< Tilbake til oversikten

Søtningstoffer

Prøverigjen sa for siden:

Hei!

Jeg har prøvd å søke i gamle tråder her men klarer ikke finne noe om hvilke søtstoffer som er "tillatt"...

Kan man f.eks ha en sukett i teen og sånne ting?

Vi har konfirmasjon til helga, og jeg har tenkt å prøve å bake en ostekake jeg fant oppskrift på her. Håper det tåles et stykke eller to av denne uten at det blri for mye karbo....

Finnes det en oversikt noen plass, eller har noen peiling og kan hjelpe en nybegynner igang her?

Yonah sa for siden:

Har du lest boka? En god idè å lese hele boka.

Ellers er det slik at noen kan spise kunstig søtning og andre ikke. Jeg går tydeligvis ikke ned når jeg spiser fløte og kunstig søtning..

Prøverigjen sa for siden:

Nei jeg har ikke lest boka enda, må vente med å kjøpe den til neste lønning...

Men er det noen søtstoffer som er bedre eller værre enn andre?

Yonah sa for siden:

Jeg er ikke sikker, jeg bruker splenda nå, og den boksen varer jo i et år... Også har jeg en boks natreen suketter. Splenda gir best smak synes jeg.

saxpia sa for siden:

Er helt ny på dette, tenker å starte kuren i morgen (må bare komme meg på butikken og gjøre de nødvendige matinnkjøpene). Men altså, kunstig søtningsmiddel - stiller dere dere helt ukritisk til det? Aspartam, bl.a. er jo ikke bra for kroppen. Eller?

Gerd sa for siden:

Jeg personlig, holder meg unna søtstoff så mye som mulig.
Mest fordi søtstoff trigger søtbehovet mitt veldig. Og fordi jeg ikke trenger det. Til en og annen bursdagskake er det ok. Men til hverdags; nix.

:)

Yonah sa for siden:

Nei, ikke søtningmiddel til hverdags. Man bør helst ikke legge til seg den vanen å spise desserter o.l. hver dag. Jeg går ikke ned i vket når jeg spiser kunstig søtning, uansett hvor få karber det er, det gir frigjøring av insulin på lik linje med sukker hos meg, og da settes fettbrenningsknappen på AV.

Kristina S sa for siden:

Jeg slutter ikke å gå ned i vekt av sukketter. Er det ikke maltitol, sorbitol, xylitol o.l. som er de søtninsstoffene man absoludt ikke bør spise? Natreen står det ingenting om i boka.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.