplait youghurt for å fylle opp karbomengden. Har ikke vært ute av ketose, går ned i vekt, så det fungerer utmerket for meg. Tar du sjansen, så lykke til!:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.