< Tilbake til oversikten

Fra "going down" to "going up"? (Gravid!)

going down sa for siden:

Jeg har nå gått på ketolysekuren siden midten av august i fjor. Har siden da gått ned 14 kg og vekten viser nå 96 kg. Jeg hadde planlagt å gå ned en del kilo til før jeg ble gravid, men i dag fikk jeg positivt utslag på graviditetstesten:D

Jeg har forstått det slik at man ikke bør være i ketose når man er gravid og heller gå over på generell lavkarbo. Vet ikke helt hvordan jeg skal spise da, men har bestillt meg time på Fedon klinikken hvor jeg går til oppfølging når det gjelder ketogen kost. Fikk ikke time før onsdag, så til da må jeg finne på noe selv. Jeg er lost!!!!

Da jeg begynte på denne kuren gikk jeg på tabletter mot høyt blodtrykk, og etter 6 uker kunne jeg slutte med disse og siden har blodtrykket vært perfekt. Nå har jeg panikk for at blodtrykket (og vekten) skal gå opp. Jeg hadde svangerskapsforgifting under mitt første svangerskap og er også redd for at det skal skje denne gangen.

Hva skal jeg spise nå? Noen som kan hjelpe meg?

Summer sa for siden:

Gratulerer med positiv test! :)

Jeg synes du enten kan fortsette å spise som du gjør frem til timen på Lindbergklinikken, eller at du frem til timen spiser som du gjør nå, og legger til litt ekstra grønnsaker og kanskje en halv frukt sammen med nøtter i løpet av en dag. Noe mer trenger du ikke. Evt. et grovt knekkebrød til et av måltidene også. Men, onsdag er jo ikke lenge til da. Jeg hadde spist som nå frem til det og hørt hva legen hadde å si. :)

Megvel sa for siden:

Gratulerer!

Jeg spiste en del frukt i tillegg da jeg fikk positiv test. Du bør helst holde 100KH per dag i svsk.

Summer sa for siden:

Hvem som sier det?

going down sa for siden:

Takk for svar!

Jeg har hørt 40-50 kh. Bare man er ute av ketose. Fryktelig forvirrende dette her. Vektoppgang er en ting, men blodtrykket plager meg mer.

Hvordan er sukrin og natreen når man er gravid?

Summer sa for siden:

Det tenker jeg at høres fornuftig ut. :ja:

Jeg ville ikke brukt mye av de søtstoffene, men litt innimellom går sikkert fint. Tenk på dem som drikker Pepsi Max hver dag gjennom hele svangerskapet.

Husk å ta folat!

Megvel sa for siden:

Vel, jeg har lest at ketoner ikke er bra for baby (om man kan unngå det), og personlig tar jeg ikke slike sjanser. Man skal heller ikke ned i vekt helst. For da frigis fettløselige miljøgifter fra kroppen din. Om man vaker rundt 50 kan man gå inn og ut av ketose (uten vektnedgang) og vi husker alle hvor festlig det kan føles.

Er du usikker så snakk med legen din. Det ER lov å gå til legen tidlig med slikt! Selv om positiv test var nylig!

Camz sa for siden:

Gratulerer så mye med positiv test :heia::heia:
Jeg kan ikke noe om graviditet og ketose for jeg hadde ikke begynt på lavkarbo under mitt svangerskap. Men ville iallefall gratulere deg masse :D

Kreta sa for siden:

Jeg vet heller ikke noe om svangerskap og ketose, men jeg ville innom og gratulere deg så mye med spira! :heia:

LilleM0r sa for siden:

Gratulerer så mye:)

Skriv en PM til Torkil, han er jo lege og kjenner dette kostholdet bedre enn noen. Det hadde jeg i hvert fall gjort, og han pleier å svare.

Lykke til!

Everio sa for siden:

Gratulerer med positiv test :klem:

Jeg gikk på kurs på Fedon klinikken da jeg ble gravid, og fikk beskjed der at jeg burde ligge mellom 80-100 karber til dagen av hensyn til babyen. At du ikke ringer legen der og spør over telefonen?

:klem:

Erlinda sa for siden:

Hei.
Gratulere så mye:) Jeg kan ikke noe om graviditet og ketolyse, men er litt spendt selv på dette området. Jeg har nettop begynt på ketolyse fordi jeg vil komme meg inn i bunaden 17 mai, men har også planer om å (prøve) bli gravid rundt mai-aug en gang. Dette pga alderen min. Så jeg er spendt på hva jeg skal gjøre jeg også hvis det klaffer i den tiden.
Kan du ikke skrive inn når du har fått hørdt hva du skal gjøre?

going down sa for siden:

I går var jeg på Fedon klinikken og er ble vel ikke så veldig mye klokere... Jeg var hos kostholdsveileder og hun mente jeg kunne spise ketogen kost men bare øke kh mengden litt. Hun mente det ikke var farlig å være i ketose. Snakket om eskimoer og andre som lever slik hele tiden. Dette gjorde meg litt forvirret siden alle andre sier at man ikke skal være i ketose.

Men så diskuterte hun det med en lege på klinikken som sa at man ikke skal være i ketose når man er gravid.

Jeg skal nå ta blodprøve for å sjekke hvordan diverse verdier har utviklet seg i løpet av ketolyse dietten, og så skal jeg komme til legen for å gjennomgå dette om 2 uker. Håper han kan gi meg litt flere tips. Til da vil jeg spise "ketolysemat", men legge til et par frukt for dag og noen fiberrik + yoghurt.

aldrimerjollycola sa for siden:

først og fremst: gratulerer!! :stortsmil

ja, det er ikke alltid lett å vite, iallefall ikke når man får forskjellig info fra helsepersonell! stemmer jo at inuitter (heter ikke eskimoer lenger, vett`u) er mye i ketose, men de har også en annen arv og miljø enn oss, gener spiller jo inn på alt!

ville holdt meg unna ketose,jeg. better safe than sorry. uansett hva leger og torkild sier. tvilen bør komme spira di til gode.
ketosen kan du finne tilbake til etter endt amming! synes du skal få kose deg litt gjennom svangerskapet, og ikke fokusere altfor mye på vekt, for opp kommer den til å gå uansett!
ta heller en lavkarbo, og begyn feks med yoga og eller pilates for gravide!

going down sa for siden:

Fikk tlf fra kostholdsrådgiveren i dag. Hun hadde snakket med "Fedon himself" og han hadde sagt klart ifra at jeg ikke skal være i ketose. Kan spise mye av den samme maten som tidligere, men legge til litt linser/bønner, frukt og hele korn som kokes etter å ha lagt i bløt over natten. Hun sa jeg ikke trengte å være redd for fett. Ikke at jeg skal lesse på, men sa at det er stor forskjell på å kombinere kh med gode og dårlige kh.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.