Jeg ble inspirert av trådene her i forumet (tusen takk alle sammen) og begynte på induksjonen for en uke siden. Hadde en uke i forveien økt treningsmengde med spinning fra en gang til fire ganger i uken.
Har vært streng, men porsjonerer salat og grønnsaker på øyemål. Kom inn i ketose i løpet av første døgn, og har gått ned 3 kg (fra 93-90)! (85 som mål).
Skjønte i begynnelsen av uken at det er viktig å innta noe fett for å få i gang fettforbrenningen, men er veldig usikker på mengden. Er det nok med noen striper bacon til frokost, eller må det mer til? Finnes det noe anslag på hvor mange gram fett man bør innta?
Sliter litt med å få metthetsfølelse etter middag selv om jeg har spist en stor porsjon fisk eller kjøtt. Kan det skyldes at andelen fett er for liten? Er det forresten viktig at man får en god metthetsfølelse etter hvert måltid? Og kan det være noen fare for å få i seg for mye fett i induksjonsfasen?
Har også lurt på om det er ok med kjøttdeig (null karbo men bra med fett) selv om det ikke står på tillatt-lista?
Ja, det at du har for lite fett er nok årsaken til at du sliter med metthetsfølelsen og noen striper bacon til frokost er ikke nok. Det er meningen at du skal spise fett, protein og antioksidanter i hvert måltid. Feks. 150-200g kjøtt stekt i olje (oliven eller raps egner seg best til steking, de blir ikke ødelagt) eller meierismør, med litt salat til.
Jeg kan ikke gi deg eksakt mengde, men jeg vil anbefale deg å trappe (sakte) opp. For mye fett helt plutselig kan føre til kvalme. Prøv deg frem. Stek i fett, smelt smør og ha på fisken, lag en krydderolje på en flaske som du heller over maten/salaten.
Dytter opp denne jeg. For jeg lurer på om det er noen regel på HVOR mye fett man skal spise... Jeg finner ikke noen tråder om dette, men hvis noen vet om noen, så blir jeg glad for linker!
Jeg skal gå i gang med lavkarbo igjen,og prøver meg meg på Atkins. Jeg vet lavkarbo fungerer for meg, men jeg sliter med å komme igang, og hver gang det går skeis, så legger jeg på meg 10kg... Og disse har blitt til 50kg ekstra..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.