< Tilbake til oversikten

Hjelp! Jeg er ny

sara sa for siden:

Hei, etter mye søking fram og tilbake velger jeg å starte min første tråd:-)

Jeg er 27 år og veier i dag mellom 63 og 65 kilo, litt avhengig av når på døgnet jeg veier meg. Det siste året har jeg gått ned ca 10 kilo ved hjelp av trening og sunnere kosthold, men jeg merker at jeg begynner å bli en jojo-slanker og det er det siste jeg vil. Slanker meg ved å spise veldig lite en måneds tid, går ned 3 kg, blir fornøyd og skal unne meg noe godt; dermed sprekker hele slankeopplegget i en uke eller to istedenfor en dag, og kiloene er tilbake. Noen som kjenner seg igjen, kanskje...? :-)

Jeg ønsker å gjøre dette til en livsstil, og har snust litt på dette lavkarbo-opplegget den siste tiden, men det er så mye informasjon, så mange forskjellige dietter og jeg er FORVIRRA! Dessuten savner jeg veldig å vite eksakt hvor mye kalorier og karbohydrater det er i det jeg spiser, registrerte meg på Grete Roede, men fant likevel ikke de eksakt samme matvarene som jeg spiser. Det siste året har jeg hatt mye mageproblemer og forstoppelse konstant, dette har jo også inspirert meg til å begynne et "bedre liv". Håper noen kan hjelpe meg, gi meg noen tips og råd i riktig retning, for å få meg ned de siste 5-6 kiloene. OG bli der!

Jeg spiser 2 dl havregryn med cultura pære om morgenen, sammen med 2 trantabl og 1 melkesyrebakterie-tabl.

Til lunsj spiser jeg 2 knekkebrød Multi Grain med kremost, makrell i tomat osv. + vann

Mellommåltid: Frukt (pære/eple/banan) og en yoghurt

Middag: wok, salat, eller 3 knekkebrød med ost og skinke + agurk og tomat

Evt en frukt til eller et glass til med cultura om kvelden hvis sulten/søtsuget skulle melde seg.

Jeg trener kondisjon 2 ganger i uka (sykkel 40 min) og styrke 2-3 ganger i uka. (40-50 min)

Er dette for mye/for lite mat? Er det ikke "lavkarbo" nok? hehe.

Jeg er en sucker for sjokolade, og har like lyst på dette uansett hvor lenge det er siden jeg har spist det. Søtsuget går liksom ikke over. (hadde godtelov i 4mnd i fjor, og var fortsatt like sugen på sjokolade)
Er det fordi jeg spiser feil? Jeg er heller ikke så flink til å drikke vann, men drikker mye saft. (uten sukker)

Jeg er evig takknemlig for råd og tips!!!
Klem fra Sara

mofe sa for siden:

Du trenger mye mere proteiner for å kalle dette lavkarbo... :)

Kitt sa for siden:

Og myyyye mindre karber!;)

Frukt og knekkebrød flere ganger om dagen i tillegg til havregryn, yoghurt og Cultura er ikke lavkarbo- mat!:nei:

Og mer fett!:ja:

sara sa for siden:

Takk for svar. Jeg mistenker at jeg "tror" jeg lever veldig sunt, men så gjør jeg kanskje ikke det likevel..:-) Hvordan burde jeg spise for å komme i ketose? Er det mulig å klare det uten å gi opp havregrynene med culturaen? jeg er avhengig av dette, metter såå bra og er så godt:-)

mofe sa for siden:

Les mere om temaet rundt her på sidene, så vil du forstå mere rundt hvorfor lavkarbo virker - og oppdage at hvis du vil i ketose, så må f.eks havregryn ut av kostholdet. :)

Kitt sa for siden:

Du må droppe alt som inneholder sukker og mel/kornprodukter.
Du kan ikke spise ris.
Du kan ikke spise poteter, gulerøtter eller andre grønnsaker som vokser under jorden, med unntak av litt løk.
Du kan ikke spise frukt!
Du skal ikke drikke melk eller spise vanlig yoghurt!

Du kan fråtse i alle andre grønnsaker( minus mais og for mye paprika), du kan spise egg, kjøtt, fisk og kylling, ost, kremfløte, seterrømme, smør( som i meierismør, IKKE margarin), oljer og noe bær!

Feks
Frokost: egg og bacon
Lunsj: salat med kylling og olje/rømme
Middag: koteletter med Hasselback- blomkål og bearnaisesaus

Mellommåltid: skinke- og osteruller

Finally sa for siden:

Hei Sara.
Jeg hadde så lyst til å skrive til deg, for jeg levde på EKSAKT samme mat som det før jeg begynte på "Skaldemann" som jeg går på nå. Og jeg er/var en SJOKOHOLIKER av dimensjoner! Og da mener jeg at jeg virkerlig SLOSS mot det suget hver eneste dag og hvert eneste minutt av dagen. Jeg hadde ALLTID lyst på godis, uansett om jeg var stappmett eller ikke og jeg kunne spise uendelige mengder! Ble ALDRI kvalm og aldri for mett for sjokkis og annet søtt.

I tillegg hadde jeg prøvd ALLE varianter av slankekurer, de mer tradisjonelle der man skal spise frukt, grønt, grov brød og magre ting. Det gikk fint sålenge jeg holdt meg til planen, men problemet var at det klarte jeg kanskje 4-5 dager i strekk, så var det en sprekk. Også tilbake til å være "flink" og deretter en sprekk igjen! Trente MASSE for holde vekten nogenlunde i sjakk..
Syns selv jeg var utrolig svak som ikke kunne klare noe så "enkelt".

Så kom jeg tilfeldigvis over SKALDEMANN sin bok.. og kjøpte den bare for å se hvordan en mann på nærmere 60 år hadde klart å slanke seg 40 kg UTEn å trene og kun ved å legge om kosthold. Man har jo lavere forbrenning når man er eldre også, og selv trente jeg 1-2 timer 6 dager i uken mens jeg gikk på "sunne" slankekurer.
Det var UTROLIG interessant lesing.

Om man velger Skaldemann eller Ketolyse eller andre LCHF (low carb High Fat) dietter så bygger de alle på samme prinsipper. Og jeg tror ikke den ene er bedre enn den andre.

Det eneste jeg kan si er at måten Skaldemann skriver på er utrolig morsom og enkel å forstå. (det er sikkert de andre også)
I tillegg syns jeg det var utrolig moro å lese fra en som faktisk har GJORT det og ikke en som kan "teorien" og de "medisinske" resultatene!
Godt å høre hva en som har SLITT med vekt, sug etc hadde å si.

Jeg må fortsatt "sloss" litt for å ikke spise søtt, men herregud så mye lettere det er når jeg går på lavkarbo og høyt innhold av fett enn det var tidligere da jeg spiste "normal" sunn mat.

Om du vil spørre meg om noe vedrørende boken eller sånn så bare skriv til meg! Bare hyggelig det!;)

Stå på, les og lær! Du kan ha det mye "lettere" enn du har det idag.
Og i tillegg få resultater og føle deg BRA!!

sara sa for siden:

Hei Finally! Nå ble jeg lettet!!! Endelig noen som har hatt det som jeg:-)Tusen takk for fint svar. Jeg skal sette meg ned og lese på forumet, om Skaldemann og andre. Må også venne meg til tanken om at dette skal være livsstilsendring, og noe jeg skal kunne leve på for alltid, UTEN jojo-slanking opp og ned 5 kg. Rart at de 5 kg kan ha såå mye å si for velværen, men det har det virkelig... Jeg tror nok jeg kommer til å ende opp med en mix av forskjellige ting, en livsstil som jeg kan klare å leve med. Jeg har ikke lyst til å leve ekstremt strengt og asketisk, eller nekte meg ting. En periode klarte jeg å spise godteri kun en gang i mnd (siste dagen i mnd), og det fungerte faktisk. En livsstil med mye trening og færrest mulig karbohydrater uten å bli helt nazi, det tror jeg er løsningen for meg. :-)

Man kan vel få resulater på den måten også?

Klem fra Sara

Schnupsiii sa for siden:

Nå vil jeg vel ikke kalle det for jo-jo-slanking når det dreier seg om 5 kilo....

Når det gjelder endringer av kosthold er vel det å finne noe en kan leve med over tid det som er avgjørende for om en greier det eller ikke. Alle må finne ut hva som passer for en selv :)

Lykke til!!

mofe sa for siden:

Ønsker du å leve modeart lavkarbo, vil kanskje Lindberg være noe for deg, fremfor Skaldeman eller ketolyse eller Atkins induksjon. De filosofiene er også gjerne for de som har mere enn 5 kg å gå ned.

Lykke til! :)

Momse sa for siden:

Hei!
Ny her jeg også...Ser vi er litt i samme bås, Sara ;)
Har akkurat såvidt begynt på Skaldeman. Men ser at det kanskje ikke er helt "riktig" når jeg bare har de siste ca 5
(treige) kg igjen, stemmer det..?
Noen som har noen tips?

Finally sa for siden:

Hei igjen!

Er så enig så enig.. rare greier det der med velvære.. spiller liksom ingen rolle at andre sier "du trenger ikke gå ned noe du" osv.. så lenge man selv ikke føler det velværet så er det det eneste som teller føler jeg ihvertfall.. Og 5 kilo kan virker lite, men det har masse å si for meg også. :)

Ja, man skal ikke blir helt NAZI.. da har man ikke trivsel og det er også en viktig faktor. Jeg "faller" av opplegget til tider jeg også kan jeg love deg, men da prøver å jeg bare å huske på en ting som sto i boken som var: "skei aldri ut mer enn 1 dag av gangen" aldri 2 dager på rad.
Så da er det bare å skru av den dårlige samvittigheten man fikk for å ha skeiet ut, også begynner man "på nytt". går så fint så..
Det eneste som skjer er jo bare at det tar litt lenger tid å nå målet da...
Men har jo ingen deadline helelr så..hehe

Vel, skulle gjerne vært i nærheten av målet til sommeren da :p
DET hadde vært deilig det!

Stå på videre, jenta!

Klem tilbake!

Finally sa for siden:

:p

Hei!

Velkommen til Skaldemanns verden! Hihi!
Jeg følte som deg da jeg begynte på Skaldemann og leste inne på forumet her. Det sto til stadighet at det ikke var den beste måten om man bare hadde 5-10 kg å gå ned. Men det sto ingenting om det i boken hans, så jeg ble så usikker på hva som var rett.
Det jeg gjorde var å sende en mail direkte til Skaldemann via hjemmesiden hans. Og han sendte meg svar samme dag! :p Så kult!

Og han svarte at det spilte ingen rolle om man bare hadde 5 kg, man fulgte de samme prinsippene allikevel. Men man kunne da unne seg litt mer "moderat" utgave med litt mer grønnsaker og litt frukt på morgenen feks om man hadde lyst. Men man kunne også ta den helt "vanlige" måten med bare protein/fett, da ville resultatene komme raskere.

Så jeg stoler på det som kommer direkte fram Skaldemann selv ihvertfall!

:)

sara sa for siden:

Tror du kan stole på svaret ditt når det kommer fra han personlig! :-) Så bra at han svarte, er liksom mer motiverende når han er en "virkelig" person som allerede har vært i gjennom det, og viktigst av alt,- NÅDD målet!

Har stor tro på at vi begge klarer 5 kilos-merket før sommeren. Jeg har delmål om å klare å gå ned rundt 3 kg til påske, og ikke minst IKKE gå dem opp igjen. Det er det jeg synes er det vanskeligste,- å holde på vekten! Helt sikkert fordi jeg foreløpig ikke har fulgt noen spesiell strategi, og lurt meg selv til å tro at et liv på frukt og knekkebrød skal få meg til å både føle meg og se bedre ut...;-)

Jeg ble veldig motivert av dette forumet da, leste masse i går. Og ikke minst av deg Finally, jeg ble faktisk veldig glad for at du hadde vært i den samme situasjonen som meg og spist de samme tingene.

Idag har jeg vært på trening og handlet inn egg, bacon, skinke, reker, gulost,- alt dette som jeg på en side har så vanskelig for å tro skal få meg ned i vekt! Hehe. På den annen side har jeg veldig lyst til å gi det en sjanse. Det må likevel skje i kombinasjon med mine gode gamle vaner; jeg elsker havrekliet mitt om morgenen med cultura, og jeg er så lite begeistra for rent vann at jeg MÅ ha sukkerfri saft. på sikt kan jeg nok klare å slutte med det, men tror dere ikke det er mulig å fortsatt gå ned i vekt selvom jeg ikke lever helt lavkarbo?

Sara:-)

sara sa for siden:

Ahhh, det er litt vanskelig og da, det her! Hehe, jeg sliter litt med å prøve å tenke på en helt annen måte enn før. Dessuten er jeg usikker på om jeg spiser variert nok. Dette kommer seg sikkert litt etterhvert også, men vil jo ikke kaste bort tiden heller! Dette er viktige uker når jeg vil ned et par kilo til påske. :-)

I dag tror jeg jeg har spist litt for lite. Begynte med havregryn med cultura på morgenen, der er det masse karbo vet jeg. Men hadde vært på trening og følte jeg trengte det. Dessuten er jo havregryn veldig langsomme karbiser da... teller ikke det for noe?! :-)

Så spiste jeg en kopp med reker, en yoghurt og noen skiver kalkunpålegg til lunsj. Tre skiver jarslberg og en skive til med kalkun som mellommåltid.

Og to eggehviter stekt i smør, litt paprika og hermetikk-kylling. Denne siste har kun 1 gram karbo. Var gøy å handle i dag, jeg fikk aha-opplevelse på mange ting som jeg trodde var veldig "usunne", men som viste seg å nesten ikke inneholde karbo.

Gjør jeg noe feil? Noen tips...? Vil som sagt ha et kombi-kosthold, men med lite karbo og samtidig ikke gjøre store feil som ødelegger for evt vekttap.

:-)

Fetpåmidten sa for siden:

Du har allerede fått en del tips, ville egentlig bare understreke et par ting som ble nevnt:

Skaff deg en bok å lese i - samme hvilken - det er bedre å ha all info på ett sted istedet for å plukke opp litt hist og her :) Med et så lite vektap som du ønsker, er det er akkurat samme hvilken filosofi du følger, om du er undervektig eller overvektig er lavkarbo et beste for de fleste:D (Kjenner flere syltynne mennesker som velger å spise ketogent og har det helt supert med det!)

Det er det totale karboinnholdet som betyr noe i utgangspunktet. Hvis du har slitt med magen, ville jeg kuttet ut havregryn/alle kornprodukter og melkeprodukter og sett om du merker forskjell. Det ser ut om du spiser litt lite? Og spis mye mer fett!!:) (ble litt mer enn et par ting...:D)

Momse sa for siden:

Hei!
Høres kjempebra ut!!!
I dag har jeg vært METT, nesten hele tiden...Har ikke spist så mye, men tydeligvis litt riktig(?????)

Frokost: Omelett med reker (ok, for lite fett...)
Lunsj: Kylling med brokkoligrateng (i fløte og med ost) og løk/sopp stekt i fløte, jammi!! (Bra nok..??)
Middag: En kotelett uten noe til (orket ikke mer..)
På kino: Litt mørk Anthon Bergh sjokolade og litt peanøtter ( Va jo på kino...)

Hva synes dere om det? Litt lite..? Har virkelig vært mett, altså :confused:
I tillegg har jeg drukket en del vann (ok, ikke sååå mye, da..) og en hel del grønn te ("avhengig", ikke bra???)

sara sa for siden:

Så flink du har vært! Jeg er litt dårlig forberedt, tror jeg. Er så lite vant med å lage istand ordentlige måltider til hvert måltid! :-) Mer fett ja, hvordan kan jeg vite at sammensetningen av det jeg spiser er riktig..?

hehe, mange spørsmål som melder seg. men det er bare å stå på!

Carisma sa for siden:

:eek: med et såpass høyt inntak av karbohydrater ville jeg vært veldig forsiktig med noe mer fett. Jeg reagerte på smøret jeg, sammen med det andre. Dette er et enten/eller valg. Mer karbo > mindre fett, mindre karbo > mer fett.

Carisma sa for siden:

Planlegging er alfa og omega for en livsstilsendring.
På biblioteket kan du låne bøker om de forskjellige lavkarbofilosofiene, der er det ofte satt opp kostforslag for 14 dager eller mer også. Disse vil gi en ide om sammensetningen av kosten. Ellers er det bare å lese til øyet blir stort og vått her inne. Og veie maten og regne innhold! :ja:

sara sa for siden:

Burde jeg steke i olje istedenfor?

Det er dette jeg synes er vanskelig,- å vite hva jeg har å gå på og hva slags sammensetning det skal være... Jeg får prøve meg fram denne uka, skulle jeg ikke få noen forandringer, må jeg forandre taktikken litt.

Jeg er ikke sulten da hvertfall, det er jo en stor forbedring allerede:-)

Momse sa for siden:

Jeg har begynt å steike i smør nå, ordentlig smør, ikke margarin! Jeg også syns det er vanskelig...Syns det er litt skummelt å spise alt dette fettet, jeg :eek: Men jeg skal gi det en sjanse...:p Tenkte å kjøpe boken til Skaldeman, kanskje jeg blir litt klokere da :D

Ikke sulten jeg heller, meeen jeg har lyst til å putte noe i munnen heeele tiden, hmfr...:mad:

sara sa for siden:

Arrghhh.. Jeg hadde egentlig lovet meg selv at jeg ikke skulle veie meg enda, hehe. Men nyskjerrigheten tok overhånd! Er det best å veie seg morgen eller kveld? Jeg gjorde det i dag morges, og veide da 63,2. Akkurat det samme som forrige uke. Hmmfff. Hadde håpet å ha gått ned en halv kilo da hvertfall, har trent mye og spist stort sett advokado og rekesalat til lunsj og middag hver dag, + noen Wasa Fiber Pluss med gulost. Jeg har jo spist havregryn hver morgen, gir ikke slipp på dem nei! :p
Men så har jeg jo heller ikke målet om å komme i ketose egentlig, jeg vil først prøve med min egenkomponerte meny. Men hvis det ikke funker må jeg kanskje revurdere det?! Hadde jo trodd at salat, knekkebrød og havregryn mixet med trening og masse vann ville fått enhver person ned i vekt, nesten.

Er jeg innmari utålmodig nå? Ja;)
Men jeg vil jo ned i vekt! Ahhhh. Hvordan har uka gått for deg Momse?

Klem fra Sara

Kitt sa for siden:

Havregryn og Wasa og så forventer du å gå ned i vekt???
Da må du i hvert fall droppe avocado og rekesalat hver dag! Enten lavkarbo eller lav fett! Ikke både og! Går ikke så bra det, skjønner du!:p

sara sa for siden:

Havregryn og knekkebrød KAN ikke være usunt, når man kombinerer det med trening og ellers et sunt kosthold?! Jeg forventer å gå ned på det ja, det er jo på den måten jeg allerede har gått ned over 10 kilo det siste året... Er bare utålmodig for tiden, og hadde håpet å gå ned mer.;)

Carisma sa for siden:

På fedon er det ok med både Wasa fiber pluss, og havregryn, men ikke på samme dagen :) Begge er C-måltider. :ja: Og avocado er fint, men reeksalaten er mer ketolyse :rolleyes:

sara sa for siden:

aiai, veldig forvirrende:p
jeg har ikke et mål om å leve etter noen spesiell diett, jeg skal ikke ned så mange kilo og regner med å klare det selvom jeg ikke følger alle reglene. Men blir jeg desperat, skal jeg selvfølgelig revurdere det! :-) Takk for råd! Jeg skjønner at det krever massevis av kunnskap og planlegging å leve på ketolyse/Atkins/+++ etter å ha lest mye her inne på forumet, all honnør til dere:)

Gracella sa for siden:

... Men du kan ikke kombinere det du har lyst til fra Grete Roede, Lindberg og ketolyse og forvente noe resultat.
Hva er f.eks et sunt kosthold for deg?
Alle de som er på et ketogent kosthold spiser det motsatte av det som vanligvis oppfattes som sunt.
Ærlig talt, så høres det ut som om du trives med GR- kosthold og oppleste og vedtatte kostholdsråd - og hvis det fungerer for deg, så følg det.
En ketogen diett fungerer heller ikke så bra hvis det bare er et par kilo du skal ned. De er de vanskeligste, uansett hvilken filosofi du følger.

Lykke til!! :)

Carisma sa for siden:

Resultatet av å blande for mye karbo med for mye fett kan desverre føre til at du legger på deg framfor å få ned... :o Desverre må man gå for enten det ene eller det andre. :rolleyes:

Gracella sa for siden:

Jo, det er usunt hvis du prøver å kombinere havregryn og knekkebrød med et ketogent kosthold (eller i ditt tilfelle: en ketogen kur).

Det er en av hovedprinsippene i ketogene dietter: ikke spise raske karbohydrater (som f.eks stivelse; havregryn og knekkebrød er fulle av de).

sara sa for siden:

Jeg har aldri skrevet at jeg vil på en ketogen kur. Jeg vil bare finne noe som funker jeg, uavhengig av hva det er. Da må man jo prøve og feile litt? Har lært mye her inne, og skal prøve meg litt fram.

caz sa for siden:

Hei
Vet at den første tiden kan være forvirrende.. Og man får dårlig samvittighet for alt fettet og alt føles feil ift. hva man "vet" er sunt.

Du har veldig lite å ta av, men du sliter med cravings og derfor kan det være lurt å nullstille "systemet" med en uke eller to med kun det som er tillatt av matvarer på atkins induksjon/ketolyse kost, med litt mer karber . Er enig i at dette ikke er noe du har behov for å bli på, (altså i ketose), men tror du ville hatt det mye bedre mentalt til du var "inne i" det uten cravings etter sukker hele tiden.

Uansett, masse lykke til :-)

Gracella sa for siden:

Nei, jeg vet at du ikke har sagt at du vil på en ketogen kur, men du har sagt et "kombi-kosthold" med lite karber - samtidig som du ønsker å spise høykarbomat som havregrøt, knekkebrød og kultura. Da blir det vanskelig å komme med gode råd til deg :(.
Jeg er heller ikke sikker på hva du legger i et kombi-kosthold??

Lav karb/lav fett?
Høy karb/lav fett?
Høy karb/høy fett?
Lav karb/høy fett?
Lindberg ligger vel på lav karb/moderat fett og gir for noen vektnedgang, andre holder vekta stabil.
Du vil ned ca 3 kg før påske og det skal jo helst ikke bare være vann.
Jeg tror jeg heller vil råde deg til å tenke mer langsiktig, kanskje et vekttap på 1 kg i mnd (siden du har så lite som skal bort).
Det vil du kanskje klare på Lindberg - her spørs det om kroppen din er enig i at du har 5 kg igjen til idealvekten.
Jeg håper at du finner noe som passer for deg her inne, for det er mye kunnskap samlet her :)!

sara sa for siden:

Tusen takk, jeg tror du har rett! Har vært på søndagsåpent butikk og kjøpt egg og bacon nå:-) Jeg skal sette meg ned og kopiere oppskrifter og meny-tips fra forumet og planlegge. ;)

sara sa for siden:

Hehe, jeg er sannelig ikke helt sikker på hva jeg legger i et "kombi-kosthold":D Jeg er egentlig av den oppfatning at man stort sett kan spise hva man ønsker av et "vanlig" norsk kosthold, altså med grovt korn, frukt og grønt så lenge man kombinerer det med trening, men skjønner jo at det ikke er hva dere følger her inne. De siste kiloene er jo de seigeste, er også derfor jeg ville prøve en ny taktikk. Jeg tror lav karb og moderat fett er mest i min gate, og jeg vil helst unngå å veie og måle mat. Jeg har jo som mål at det skal være en livsstilsendring, ikke bare noe som får meg ned de 3 kiloene.

Takk for råd! Som jeg skriver til Caz her, har jeg lyst til å prøve å spise minst mulig karber de nærmeste 1-2 uker, også ta det derfra.

God søndag;)

sara sa for siden:

Okei girls, here goes; har lest endel journaler nå, og skrevet handleliste over hva som skal kjøpes inn til uka. Dessuten har jeg spist egg (2 eggehvitter, er ikke så glad i plomme)og bacon + 1/2 l vann til frokost.
Hvor mye bacon skal man spise? Hehe, merker at jeg tenker "feil" her. Før satt jeg og lette etter bitene med minst fett på, nå skal jeg liksom spise dem. Og jeg liker det ikke egentlig, bitene med masse kjøtt er jo best...:rolleyes:

Jeg har skrevet opp noen menyforslag, og tenkte kanskje dere kunne tenke dere å tipse meg om det er riktig/uriktig. Da med utgangspunkt i at jeg nå skal prøve meg på Caz sitt tips.

Frokost:
eks 1: 0,1% Yoplait med Lindberg-musli og kanel + 1/2 avokado

eks 2: Fiberrik med røkelaks/gulost/magerost + paprika, sherrytomat og agurk

eks 3: Egg og bacon, Eggepannekake, laks

Lunsj:
eks 1:Salat + kyllinglår + tzatziki (Kan man spise den fra butikken? Har 6gram karb tror jeg...For mye!?)

eks 2: Salat med eksempelvis tunfisk, kylling, reker, avokado + olje (Hva slags olje bør jeg bruke? Jeg vil gjerne ha en uten mye smak)

eks 3: Ziggylapper/eggepannekake

Middag:
eks 1: Laks, torsk, ørrett, makrell, svinekjøtt, kyllingfilet etc med grønnsaker og rømme (Kan man bruke lettrømme? Jeg liker det veldig mye bedre enn Seterrømme)

eks 2. Taco m/ kun grønnsaker, kjøtt og rømme (uten mais og lefser/skjell)

Mellommåltider:
Ost og skinkeruller

Vil denne menyen gi for lite fett? Vil selvfølgelig variere og etterhvert vil jeg også begi meg inn på oppskriftstrådene, der var det syyykt mye fristende!

Takknemlig for hint og tips:-)

Gracella sa for siden:

Se litt på Dr. Lindberg, mange fine innelgg som er klistret.
F.eks denne:

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21880

caz sa for siden:

Regner med at dette vil stabilisere blodsukkeret ditt og gjøre det lettere ja :-)
Husker ikke karbinnholdet i fiberrik, men mener det ikke var så ekstremt høyt. Dermed utifra det jeg kan se, ligger du nå midt i mellom atkins og lindberg. Jeg tror dette vil fungere bra for deg, spennende å se. Husk mye vann, og at treningen den første tiden kan bli litt hardere for noen..

Rapsoljen er vel bra... Noen bruker cocosa i te og kaffe for å øke fettet, og noen tar mct-olje.
Tzatzikien er helt sikkert grei for deg, men ville ikke spist masse av den da...

Spis nok til at du er mett, og ikke la det gå for lenge mellom måltidene.. Lykke til :-)

sara sa for siden:

Jepp, da har jeg prøvd min første dag. Jeg er jo fortsatt usikker da, på om jeg spiser riktig sammensetning av proteiner, fett og karboer.

Frokost: 2 stk fiberrik med svolværpostei + 1 stk Yoplait m/1-2 ss Fedonmusli+ 0,5liter vann

Lunsj: Eggeomelett/pannekake av 2 egg med 1 skive skinke og 3 skiver Jarlsberg-ost. + 0,5 liter vann

Middag: Salat med kylling og 1/2 advokado + vann

Kvelds: 2 stk Wasa Fiber Pluss med italiensk salat + 0,5 liter vann

Er jeg på villspor?!?!

Carisma sa for siden:

Det ser ganske riktig ut det :) Hvis jeg skal pirke på noe så er det knekkebrød både på morgenen og kvelden da... :o

sara sa for siden:

hehe, jeg vet... men ble så sulten et par timer etter middag:o Burde jeg heller spist ost og skinkeruller feks? Sånn som i Jarlsberg-ost er det jo 0 karber. Betyr det at man kan spise så mye man vil av det? Altså ikke hele osten da selvfølgelig, men er det bedre å spise "overdose" fett enn noe annet? Har vært litt sulten fra ettermiddagen av, men kan kanskje være litt "abstinenser" etter karbohydrater--?

Kitt sa for siden:

Proteiner og fett metter mer og myyye lengre enn karbohydrater!
Bedre med litt mye fett enn karber, JA!:ja:

sara sa for siden:

Elsker dette forumet...:D Raske svar fra opplyste folk! Takk!!!

Kitt sa for siden:

Alle har vært nye her selv, vet du! Det er mange ting å sette seg inn i og veldig mange spørsmål som popper opp etter hvert!;)

sara sa for siden:

Spørsmålene popper opp ja... jeg fant akkurat oppskrift på havrepannekake her inne, og fikk sååå lyst på det til frokost imrg.. er jo ikke noe for ketolyse pga havregrynene, men kan jeg lage det eller bør jeg holde meg unna såpass store mengder karbo som det er i havregryn? jeg har jo planer om å innføre det etterhvert, men hvis jeg skal følge "planen" min, skal jeg jo holde meg unna for mye karber nå i uke 1-2..

En annen ting,- syltetøy! Hva kan spises?!

Megvel sa for siden:

Se etter lapper i forum. Tror noen har mekka noe med sojamel og slikt. Men nei havre er ut for ketolyse! Om du kan si ***-korn om noe så er det ikke lov! (sojamel er jo fra bønner)

Syltetøy? Man tager noen bringebær eller blåbær og rører med litt Splenda. Finnes ikke "lov" ferdiglaga. Men hvorfor bruke "skivemat"?

Tips, ha kokte egg i kjøleskapet til krisemat til kvelden. Evt tiloversbleven middag. Og spis det først (egg med majo og karrikrydder er SÅ digg!) og ha deg et glass vann for å få orden på kveldsbrummeren.

valleygirl sa for siden:

Ja, det spørs jo da, om det skal være lavkarbo eller ikke. Heistad sitt sukkerfrie har ca 5 karber per 100 gram. Ellers er det fint å ta bringebær (3,3 karber per 100 g) med evnt. litt søtningsmiddel.

Carisma sa for siden:

Lag denne i stedet:

"nukes" i mocro ovn på full styrke i ca 30-40 sek (min gamle slitne trenger 2 min :D)

sara sa for siden:

Idag har jeg laget det samme som i går til frokost, og eggepannekake med litt revet ost og 2 skinkeskiver inni til lunsj. Var bedre med ost i, men jeg blir litt kvalm av det tror jeg. Noen andre som blir det av "eggeoverdose"?

Til middag har vi spist kyllingkarbonader(2 karber pr 100 gr) med salat og brød jeg bakte. Dette siste er imponerende nok i seg selv,- jeg har ALDRi bakt noe før! Lagde "liksomklibrød" jeg fant på forum. Det var godt!

Kan man drikke cola light? cola zero? Uvant å tenke seg om både 3 og 4 ganger før man putter noe i munnen, men egentlig er det jo bare bra.;)

sara sa for siden:

Nå kom jeg selvfølgelig på et spm til:p Jeg har jo vært en sucker for brød hele livet, og savnet det etter bare en dag. Ble derfor veldig glad da jeg oppdaget brødlenken under oppskrifter, og jeg har lyst til å spise et par skiver av det jeg bakte til feks lunsj. Brødene her inne har jo veldig lite karber pr skive, og skivene (hvertfall på det brødet jeg bakte nå) er jo supersmå, ca 1/3 av en vanlig brødskive. Er det ok å spise et par skiver av brød/rundstykker som jeg finner på forumet daglig? Hvis jeg tar på fett/protein-pålegg?

Veggpryd sa for siden:

Cola Light og Zero går sikkert bra - men det opprettholder søtsuget. Blir avhengig av den brusen også... :o

Synes du er kjempeflink! :heia: Det der med en brødskive eller knekkebrød når du har lyst på noe på kvelden er egentlig veldig lett: Spis bare pålegget :D Kok noen egg å ha liggende i kjøleskapet, ta osteskiver og skinkeskiver og rull sammen. Smaker enda bedre med meierismør mellom. Eller laks og eggerøre, rekesalat, spekeskinke med rømme, peppermakrell med majones, kjøttrester med ost og dressing. Det metter godt og mye lenger enn om du skulle spist det sammen med brød. Koldtbordtallerken kalles det. :) Ekte lavkarbo.

Stå på videre! :)

sara sa for siden:

Full forvirring:( Hvorfor svinger vekta så fryktelig? Jeg kan veie meg med 2 timers mellomrom og veie 2-3 kilo i forskjell? Er det vekta, eller er det noe jeg kan gjøre for å stabilisere dette? Blir såå misfornøyd når den viser 65,1 kg en gang, og 2 timer senere viser den 63,2... Hva er det jeg liksom veier da..? Jeg føler meg ganske ofte oppblåst og har jo kuttet alt av melk, mel og kornprodukter. Burde ikke det hjelpe?

En annen ting; hvis jeg ligger mellom Atkins og Lindberg på filosofi; er ikke det veldig selvmotsigende? Atkins er jo pro fett, Lindberg pro magre varianter? Og er det sånn at Atkins og ketolyse passer best for de med mye overvekt? Ser jo flere av de som skriver her inne har 20-30 kg å ta av,- er jo ikke rart de går ned fort når de legger om kostholdet.

Jeg vil jo gjerne velge noe som garantert funker for meg også, selvom jeg bare har 5 kilo jeg vil ha bort. Kan jo nevne at jeg trener endel også, 3-4 ganger i uka. Kan det være fett blir omdannet til muskler,- og derfor jeg ikke går ned? Klærne mine er som før, kanskje litt løsere.

Det ble mange spørsmål fra en frustrert Sara! :)

Kitt sa for siden:

Bare lurer på en ting, jeg!
Hvorfor i all verden veier du deg flere ganger om dagen???:confused:

Det beste er å veie seg en gang i uken, men det klarer ikke jeg!
Veier meg en gang om dagen, etter at jeg har vært på do om morgenen. På torsdagene, og bare da, skriver jeg resultatet inn i min lille notisbok sammen med ukens blodsukker- måling! Den første torsdagen i måneden måler jeg meg utvalgte steder og skriver også det inn i lille boken. Og så noterer jeg når jeg får mensen! Viktig å holde styr på av mange grunner, blant annet fordi jeg vet at jeg ikke går ned (heller mye opp) uken før jeg får mensen og ikke går ned dagene rundt eggløsning!

Er også viktig at vekten står på samme sted (jeg ser på flisene på badegulvet) hver gang. Digetalvektene er sære sånn!

Slapper du litt av i forhold til denne vekten, stresser du mindre og sjansen for vektnedgang er større!

Skal ikke prøve meg på noen Atkins/Fedon- greie, vet for lite selv!

sara sa for siden:

Jeg veier meg egentlig på mandager, og da jeg veide meg på mandag veide jeg plutselig 2 kilo MER enn forrige uke. Da fikk jeg litt pænick;) Så veide meg da to ganger i går, og da svingte vekten med 2 kilo.
Buhu...:( Veldig uinspirerende.
Men ja, egentlig veier jeg meg en gang i uka jeg også!

Kitt sa for siden:

Flink jente!:heia:

Er en tråd her inne om vekter og eventuelle grunner til feil/varierende vekt etc.

caz sa for siden:

Hei igjen..
Går det greit ?

Ville bare kommentere spørsmålet om atkins og fedon.. Du la inn eksempelmat tidligere, og den er ikke fedon mat, dermed er ikke faren med fett tilstede. Siden du og er såpass tynn var ketosemat kun for å nullstille systemet, fordi du var plaget med sukkersug.. Og den eneste maten i eksempelet ditt er eks. 1 Frokost som helt sikkert overstiger atkins/ketolyse (og kanskje fiberrik). Men mange er i ketose helt opp i 50 og 100 gr. karbohydrater om dagen. Det er derfor, slik jeg ser det ingen behov for deg å legge deg på 15 karber om dagen. Og om du kan stagge sukkerulven med f.eks 20-30 karb om dagen, så er det ikke noen fare iht. fettet.. :)

sara sa for siden:

Hei Caz, ja det går greit...Jeg veksler mellom litt og veldig forvirra, og blir veldig glad hvis vekta snart viser at jeg er på riktig spor. Men jeg holder ut! :) Takk for alle svarene deres! De hjelper meg veldig:)

stinelill1988 sa for siden:

jeg er ny her jeg også..
hva kan jeg spise når jeg er på lavkarbo?
og hva er forskjellen på lavkarbo og skaldeman?

Bambolona sa for siden:

Ville bare hoppe innom å si en ting til alle nybegynnerne her. Jeg har/er også vært ny på dette med lavkarbo, og var helt totalt forvirra i begynnelsen.
Det dere absolutt MÅÅÅÅ gjøre er å gå på biblioteket og låne bøker! Alt blir mye enklere da!
Selv lånte jeg en bok fra Atkins, en fra Lindberg, og diverse andre bøker om kosthold. Lindbergboka leste jeg ferdig på en halv dag, Atkinsboka ble lest i løpet av 3 kvelder. Fant ut hva som passer best for meg - noe ala lindberg, og føler nå at jeg har full kontroll over hva jeg bør spise for å gå ned i vekt. Bøkene forklarer nemlig hva som skjer i kroppen når en spiser. Hvilke virkning fett, karbohydrater osv osv faktisk har og hvordan de fungerer.
Dessuten er det bedre å ha ett par bøker å slå opp i, enn å vandre rundt på forskjellige forumer og fange opp litt her og litt der (noe som til tider kan gjøre en enda mer forvirret!)
Dessuten inneholder de fleste bøker menyer og oppskrifter som gjør det enklere å forstå hva slags mat en bør spise. :)

Beklager hvis dere allerede har lest bøkene!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.