Hjelp,jeg trodde jeg hadde värt så flink med karbene,prövd å holde meg til 18-20 pr dag,men i dag oppdaget jeg at jeg har fått i meg flere.Grunnen er at jeg så at fruktose inneholdt 100k pr 100g.Og fruktose har jeg brukt nesten daglig.Det er kanskje ikke så rart at vekta står stille da?Gått ned 3kg på snart 4uker.Hvor mange karber inneholder 1ts fruktose tro?Bruker å piske meg litt krem og har 2ts kakao og 1ts fruktose i.;)
Fruktose er OK i små mengder på lindberg fordi det ikke påvirker blodsukkeret, altså har lav GI. Men det er ikke ketolyse vennlig, siden vi ikke bryr oss om GI.
Takk for svar,har ikke ketolyseboka.Har vel blitt litt villeda av oppskriftene til Fedon.Kommer å gå over til hans teori når jeg begynner å gå kraftig ned i vekt.Lengter etter å spise frukt!!!
hva jeg har lest om fruktose er at den må forbrennes kun i levra da cellene i kroppen ikke klarer dette. Fruktosen tar da en snarvei i lagringen av karboen i levra. DERSOM man man spiser annen karbo samtidig kan fruktosen virke som en "propp" og stoppe lagringen av annen karbo intill fruktosen er omdannet. Blodsukkerverdiene kan da bli høyere enn matinntaket skulle tilsi.
Fruktose for seg selv har nok en lav evne til å skape blodsukker (pr kjemisk definisjon), men sammen med annen karbo er det noe annet.
Fruktose får også skylde for mye gjennom HFCS (High Fructose Corn Suryp) i brus. Det KAN være den største årsak til livstilsykdommer av idag.
Men husk at litt søtning med fruktose for seg selv ikke øker blodsukkeret slik som druesukker for seg selv gjør. Det er jo en mer kontrollert situasjon enn masse søt brus...(der det er kombisukker)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.