< Tilbake til oversikten

Et til VELDIG nybegynnerspørsmål

Myrsnipa sa for siden:

som jeg sikkert finner svar på om jeg leter litt..

Hvis man er veldig flink og spiser lite karbohydrater, kan man da fråtse i annen mat? Kan jeg spise mengder med bacon, kjøtt og egg liksom? Og likevel gå ned i vekt?

Gracella sa for siden:

Du skal spise til du blir mett, da er det lurt å spise litt sakte så man kan kjenne etter når man er mett.

Hvilken filosofi er det du har tenkt å følge??
Du er stort sett ikke flink hvis du spiser lite karbohydrater, du skal spise de riktige karbene - og du skal spise nok av de!

Det beste du kan gjøre er å velge deg en filosofi og lese en bok eller to om emnet.
Egenkomponerte kurer når man ikke vet hva man gjør, har en tendens til å mislykkes, dessverre. Gladnyheten er jo at jo mere du vet om lavkarbo, jo lettere vil du oppnå suksess :D

Perdita sa for siden:

Det morsomme med lavkarbo/høyfett-dietter er at du ikke lenger får lyst til å frotse. Jeg har i hvertfall oppdaget for første gang i mitt liv at jeg nesten alltid stopper når jeg er mett nå, selv om det er mer mat på talerkenen. Problemstillingen din blir derfor mindre aktuell, og det merker du sikkert selv etter hvert også :)

Susanne sa for siden:

Jeg har et spørsmål ang dette jeg også.
Jeg leser jo at man ikke må spise fett og karbo samtidig, så hvis man ikke er i ketose, men velger å spise litt sunne karbo, så må man altså spise magert og ikke fettholdig? Men gjelder denne regelen for hvert måltid? Er det f.eks greit å spise en middag på fett og proteiner, og kanskje en frokost med grovskive og magert pålegg? Eller må man være konsekvens og enten velge ketose der man skal spise fett, eller "fedonish" der man spiser magert til hvert måltid, litt proteiner og sunne karbo (litt grovt brød, og grønnsaker uten å tenke på om de vokser over el under jorden)?

Skjønte dere spørsmålet?
Hehe..

Klem fra nybegynner :)

Zincite sa for siden:

Mange meninger ute og går i forhold til det.
Sannsynligvis fordi vi også har forskjellige kropper med forskjellig følsomhet for bl.a karbohydrater.
Selv mener jeg animalsk fett er sunt. Om du spiser godt med det vil det begrense seg med hvor mye mer du har lyst på. Det er også viktig å få i seg en del proteiner!
Selv ville jeg heller tatt en brødskive og høvlet både smør og ost i tykke skiver over. Eller hatt masse egg, eller masse rekesalat eller noe slikt på.
Kroppen min har nå tålt noen utskeielser med karber innimellom - i forhold til vekta. Merker det derimot på magen....
Skaldeman sier at om du spiser fettet først så tåler du bedre eventuelle karber etterpå.

Langt svar, kanskje ikke det du spurte om en gang :p
Det jeg prøver si er at det er litt individuelt, men at jeg mener du ikke skal være redd for naturlig fett!!

Susanne sa for siden:

Kjempefint svar Zincite! Akkurat det jeg lurte på!!
Var redd jeg måtte har magert pålegg på brødskiva og ha fettet til måltider uten karbo. Da kan jeg jo spise majones og salami på skiva da!!! Det har alltid vært fy fy for meg tidligere :) :) :) Og majones på rekesmørbrod!!!!!!!!!! JAAAAAAAAAAAAAA :)
Jeg spiser alltid bare en tynn brødskive uansett, så mengden brød er ikke noe problem i utgangspunktet :)

Susanne sa for siden:

• og du? Ang proteiner, er det nok proteiner hvis jeg spiser noe kjøtt, fisk eller egg til hvert måltid?

Zincite sa for siden:

Det er klistret en fin tråd om proteinbehov her :)
Selv spiser jeg til jeg er mett - dvs ikke alltid jeg stopper når jeg er passe mett :o om vi har veldig god mat - men da blir det nok lenger til neste måltid...

[font=Comic Sans MS][/font]

Alkazelters sa for siden:

Bare et lite Varsko Susanne! Det er ikke sikkert du skal spise for mange rekesmørbrød med majones. Vil tippe selv Fedon mener du max bør ha ett tynt stykke per dag!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.