< Tilbake til oversikten

Kan noen hjelpe med utregning? (gjelder Gerds ostekake)

Nurk sa for siden:

Hei :)

Jeg lurer på hva innholdet av karbs blir pr 100gr i Gerds Ostekake?

Jeg pleier lage kun fromasj-delen (uten bunn). Vet hele kaka er 35 karbs til sammen, men nå trenger jeg vite hvor mye karbs det er i fromasj-delen, og hvor mye pr 100 gr....Jeg er helt fjern, for uansett hvordan jeg regner på dette, så blir det for mye...:confused: Hmm...

Fører logg på diett.no over alle karbs jeg spiser nemlig - og det ser ut som at dersom jeg spiser 100 gr av denne fromasjen, så er jeg oppi 15 karbs, og det kan umulig stemme - det er jo kun en liten brøkdel av fromasjen - masse, masse igjen...

Ehm..nesten flaut men jeg strøk i matte, så det sier vel litt...
Hjelp!?!

ninagronn sa for siden:

Vet ikke om dette er helt rett, men tror 100 gr skal bli 2,48 g karbo. Rett meg hvis dette er feil..

3 dl rømme = 300 gr =4,8 g karb
1 pk fløte = 300 gr =9,43 g karb
1 pk ost = 125 gr =3,75 g karb
= 725 gr = 17,98 g karb

100 gr=2,48 g karb

grotingeling sa for siden:

Mener å huske at Gerd oppgir 35 karber for hele kaken
Da finner du antall karber i 100g ved å veie hele kaken, og deretter dele 35 med total-vekten - da får du antall karber pr gram - gang deretter med 100

Eks.:
Totalvekt for kaken: 876g

Karber pr gram= 35/876 = 0,03995 = 0,04 karber/gram

Karber pr 100 gram = 0,04*100= 4 karber/100 gram

Håper dette var forståelig :)

Kitt sa for siden:

250g mandler a 8.7g pr 100= 22karber

35- 22 er 13 karber i fromasjen som veier ca 1100g

Så vidt hodet mitt kan skjønne er det 1.2 karber pr 100g av fromasjen

Fløte= 333.33g
Rømme= 300g
Ost= 125g
Gele= 375g
Tilnærmet= 1100g

Kitt sa for siden:

Hvor er vekten av vannet i geleen?;)

ninagronn sa for siden:

såg det no, glemte vannet. Men ellers var det vel rett ;) var det ikke?

Kitt sa for siden:

Joda, mener utregningen var riktig, men svaret ble feil pga det manglende vannet!

Åhh, hater sånne utregninger! Er alltid sååå glad når noen har gjort det for meg....:p

Nurk sa for siden:

OI, så flott med dere som hjelper meg her!! TUSEN takk!! :) Ser utregningen er vanskelig for dere også, heldigvis...hehe....men MYE lettere enn for meg som ikke skjønner bæret av det hele.
Tipper også karbs-innholdet pr 100 gr er ca 3-4...så selvom dere gir litt forskjellige svar her, så er det iallefall ikke oppi 15, som jeg har tullet meg til å tro(les:tullet med å regne ut)

Håper noen blir enige om det "rette svaret" ;) hehe...men igjen, TAKK!!!! Dere er gode å ha!!

Kitt sa for siden:

Det er 1.2 karber pr 100g av fromasjen!:D

ninagronn sa for siden:

Da kan du jo spise 1 kg fromasj, og enda er det bare 12 karber :D

Kitt sa for siden:

Sett med litt mer våkne øyne sånn i dagslys, ser jeg jo at dette ikke kan stemme helt.
Vet ikke hvordan Gerd har regnet, men med fløte, rømme og ost blir det ca 20 karber i fromasjon, så det riktige tallet bør bli 2 karber pr 100g fromasj!:p

Er jo ikke mye det heller, da!:)

Nurk sa for siden:

All right! KULT :D

Tusen takk til alle gode hjelpere her!! Det satt jeg kjempepris på!!! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.