Jeg leser at man må ha fett i vært måltid. Har dere tips til hva jeg kan bruke? Hvis jeg spiser kjøtt og grønnsaker til middag, hva skal jeg bruke i tillegg sånn at jeg får sunt fett med?
Det eneste jeg kommer på er bacon eller avokado...
Hei Susanne.. Det går ikke klart frem av ditt innlegg om du ønsker å følge Atkinks eller Fedon. Men jeg har fulgt Atkins dietten mer eller mindre siden 2004. Fett som jeg bruker : Meierismør, Oliven Olje (Jomfru) , Seter rømme og andre tilsvarende produkter. Til middag bruker jeg kjøtt eller fisk samt ferske tomater,paprika ol.. Har erstattet potetene med gratinert Brokoli eller blomkål med masse deilig smeltet ost på.;)
Når det gjelder Atkins dietten er det mer en kostomlegging enn rein slankekur.. Fordelene er at du går ned i vekt ,får MYE mer energi, blir kvitt andre helsepalger som hodepine, sure oppstøt, oppblåst mage osv..
Kan anbefales på det varmeste !! :D
Takk for tips :)
Har foreløpig ikke tenkt å følge en fast kostholdsfilosofi som blir beskrevet her, men generelt leve på lavkarbo, og spise mye proteiner og fett og karbo fra grønnsaker og innimellom en grov brødskive (ikke hver dag). Kan det høres ut som en plan?
Kan jeg spørre deg om du følte deg dårlig i perioder før du startet med dette? Siden du beskriver at man blir kvitt visse plager? Jeg har nå vært i kjempedårlig form siste måneden, der jeg innimellom blir så dårlig at jeg må legge meg rett ned, og er ellers i skapp ekkel form. Ekkelt når man jobber eller har avtaler, når man aldri vet når neste enorme "slapphetsanfall" kommer.. Håper derfor kostomlegging skal hjelpe meg, har jo ønsket å komme igang med slanking lenge, men det er denne ekle forma som har fått meg til å ta tak i det!
Faktisk så syns jeg ikke dette høres ut som en "slankekur", det er jo så masse god mat som jeg som oftest har holdt meg unna nettopp pga fettinnhold tidligere! Blir jo luksus dette :)
Det er viktig at du får i deg nok fett hvis du kutter kraftig i inntaket av karbohydrater. Jeg spiser mellom 20 og 40g karbo om dagen .. 40 eller mer hvis jeg trener hard.. Litt slapp blir man i begynnelsen (14dager),men det er viktig ikke å gå sulten.. Slappheten går fort over og du vil antageligvis merke at du får mye energi etterhvert..men vær forsiktig med melk.. (jeg blir slapp av melk)... Når jeg er sulten på kvelden tar jeg meg gjerne et godt stykke hvitost ,eller jarsberg ost ,og en paprika.. Gjerne litt peanøtter eller macadamia nøtter. Hvis du føler deg slapp kan jeg også anbefale å ta et stort glass med protein drikk feks. ASPORT med sjokoladesmak.(kun 1,7g karbo /100g pulver. Det at du er slapp kan være fordi du mangler proteiner og protein drikker innholder gjerne mer enn 80g proteiner pr 100 g pulver... husk å ta multivitaminer.. det hjelper også.
Viktig å fokusere på hva du kan spise som feks, kjøtt ,bacon, fisk ,grønnsaker osve og ikke fokusere på hva du ikke kan spise. Jeg kjøper også Atkins bar (sjokolade) i butikken, de gir mye energi.
Stå på.. du kommer til å merke endring !:)
Så du hadde nevnt at du følger Fedon et annet sted, så da gir jeg råd utfra det. Sunt fett er nøtter, avocado, olivenolje og rapsolje, fet fisk o.l.
Jeg er litt usikker på det med fett til hvert måltid med fedon, få i deg litt hver dag så bør det holde. Husk at karboinnholdet i fedonkost er betraktelig høyere, og med mer karbo --> mindre fett.
Når det gjelder slapphet, så kan det komme av at du ikke er konsekvent på å velge karbohydrater som gir langsiktig blodsukkerstigning. F.eks er bønner og linser en god kilde.
Tusen takk for tips, Knudake og Carisma :)
Jeg satser på fedonish, og håper det skal gå bra. Tør ikke helt det der med ketose merker jeg.. jeg har diabetes 2, kostholdsregulert, og jeg får lett for lavt blodsukker uten litt karbo i kosten. Helt i startfasen nå, så får se an hvordan det går. Er så fantastisk med et forum som dette som gir så mye inspirasjon!!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.