< Tilbake til oversikten

Det verste man kan spise?

tufsa83 sa for siden:

DET lurer jeg litt på....
Hva er liksom alfa omega the worst meal??

Haha, håper ikke det er pizza på Dolly's ihvertfall:p

valleygirl sa for siden:

må vel være noe som består av nærmest bare sukker og hvitt mel! Samt uggelt og mystisk "industrifett". En god kandidat er kanskje sånne muffins på 7-Eleven?

tufsa83 sa for siden:

Hmm JA!! og kanskje boller?? hveteboller liksom... det har jeg ikke spist:D

Chunky sa for siden:

Smultstekte fastelavnsboller, rullet i sukker :p

Alkazelters sa for siden:

Pizza på dolly er vel også bortimot noe av det verste du kan få i deg.. Det blir litt bedre om du velger en italiensk variant med tynn bunn.

Schnupsiii sa for siden:

Leste i en bok engang at pommes frites burde komme med advarsel alla de som er på tobakkspakker.
Poteter (fysj og fy) stekt i olje som garantert er av værste sort! Blir dobbel-fysj det :eek:

tufsa83 sa for siden:

Ooops,hehe, men det er lov når man flytter og ikke har noe annet valg:p

Tempranillo sa for siden:

Pizza!! Uten tvil det værste for meg, 2-3 kilo opp:eek:

danish sa for siden:

Jeg sier meg enig med de andre her i tråden. Definitivt pizza.

Det beste er overraskende nok kebab, som er ganske fettrikt og slettest ikke dumt hvis du ikke spiser brødet. Og brødet inneholder uansett langt færre karbohydrater enn en pizza.

Kebab er fin mat!

valleygirl sa for siden:

Bare så synd at det smaker shit og bazooka! Grøss.

Chunky sa for siden:

Veldig mange doner kebab-oppskrifter inneholder originalt brødsmuler, men i Norge blir kjøttet i følge et par av mine pakistanske venner spedd ut mest med hvetemel. De hevder å vite det, og spiser kun Schawarma, som visstnok inneholder rent lammekjøtt. Det kan selvfølgelig hende det er en myte, og at de egentlig har like lite peiling som meg :)

Men er det noen som noensinne har funnet en god oversikt over hva som egentlig er i det norske kebabkjøttet??:)

Kitt sa for siden:

Vet ikke hva det er i det norske, men har en svensk pose frossent kebabkjøtt her.
Den inneholder 77% kjøtt, mel:eek:, potetmel:eek:, potetfiber:eek:, løk, salt, pepper og krydder.
Protein: 17g
Karbohydrater: 3g
Fett: 20g

Skal ikke kjøpe den typen mer, men holde meg til den gamle av merke Danish Prime som inneholder 87% kjøtt,vann, salt og krydderurter
Protein: 17g
Karbohydrater: 1g
Fett: 18g

Får nok la sønnen spise opp de nye posene og holde meg til den gamle. Kan ikke skjønne at jeg ikke sjekket innholdsfortegnelsen. Regnet vel med at den var like bra som den andre! Ja, ja!:p

scartz sa for siden:

Tror ikke pizza er det værste, er jo bare bunnen som er usunn..! Og i pizzabunner fra pizzasjapper er det ikke så mye sukker. Hvor jeg jobber er det mindre enn 10 g sukker per bunn. Dvs at det er hvetemelet som er problemet.. Jeg ville trodd at chips var det værste, altså noe som inneholder mye usunt fett, samt mye karbs.

luringen sa for siden:

sukker
mel
stivelse
sånn. ferdig.
:lol:

Carisma sa for siden:

Pizza er en god blanding av det værste desverre... :) Det fine melet i bunnen får blodsukkeret rett i taket, fettet i osten (og evt andre ingredienser) lagres da rett på sidebeina. Husk at det ikke alltid er karbene i seg selv, men beskjedene den gir resten av kroppen om hvordan den skal behandle andre ting som er minst like ille.
I tillegg mistenker jeg at endel av osten er av typen "raspet/revet" altså ikke ordenlig ost, men jukseost av usunne fettyper. Som om ikke det er nok, så innholder ofte pizzasaus endel sukker. :rolleyes:
Hilsen ei som også gikk på en pizzasmell på lørdag! :o

danish sa for siden:

Hva mener du med "usunne fettyper"? Jukseost (analog ost) er vanlig ost spedd med palmeolje og noe potetmel. Palmeolje er et forholdsvis stabilt, høyst mettet fett. Det minner om melkefett. Palmeolje har ikke transfett, da den brukes som den er, eller hydrogeniseres fullstendig (dermed blir evt. transfett gjort om til mettede fettsyrer). Jeg er mer skeptisk til oljen i pizzadeigen.

Blodsukker er uviktig. Blodsukkerstigningen blir uansett bremset av alt fettet. Det viktigste er insulin-indeksen. Fint hvetemel trekker mye insulin p. g. a. total karbohydratbelastning. Men det verste er faktisk osten, da melkeprotein trekker endel insulin. Det er insulin som gir lipoprotein lipase beskjed om å lagre overskuddsenergi som fett.

Sukkeret i pizzasausen er neppe verre enn sukkerartene i løk eller tomater. Men du begynner å tvile på råvarekvaliteten, uten tvil.

Chunky: Takk for mere informasjon. Det kan godt hende at de sper med mye rart, særlig tyrkersjappene. Dette bør undersøkes.

scartz sa for siden:

Der hvor jeg jobber kutter vi osten selv, som består av norvegia og mozerella. Jeg ville nå trodd at pizzabakern og dolly også bruker skikkelig ost (jeg vet de mottar ferdig oppskåret ost, så sjansen for at det er jukseost er jo der, men jeg tviler sterkt på det.. det har jo litt med smaken å gjøre også.) Når det kommer til sausen så er det godt under 10 g sukker pr pizza der også, garantert myyye mindre! Men jeg kan bare snakke fra erfaring fra der jeg jobber :) Men smaken vårs er ganske lik pizzabakern sin...

Aphrodithe sa for siden:

Dolly bruker jukseost ja.

Ignite sa for siden:

Uenig.

Kebab er herlig hvis det er bra kjøtt.

valleygirl sa for siden:

og hvor har du fått tak i det :)`? Fortell, fortell!

Ignite sa for siden:

Harryhandel - oppskåret i to kilos poser på Svinesund eller et annet sted over grensa. :) Krydre etter behov...

trillian78 sa for siden:

Hold deg unna kebabsjappene som settes opp i sentrum på natta. Se etter kebabsjappene med flest mulig innvandrerkunder ;) Er et par bra kebabsjapper innerst i torggata f.eks. Og bestill Shawarma eller shishkebab :ja:

Veggpryd sa for siden:

Wienerbrød må vel høre inn under det værste man kan spise. Hvitt mel med margarin (industrifett) og sukker. Med melis på toppen... :eek:

Carisma sa for siden:

Der har du nok et poeng veggpryd.
Jeg jobbet en gang på et bakeriutsalg, og en av sjåførene våre var diabetiker... Han startet alltid dagen med 5-6 wienerbrød og en halv liter cola... :eek: Alltid like spennende om vi fikk varer i det hele tatt de dagene han kjørte :rolleyes:

Gracella sa for siden:

Huff og huff, jeg synes jeg hører hva han tenker: "Jeg kan jo spise hva jeg vil, bare jeg måler blodsukkeret og setter passe dose insulin. Det er jo det legen har sagt til meg at jeg kan gjøre."

Carisma sa for siden:

Jeg tror egentlig ikke han tenkte det engang. Ha hadde sikkert superlavt blodsukker på morgenen, så han bare heiv innpå det han fant som fikk det raskt opp. jeg har flere ganger etter at jeg selv fikk store blodsukkersvingninger tenkt på hvordan han kunne fungere i hverdagen. :confused:

Veggpryd sa for siden:

Huff! Grøss! Fy flate, tror jeg hadde blitt skikkelig dårlig av av den kosten der. Selv bare et par ganger i uka. Urk. :eek: Må le litt også. Tragikomisk, liksom. :lol:

tufsa83 sa for siden:

Godt å høre man ikke var alene da :)
Ny start fra igår så satser på det går bra.. sakte men sikkert:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.