< Tilbake til oversikten

Lag ost selv - veldig lett

Adriane sa for siden:

og VEEEldig godt!
Fritt etter oppskrift funnet på KIF.

Man tager 1 kg yoghurt (Tyrkisk kjøpt i Sverige med 10% fett - 20 kr)
Putt den i fryseren til dagen etter. Ta den ut og la den tine på benken.

Separering kan gjøres på mange måter. Kaffefilter, linhåndkle, pose til spekeskinke osv.
Jeg har et plaststativ med 4 ben som kan settes på en stor bolle. Det hører med en stoffpose som festes på fire tagger. Kjøpt på Nille for ingenting, og antagelig for å sile bær til saft.

Hell yoghurten oppi, og etter et par timer har du skilt ostestoff og myse.
Nå kan man sikkert la det stå enda lenger for å få osten fastere, evt presse den litt, men jeg var utålmodig.

Det ble omlag 600 g ost som ble delt i fire deler.

Kryddertilsetning:
Karve
Hakket hvitløk og sitrongress
Oregano
Hakket sjalottløk og gressløk

Salt og pepper smakes til

Jeg tenker basilikum, paprika, pepperrot, pesto, alt man liker kan has oppi.

Jeg vil tippe mesteparten av karbene forsvant i mysen - i underkant av 1 karb pr 100 g.
Den første osten spiste jeg med skje på jobben i dag:D

m

Adriane sa for siden:

Og her er yoghurten.
[color=#006400][/color]
Går sikkert an med annen type, men jo fetere jo bedre vil jeg tro.
[color=#006400][/color]

trillian78 sa for siden:

Dette var en morsom oppskrift! Blir det som smøreost da? Og smaker det virkelig ost? Eller smaker det yoghurt?

Adriane sa for siden:

Smøreost konsistens. Som snøfrisk av type vil jeg tro.

Helt uten tilsetningen er smaken syrlig. Jeg hører til den promillen av befolkningen som ikke har spist yoghurt. Har aldri likt noen smak.

Men dette ble faktisk veldig bra. OG - ingen ukjente tilsetninger annet enn eget krydder.

Var en tur på Svinesund i helgen i de store matbutikkene. Der har de mange hyllemetere med ferskt kjøttpålegg. Jeg fant ikke en pakke som ikke hadde tilsetning av dextrose, glycose, syrup eller stivelse!

Det er ikke snakk om mange karber her, men at sukret kjøtt skal påtvinges oss.

SÅ, jeg tar sats for mest mulig hjemmeprodusert av alt:)

Jeg kan jo lage en egen ISO standard for mitt kjøkken. Go it green. LOL
[color=#006400][/color]
Noen som vil bidra med oppskrifter?

Mosepjusk sa for siden:

Jeg har ingenting å bidra med, annet enn at jeg er veldig imponert!

beths sa for siden:

Hehe, fint at de har ost i butikken :)

danish sa for siden:

Det er artig og enkelt å lage ost selv. De fleste oster lages med syrning og løype, men mange oster (ferskoster) lages rett og slett med syre. Syren denaturerer proteinene og får de til å koagulere.

Et eksempel er skjørost (melkesyre), et annet mascarpone (tartar, evt. sitronsyre).

Vibeke-67 sa for siden:

Dette er måten min tyske bestemor lagde kvark på da jeg var liten :lol:
Så jeg har spist denne osten i mange år - og den er nydelig. :ja:

Adriane sa for siden:

Godt og billig. 20 kr for 600 g ost. :stortsmil

solanolsen sa for siden:

Takk skal du ha for dette tipset,skal virkelig pröve dette,men det som blir igjen i filteret,skal man hive det eller?

Adriane sa for siden:

Mysen er full av karber. Du kan jo gi den til noen du mener har behov for de:D

solanolsen sa for siden:

Ok,men det som ikke inneholder karber,skal det i en form og avkjöles lenge i kjöleskapet?Har aldri gjort egen ost för som du sikkert forstår....

Veggpryd sa for siden:

Er det ikke det som blir igjen i filteret som er osten?

Adriane sa for siden:

Dette var første gang for meg og, men ingen mystiske knep:)
[color=darkgreen][/color]
I tøystykket lå det et en stor klump ostestoff. Jeg delte osten i fire deler. Den første delen la jeg i en bolle og knadde inn salt, hvit pepper og hakket hvitløk. Formet osten til et lite hjul, og rullet det i tørket gressløk.
De tre andre tilsatte jeg litt forskjellig krydder. Her er det bare å fråtse i det du liker best.
Jeg brukte slikkepott og feide osten ned i plastbokser. Meningen var å ha osten på kjeks til lunchen på jobben, men noe ble faktisk spist med skje ganske fort.

solanolsen sa for siden:

Takk for bra beskrivning,NÅ forstår jeg....endelig:)

Skippy sa for siden:

Jeg har laget sånn noen ganger, favoritten er med valnøtter og cocnac i. En annen variant er med vaniljesukker i, godt til bær og gir litt mer "hold" i desserten.

Gracella sa for siden:

Jeg måtte jo bare prøve denne!
Dessverre er det laaaangt til noen som fører tyrkisk matyoghurt eller dets like her jeg bor, så jeg prøvde med Tines matyoghurt (3,7% fett, tror jeg det var)
Resultatet var en frisk og syrlig "kremost" som var kjempegod å spise som den var, og enda bedre når jeg hadde oppi litt Heistad jorbærsyltetøy og hakkede pekanøtter.

Så takk for den oppskriften!!!

Kanutten sa for siden:

Jepp! Jeg skal prøve meg på å lage ost også! Nå har jeg jo laget smør så nå står osten for tur. Sambo lager jo øl og vin helt fra grunnen av og med osten og smøret i tillegg må vi kanskje kjøpe oss en liten gård slik at vi kan ha noen høner tippende rundt. :ja:

Men jeg skal prøve meg som osteprodusent! :heia:

Skal bare kjøpe noen muggkulturer for å få laget muggost.

Yonah sa for siden:

Oj, at denne gikk meg hus fordi i 2009! Her skal det ost lages!

Hva med ost rullet i hakkede valnøtter? Det er godt. Tørket gressløk har jeg en del av fordi jeg har jo gressløk i hagen, så jeg tørker etter som det vokser opp.

Kanutten sa for siden:

:sikle: Litt rom sammen med valnøttene... :sikle:

Kanutten sa for siden:

Eller konjakk...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.