< Tilbake til oversikten

Greit med Møllers Dobbel, eller?

mofe sa for siden:

Jeg mener å ha hørt for noen år siden, at Møllers Dobbel ikke var noe poeng i å ta, fordi det var så dårlig kvalitet. Noen andre som har hørt det samme? :confused:

Nille sa for siden:

Jeg vet ikke jeg, men de flirte av meg på helsekosten da jeg sa jeg tok Møllers Dobbel...... :(

Så jeg begynte med Omega 3-6-9 isteden...... var MYE bedre sa de. Men jeg vet ikke så mye om dette. Iset jobber jo på helsekost, så hun kan gjerne fortelle.... og MHM vet MASSE !!
[font=Verdana][/font]
Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiisssett !! MMMMMMMMMMMMMMMMMhhhhMMMMMMMMMMMMM !!

guro sa for siden:

MHM pleier å anbefale vanlig Mølers Tran - så det tar jeg! Prøver man å komme opp i 4 g fiskeomega 3 i døgnet (noe MHM anbefaler), så blir dette rimeligst.

mofe sa for siden:

jeg kan nok ikke - om det så gjelder livet - klare å svelge tran... :) men takk for antall gram fiskeolje :) i 2 kapsler er det 0.7 gram.. så da hadde det blitt.. 11 kapsler om dagen...?

MHM sa for siden:

iler til

Møllers dobbel er veldig uøkonomisk å ta, men det er jo ikke farlig. Hver kapsel inneholder 0,3 gram omega-3. Alle bør få i seg 3 gram omega-3 hver dag, og det betyr 10 kapsler Møllers dobbel.... Ved spesielle behov anbefales 4-5 gram omega-3, hvilket betyr opptil 17 kapsler... (Spesielle behov = problemer med hud, ledd, migrene, dysleksi, dyslipidemi, hjerte-kar sykdom, dårlig immunforsvar, pluss ved svangerskap og amming).

Så lav dose per kapsel (0,3 gram) er for øvrig den vanlige dosen i postordre-kapsler også. Merk at dette er mengden omega-3. Som regel deklareres mengden fiskeolje på forsiden av boksen, slik at det ser mer ut!

Det er smak og behag hvordan man får i seg disse tre grammene med omega-3. Men det er viktig å vite at vi snakker om fiske-omega-3, og at plante-omega-3 som finnes i bl.a. Udos, rapsolje, linfrøolje, valnøtter m.m. IKKE regnes med i disse tre gram. Men det er sunt likevel altså.

Her følger en liste, som alle gir dagsbehovet omega-3 (3 gram):

*2 ts Møllers omega-3 tran (hvit etikett, hvit kartong, dagligvare)
*3 ts vanlig tran eller Eskimo-3
*5 kapsler Pikasol 1000 mg eller Triomar 1000 mg
*150 gram laks/ørret
*100 gram makrell
*75 gram sild

Det går altså an å klare det vha mat.... ;)
Selv har jeg økte behov pga insulinresistens, og tar 5 Pikasol + en liten boks makrell i tomat (70 gram makrell) per dag.

Det er KJEMPEVIKTIG at man tar tilskudd av antioksidanter når man spiser omega-3. Enten et bredspektret tilskudd, eller i form av sterke vitamin C (750-1000 mg) + vitamin E (350 mg). Vitamin C og E skal alltid tas sammen.

Noen som henger med fortsatt? (Vet ikke hvor oversiktlig det ble - driver egentlig og pakker jeg.... :rolleyes: )

Iset sa for siden:

Gjør det? Hvor mange tar du da? Pikasol, som er høykonsentrert og sterkere enn Møllers Dobbel på omega 3, inneholder 1000 mg omega 3 pr. kapsel. Sterkere får du ikke i Norge. Da må du ta 4 stk av denne for å komme opp i 4 gram. Møllers dobbel må du vel ta MAAANGE flere av da??

Jeg anbefaler ikke Møllers, de er svake og inneholder lite omega 3 pr kapsel. Jeg fikk frarådet dem av flere ernæringsfysiologer på Helsekost Fagskolen.

Møllers er VARMEBEHANDLET for å blir kvitt alle miljøgiftene (PCB) som er i oljen!! Vitaminene i fiskeoljen ødelegges av varmen og må tilsettes KJEMISK på nytt. Har snakket med Møllers selv om dette.

Jeg anbefaler disse:

Udos Choice (omega 3 fra linfrø)
Pikasol
Omega 3 Forte
Eskimo 3 (litt svakere men den reneste oljen på markedet)
Kal ultra omega 3-6-9

I tillegg er det svært svææært viktig med antioksidantene, som MHM nevner. Dette er det veldig mange som ikke er klar over. :eek:

:)

MHM sa for siden:

Iset: Tror Guro tar Møllers flytende, ikke kapslene.

Ang 1000 mg i Pikasol, så er dette total mengde fiskeolje, ikke ren omega-3. Bak på esken så står det noe a-la: "1000 mg fiskeolje per kapsel, hvorav 60% omega-3". Derfor blir det bare 0,6 gram omega-3 per kapsel.

Vet at Møllers er varmebehandlet. Men de sier jo at det er veldig skånsomt? Må ikke alle omega-3-tilskudd laget vha varme? Hvordan får f.eks. Pikasol ut fiskeoljen fra fisken? (Jeg spør fordi jeg lurer - jeg er ikke spydig eller noe!)

Iset sa for siden:

Oj jeg har misforstått det med Pikasolen, det var en selger for firmaet som sa det til meg. Han må jo ha vært blåst!!!

Nei det går an å kaldpresse fiskeolje. Iallefall gjør Eskimo 3 det, og Pikasol gjør det visst også (men nå stoler jeg ikke helt på at selgeren forteller sannheten der da... hehe).

Møllers sier selv at de varmebehandler den ikke for å få den ut av fisken, men for å ødelegge toksinene i den, da den er laget på LEVER, som jo inneholder store mengder toksiner. Pikasol og Eskimo er ikke laget på lever, men fiskekjøtt, slik at totalmengden toksiner er svært liten i forhold til i Møllers.

mofe sa for siden:

Åh, så bra med så mange svar! :)

Jeg har nå kjøpt Møllers dobbel - så skal nå iallfall spise de opp, så får jeg se hva det blir av etter hvert. Har iallfall skjønt at jeg skal få i meg 3 gram omega3 fra fiskeolje hver dag. :)

Tror jeg skal lage en plan for hva jeg trenger av alle vitaminer og olje og slikt hver dag, og lage en oversikt over hva jeg må spise, og hvor mye jeg må spise, for å få det i meg naturlig - lage et snitt-resultat i forhold til hva jeg faktisk spiser - og ta tilskudd deretter. F.eks "ta oppgjør" på kvelden - gå igjennom hva man har spist, og så ta tilskudd på kvelden før man legger seg. Høres veldig lurt ut i hodet mitt, men er kanskje ikke så gjennomførbart i praksis? :p:)

Iset sa for siden:

Jeg har noen interessante lister her: :D

www.pratekompaniet.com/forum/showthread.php?t=2294&highlight=vitaminer

www.pratekompaniet.com/forum/showthread.php?t=5

Og ikke minst denne, som faktisk er litt skremmende:

www.pratekompaniet.com/forum/showthread.php?t=2929&highlight=vitaminer

MHM sa for siden:

Iset.....? Har du vært medlem i Pratekompaniet siden august dette året, og skrevet 3576 innlegg....???? :eek: :eek: :eek:

Det dumme med tran er jo at det er tatt fra lever. Men så sier Møllers at det er renset. Med for høy varme sier motstanderne. Neida sier Møllers. :cool:

Iset sa for siden:

Hehehe jeg er administrator (eier) av forumet så rundt 500 av innleggene ble skrevet FØR forumet ble lagt ut (sticky-tråder osv) og mange av dem er skrevet på det administrative forumet. Mye å gjøre vet du. :D

Hehe ja ikke lett det der med lever - ikke lever, varme - ikke varme osv osv. Man må nok bare finne frem i sin egen jungel. Jeg er veldig opptatt av å vite mest mulig om produktene jeg inntar. :) (Nå lærte jeg jp noe nytt om Pikasol da. :o )

mofe sa for siden:

Iset... jeg bøyer meg i støvet.. De linkene der var rett og slett helt geniale, og vanvittig informerende!! :)

Tusen, tusen takk!

Har allerede sendt mail til familie og venner med linkene!! :)

Iset sa for siden:

:klem:

roma sa for siden:

• 2 ts Møllers omega-3 tran
  • Vitamin C (750-1000 mg) + vitamin E (350 mg),
  • B-Vitaminer
  • Sink
    [color=#000080][/color]
    fins det et anbefalt daglig inntak av disse? og bør jeg bare shoppe på apoteket et glass som inneholder mye b-vitaminer? har dere noen merker som dere anbefaler her?
    [color=#000080][/color]
    og det skulle være det jeg trenger, tror jeg...

Iset sa for siden:

Når det gjelder B-vitaminer anbefaler jeg å kjøpe dem i utlandet, feks Sverige, da dosene her er så små at du må ta ganske mange tabletter for å få noen som helst virkning. Jeg kjøper Twinlab B50 i Sverige, eller B-PULVER her i Norge, da kan jeg dosere selv. Har pulveret i morgenshaken min. :)

mofe sa for siden:

Anbefalt daglig inntak; E-vitamin: 10 mg C-vitamin: 60 mg (men mange forskere anbefaler opp til 1000 mg.) (c-vitamin bør tas sammen med e-vitamin) Sink: 15 mg

Du bør også få i deg kalsium og magnesium (bør tas sammen, dobbelt så mye kalsium som magnesium), og kalium.

Ellers var denne tråden om møllers-dobbel, men det er bare å spørre altså :)

Iset sa for siden:

Må bare legge til at disse dosene er minimumsdoser. I Norge opererer myndighetene desverre med minimumsdosene, og mange mennesker tror dette er maks for inntak. Men faktum er at dette er dosene du må ta for å unngå alvorlige mangler, mange forskere mener dette tilogmed er for lave doser. I andre land er ADT (anbefalt daglig tilførsel) mye høyere enn i Norge, og man kan jo lure på hvorfor. Trenger vi mindre enn andre land akkurat i Norge? :rolleyes:
Skal man ha VIRKNING, eller man har mangel på noen av vitaminene, trenger man høyere doser enn ADT, det mener jeg man forsåvidt gjør uansett.

mofe sa for siden:

Ja, glemte å skrive det jeg :)

Også er det slik at organiske vitaminer er bedre enn syntestiske - kroppen tar det bedre opp.

Iset sa for siden:

Begod sa for siden:

Vil bare minne om at Tran kom desidert dårligst ut i mat og helses test av omega 3.
Kun 18 % Av omega 3 var nyttbar.

Tror det var Eskimo som Vant og at Pikasol gjorde det bra.

Efaomega ( var ikke med i testen)er det eneste omega 3-6- 9 tilskuddet som jeg vet om som er spesialdesignet for vektnedgang.

www.tech-nutrition.com/default.asp?go=art&id=94

Anbefaler det på det varmeste.

Hvis man foretrekker udo,s så bør man innta fiskeoljer i tillegg.

Iset sa for siden:

Ja det stemmer, også pga innholdet av toksiner. Eskimo 3 vant pga renhet, det er den reneste oljen på markedet. Pikasol kom som nr 2 tror jeg, både på renhet og også styrke og opptak. :)

friflex sa for siden:

Bør man fortsatt innta 4gram Omega3 fra fisk når man tar Udos? Forsto at man trengte og ta begge deler, men altså like stor mengde fiske-omega3?:confused: :confused:

Iset sa for siden:

Jeg tar like mye omega 3 fra fisk selv om jeg tar Udos ja. Men det er i hovedsak pga huden min, jeg har eksem og ekstremt tørr hud i ansiktet, og blir totalt 100 % kvitt dette når jeg tar 4-5 ss Udos hver dag - får babyhud.
Det er iallefall ikke skadelig. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.