Jeg er ikke glad i mat som legres i kjøleskapet, men disse kan jeg godt opbevare i 3 dager og klare å spise de etter oppvarmet i micro. Genialt å ta med seg på skolen til oppvarming med salat til.
Bruker her en teflonform til muffins.
2 osteskiver med ost uten smak legges i kryss i hver form, dette er bunnen i steden for paibunn.
Så kan du putte oppi det du foretrekker i qichen din.
Jeg bruker kylling/kalkun på boks. Da kan jeg servere om jeg får besøk av muslimske venner;)
Purreløk
Bokkolitopper
revet ost, parmesan.
Heller eggestand over:
6-8 egg
6-8 ss fløte
salt, pepper, Chilli expoltion (skikkelig godt i stede for paprika)
Ant egge du har behov for varierer fra hvor mye du har opp i formene.
Strø revet jarlsberg på toppen.
Stekes på rundt 180 gr midt i ovenen til de har fått en fin farge på toppen.
Avkjøles i formene og taes ut etter de har blitt lunkne. Kan kjøles eller fryses. Evt tines på lav effekt i micro.
Mye fett, lite karber avhengig av hva du har i de. Og med en salat til er fiberet dekket opp. God fornøyelse.
Et lite tips til de som sliter med å få muffins ut av formen:
Jeg bruker altid muffinsformer av papir som jeg kommer i teflonformen. Spesielt har jeg god erfaring med de store amerikanske muffinsformer fra Euro shopper. Med disse har jeg aldri problemer med å få papiret av etter stekningen. De små papirformene derimot (som skulle være laget av samme materiale) henger ofte fast etter stekningen -hvorfor vet jeg ikke.
Dette med smøring av formen er nok ikke så nødvedig. Gamle slitte former kan godt brukes her siden det er så mye fett i osten som skal ligge mellom fomen og eggestanden. Lager kylling i hvitløk og chilli gratinert med ost i ildfastform uten smøring og, men jeg bruker myyyye ost da for det er skikkelig nam:), og da slipper alt taket uten makt.
Mmmm... er å anbefale det og. Blir nesten som kylling quesedilla men med ost i steden for tortilla ;) Med rømme og salat til. Funker utmerket å ta med i matboksen og varmes det og på jobben i micro. MMMmmm :)
Nå skal jeg spise...
Kanskje en smule dårlig skrevet :P hehe
Jo, jeg tar sånn ferdiggrillet kylling i en liten porsons form (ildfast), Har sånn kvern med hvitløk som man får kjøpt i butikken, og sånn chilli explotion på kvern. Tar i godt med dette på kyllingen og så skiver med ost som pakkes godt rundt kyllingen i formen. Så gratineres alt sammen. Nam... :) Kos deg
Jeg lot meg inspirere av denne oppskriften i dag, og laget "quiche" med røkelaks i en stor paiform. Det ble kjempegodt!
Å bruke ost i stedet for paideig er rett og slett helt genialt. Jeg syns faktisk dette ble mye bedre enn ekte quiche - jeg har aldri vært glad i butterdeig uansett, og ost er en perfekt erstatning.
Neste gang skal jeg lage en quiche lorraine med bacon. Jeg gleder meg allerede.
Takk for oppskriften! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.