< Tilbake til oversikten

Midt i mellom?

scartz sa for siden:

Noen som har erfaring med å leve midt i mellom ketolyse og lindberg? :p
Noen ganger blir jeg så usikker, og føler jeg må velge, for det er jo mest effektivt.. Jeg vil spise rømme, smør og fløte med god samvittighet med ketolyse, samtidig vil jeg spise villris/pastarett en gang i blant (1-2 ganger i uka?) med god samvittighet med lindberg.. Jeg er redd er jeg for streng med ketolyse, så POFF sprekker jeg som pokker en dag..!

Spørsmålet er vel om jeg går like mye ned i vekt om jeg lever ketolyse stil hvor jeg ofrer ketosen en dag eller to i uka ved å spise en liten porsjon ris med middagen.. Men det hørres ikke så sunt ut, inn å ut av ketose. Kanskje målet burde være å spise lavkarbo uten å havne i ketose?
Men liker litt vite jeg er i ketose, for da vet jeg at jeg gjør der riktig..

Frister litt å ha faste regler om at ris/pommes/pasta f.eks bare kan nytes på lørdagen, som en liten porsjon tilbehør med middagen. Og på vanskelige dager spiser jeg av og til 2 rugsprø med masse pålegg. Har ikke testet ut enda om det gjør at jeg faller ut av ketose.. Prøver å holde meg litt unna stixsene, vil ikke bli for fanatisk :p

Jeje, vet ikke om dere ble særlig kloke på innlegget mitt her, men jeg prøvde ivertfall :D Alle tanker og tips tas hjertelig imot!!

danish sa for siden:

Jeg forstår bekymringen din.

Som regel er det best å følge èn kur, med mindre du kan komme opp med noe bedre selv. Det handler om rammer, rett og slett. Rammene kan virke strenge, men de gir deg et langtidsperspektiv.

Inn og ut av ketose er egentlig ikke noe problem (men flere her hevder at det blir verre med vektnedgang). Mange andre lavkarbere spiser ketogent først, men undertiden blir kroppen istand til å brenne fettsyrer direkte. Da går man inn i ketose av og til (når man sulter), men stort sett brenner man frie fettsyrer.

Det har vært mye snakk om karboloading. For enkelte hjelper det med en dose karbohydrater èn gang i uken, bl. a. hvis vekten står stille. Èn del av forklaringen er at leptin (metthetshormon) øker. Dette er ikke ketolyse-kompatibelt, da ketolyse er et dogme.

Merk deg at mange ketolyse-folk går over til Lindberg efter endt kur. Det kan også være en idé.

Carisma sa for siden:

Har du sjekket ut Optimal Ernæring? F.eks boka "bedre uten brød" Der kan du ha opptil ca 70 karber pr dag.
Søk også på innlegg av Ziggy her inne han er/var OE's svar på hva er gerd er for oss på ketolyse :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.