< Tilbake til oversikten

Rettigheter i forbindelse med graviditet/permisjon og ferie

screwball sa for siden:

Vi fikk vår andre prins i november.
Fruen var sykemeldt fra før fellesferien og helt frem til fødsel.
Fikk altså aldri tatt ut ferien, og fikk heller ikke betalt for de ukene hun var sykemeldt i ferien.
Hun har jo da egentlig denne ferien + feriedagene i julen til gode...

Hun vil jo også ha 5 uker ferie til gode fra 2009 siden permisjonen ikke er over før godt uti oktober (3 av disse avvikles dog i mai når vi skal til Kreta).

Situasjonen var den samme med prins #1 for to år siden, og da fikk hun ta all ferien etter endt permisjon, fordi hun fikk vite at det var egne regler for flytting av ferie i forbindelse med graviditet/fødsel og permisjon.

Men nå får hun høre at hun ikke får flytte en eneste dag av fjorårets ferie over til i år.

Er det noen som er inne på reglene rundt dette og som kan hjelpe oss litt med å skjønne hvilke rettigheter vi har?

Jonblund sa for siden:

Hei

Det jeg vet er at viss du er sykmeldt under ferien du skal ta ut, har du krav på enten ferie til gode(de dagene du har vært sykmeld) eller kompansasjon i form av penger.

Når det gjelder og flytte ferien til påfølgende år har du maks krav på to uker. Det vil si at du kan flytte to uker til neste år.

Håper dette er til hjelp

Mvh
Blund

screwball sa for siden:

Takk for svar!
Tror det ordnet seg med lønn i ferie som hun tar ut nå i år (men som jeg er redd går av årets kvote) som en kompensasjon for fjorårets manglende lønning i den aktuelle perioden.
Er redd for at ferien hun hadde til gode ut over dette er å avskrive siden hun ikke har søkt om å få overføre de 2 ukene før 2008's slutt - siden vi ikke visste hvordan reglene var...

Kitt sa for siden:

Da jeg hadde vært sykemeldt etc, ringte sjefen i januar og spurte hva vi skulle gjøre med ferieukene. Er ikke bare arbeidstagers ansvar dette her. Sjefene skal holde seg oppdatert om både regelverk og den enkelte arbeidstager.

Jeg fikk hele fjorårets ferie utbetalt, jeg da! Men det er 2 år siden. Vet ikke om reglene er endret siden det. Uansett har arbeidsgiver et selvstendig ansvar oppi dette!

Lykke til og stå på krava!:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.