< Tilbake til oversikten

Bacon igjen

Sesti sa for siden:

Jeg funderte sånn på hvorfor jeg plutselig gikk opp masse i vekt.. Så slo deg meg, kanskje det hadde noe å gjøre med det faktum at jeg har spist 1 kg bacon siden fredag kveld..:eek:

Og det er jo salt... Så kanskje saltet har fått vannet til å bli i kroppen min???

Var det en mulig løsning eller...??

safran sa for siden:

Det er godt mulig. Jeg har fått tips om å vanne ut baconet fordi jeg syns det er for salt, men jeg har ennå ikke prøvd.

Sesti sa for siden:

Det var lurt Safran, kanskje jeg må prøve det i morgen?:)

Fetpåmidten sa for siden:

Det med saltinntak er også en interessant ting - det er nemlig karbohydrater som får nyrene til å holde på salt, så det med å ikke spise for mye salt gjelder først og fremst på et høykarbo kosthold:) Men det er jo andre ting som kan gjøre at du holder på vann (hormoner osv)

Sesti sa for siden:

Aha, se det var jeg ikke klar over!:)

Jeg går på medisin for å få kontroll over hormonene mine, så at det var noe galt der var jo ikke noe nytt:p

Fungirl sa for siden:

Er mange som spiser mye bacon, ikkje jeg dessverre, er får dårlig på det, men messer igjen om at da er vann enda viktigere å få i seg :)

*koser seg med liter nr 4 for dagen * :)

Fast-i-fisken sa for siden:

Jeg tror kanskje det er noe i det. Syns ofte at de dagene jeg spiser bacon så står vekta litt stille. Vet ikke om det er saltet eller om det er baconet?
Har ikke sjekket det ut, holder meg heller unna bacon jeg.

Sesti sa for siden:

Hehe, jeg som nettopp har fylt opp fryseren med 4 kg skivet bacon:p

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan drikke 4 liter vann, jeg er oppe i 1.5 l nå, og syns jeg er kjempeflink:p

MaHa sa for siden:

Vet ikke hva jeg skulle gjort uten baconet. Går med til omeletter, kyllingretter, osv osv. First Price er kjekk å ha her, billig og helt grei.

Hannehk sa for siden:

Er det ikke også sånn at bacon blir tilsatt noe sukker under produksjonen. Dere som sier vekta står stille... kan dette kanskje være åsaken?
Nå er det vel ikke alle produsenter som gjør dette da...

danish sa for siden:

Det er snakk om ekstremt små mengder sukker eller druesukker, som neppe vil hindre vektnedgang.

Salt får (såvidt jeg vet) kroppen til å binde mer vann. Ved å drikke mye vann forskyver du mineralbalansen i kroppen, og dermed binder du mindre vann. Vann har ingen justerende effekt på fettforbrenningen.

Carisma sa for siden:

Utover å hjelpe til å skylle slaggstoffene ut av kroppen, noe jeg ser på som minst like viktig som selve forbrenninga.

Chunky sa for siden:

Det er en interessant forklaring til hvorfor vann er relevant for fettforbrenning her, men jeg har ikke dobbeltsjekket informasjonen: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104

danish sa for siden:

Ziggy presenterer elementær kjemi. Likevel er det svært små mengder vann som skal til. Triglyserider (fett) spaltes sjeldent komplett, og ofte ender du opp med et glyserol-molekyl med en eller to alkoholer. Dessuten dannes det endel vann under oksidasjonen av fett.

Det viktigste under fettforbrenningen, fremfor nedbrytningen, er faktisk oksygen.

Chunky sa for siden:

Ja, det er godt mulig det ikke har så veldig stor betydning . Har som sagt ikke dobbeltsjekket det. Kom bare over denne tråden for noen dager siden. Skal kose meg litt med temaet i kveld :D

Til Carisma: Hadde du glemt denne da? Du var jo med å teppebombe diskusjonen :)

Chunky sa for siden:

Det ser faktisk ut som om du har rett, danish. Foreløpig har jeg bare sett på de linkene du postet, men forklaringen er ganske overbevisende. Hvis jeg tolker det riktig, produserer fettmetabolismen vann, heller enn å bruke det.

Bugger :) Jeg som endelig klarte å finne noe skikkelig motiverende for å dytte i meg litvervis med vann igjen. Men det er jo sunt, uansett da.

Fast-i-fisken sa for siden:

Hadde bacon i kjøleskapet og laget ommelett til frokost lørdag.
Etter et par timer var jeg kjempesulten. Sjekket etiketten på baconet.
Og jo da! Sukker.... Sto ikke hvor mye og heller ikke karbohydrat innhold.
Sjekket om jeg fortsatt var i ketose....NEI! Sjekket på Prix og både Extra og coop baconet inneholdt sukker. Fysj. Ikke rart jeg syns ting ikke har fungert med bacon, siden jeg har trodd at bacon er bacon, men tydligvis ikke. Nå har jeg kjøpt Gildes bacon. Den skal det ikke være sukker i.
Spiste lite karber resten av dagen og på ettermiddagen var jeg i ketos igjen. Så det gikk for så vidt ganske greit. Ble ned 0,1 kg alikevel.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.