< Tilbake til oversikten

Ris

Susanne sa for siden:

Hei :)
Det kan jo godt være at dere vet dette, men jeg skriver det likevel, i tilfelle ;)
Det er ikke all ris som inneholder masse karbohydrater. Jeg leste næringstabellen her inne, men den risen jeg snakker om er ikke skrevet opp der. Toro sin "boil in bag"- naturris har bare 22g karbo pr 100gr, i motsetning til andre ristyper som er opp i over 70gr.. Flere av Toro sine boil in bag har lite karbo, det er bare å sjekke litt. Aner ikke hvorfor det er sånn, noen ganger har jeg lurt på om det står feil.. men det kan jo ikke stå feil på flere typer..

Så hvis dere vil ha litt ris til woken noen ganger, så går jo denne bra :)
Med mindre dere er heeelt unna karbo da..

Så forresten at rå pasta hadde mye mindre karbo enn tørr! Dette ante jeg ikke!!

danish sa for siden:

Det er feil. Ris har, uansett om det er TORO eller lignende, et høyt karbohydrat-innhold (se f. eks her). Ferdigkokt ris har derimot trukket til seg vann, og dermed økt i vekt.

Jeg spiser hvit ris to-tre ganger i måneden. Det er helt forenelig med lavkarbo.

Susanne sa for siden:

Åj, men hvorfor står det over 70gr karbo på noen boil in bag ris og 22-23gr på noen? Er dette isåfall misvisende på pakken da eller?

danish sa for siden:

Den ene er for rå (ukokt) ris, den annen for ferdigkokt ris. Kokt ris trekker til seg vann, og derfor veier den mer enn den opprinnelige rå risen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.