< Tilbake til oversikten

Kan noen forklare meg hvorfor jeg ikke gikk opp i helgen?

miss_chica sa for siden:

Jeg har hatt en skikklig dårlig uke, med dårlig matlyst og vært kjempedårlig på å få i meg noe som helst egentlig. Har veid meg, og alikevel gått riktig vei, men det er vel egentlig fordi jeg ikke har hatt noe særlig mat i magen.
Men i helgen så tok jeg helt av og ga blaffen i alt, hatt en skikklig dårlig helg, og stappa i meg fire boller (med sjokolade inni) og en KEBAB! :eek:
Grua meg skikklig til å gå på vekta i dag morres, har jo ikke spist sååå mye på lenge, har ikke vært i ketose heller fordi jeg ikke har fått i meg nok fett, men alikevel fortsetter vekta nedover og jeg hadde gått NED 300gram i helgen. Skjønner ikke hvor logikken ligger her... Måtte veie meg 3 ganger for å se at dette virkelig stemte, og det gjorde det jo. Er det fordi jeg har fått bedre forbrenning at dette har skjedd?
Aldri mer kebab og boller uansett hehe :)

screwball sa for siden:

Etter vel 3mnd på knallhard superstreng ketolyse var jeg 3d i Berlin.
Spiste uante mengder på Dunkin' Donuts, spiste på Maccer'n og drakk masse øl.
Kom hjem og hadde gått ned noen hundre gram.
Flere som har opplevd at kroppen får seg en ekstra dytt om de skjeier ut ei helg.

Carisma sa for siden:

Forøvrig, uten å drepe gleden på noen som helst måte, kan det ta noen dager før sånne ting merkes på vekta. Kroppen min er litt treg i oppfattelsen, så det kan ta 3-4 dager før jeg merker noe utslag av utskeielser.

LilleM0r sa for siden:

Signerer Carisma. Og i andre tilfeller så kan det føre til stagnasjon en stund.
Men vi er forskjellige alle sammen, kroppen gjør hva den selv vil....

Schmoopy sa for siden:

Noen ganger reagerer kroppen med å gå når den en liten periode plutselig får annen mat.

Du kommer ikke til å fortsette å gå ned om du spiler sjokoladeboller og kebab hver helg, selvom det skjedde denne helgen;)

caz sa for siden:

Har hengt meg litt opp i en artikkel som kanskje kan være svar..

www.iform.no/pub/art.php?id=1052

Artikkelen er litt lang men her er et utdrag:[INDENT]Når man går på diett vil leptinnivåene reduseres i løpet av bare et par dager, og dette vil i sin tur sende ut signaler som fører til flere tilpasninger i kroppen. Kroppen vet helt enkelt ikke forskjell på om du bare vil se bra ut til badesesongen eller om du sulter i hjel, så de samme sparetiltakene settes i gang – fettforbrenning og –mobilisering reduseres, muskelbyggingen stopper opp, underbevisst vil man bevege mindre på seg for å spare energi, sultfølelse og søtsug øker. Kvinner ser her ut til å ha en kraftigere negativ respons til fall i leptinnivåer (igjen, via dopaminreseptoren) enn menn. Energisensorene i fettcellen reagerer med høyere leptinutskillelse av karbohydrater enn av protein og fett, og derfor har en av triksene for å øke leptinnivåene vært en såkalt oppkarbing.
[/INDENT]

Kristina S sa for siden:

Jeg skjønte ikke så mye av det utdraget, kunne du tenke deg å forklare? :)

scartz sa for siden:

Jeg sprakk i helga, og +2,5 kg viste ikke før noen dager senere :O men det er jo garantert ikke fett da men.. :) Men det har også skjedd at jeg ikke la på meg av en helg med utskjeielser. spørs vel litt hva man spiser og hvor mye!

miss_chica sa for siden:

takk for mange gode svar.
jeg har fortsatt ikke lagt på meg det jeg gikk ned i helgen, så for meg har det ikke kommet som en "baksmell", men det vet man jo ikke før det har skjedd. jeg kommer ikke til å gå på samme sprekken igjen, ikke morro med den følelsen at jeg gruet meg til å gå på vekta. Får bare leve med at jeg var heldig denne gangen :o

Carisma sa for siden:

Bedre å grue seg og bli positivt overrasket, enn å glede seg og så bli kjempeskuffa... :o

miss_chica sa for siden:

ja, det skal være sikkert! men ikke sikkert man blir like positivt overrasket neste gang, så det tar jeg ikke sjansen på :)

LilleM0r sa for siden:

Eller,
Ta ikke sorgene på forskudd - da får du det bare dobbelt opp,
men ta gledene på forskudd - de er verdt å oppleve flere enn en gang....

caz sa for siden:

Beste ville vel være å kjempe seg igjennom hele :p Men at jeg tenker det kanskje kan være en grunn er kort fortalt at jeg er veldig imponert over disse fitness-folkene. De har en stål-kontroll over vekta, og slanker vekk underhudsfett foran konkurranser. De kaller den perioden for deffing, så mens de vil opp i muskelmasse så bulker de. Siden dette miljøet er såpass stort så er det og en del forskning og annet på hva som hjelper. For mange av dem er det snakk om en "spisedag" i uka, hvor de spiser mer karbohydrater. Artikkelen snakker da om hvorfor, og hvorfor det er vanskeligere for kvinner å gå ned enn menn.

Det som sies er kort fortalt at et stoff som heter leptin blir det mindre av når man slanker seg, og at dette er nødvendig for at kroppen skal gi fra seg fett. Dermed sier de at ved å spise mer karbohydrater en dag i uka, vil kroppen heve nivåene av leptin, slik at kroppen igjen vil gi fra seg fett.

At jeg blir litt opphengt i dette har veldig med platåene vi alle opplever (og som jeg er inne i nå). Samtidig så tenker jeg, at med alt fettet på kroppen min ville det ikke være mulig at det ikke skulle være nok tilgjengelig :rolleyes: men er likevel litt fristet til å prøve.. Samtidig som jeg tenker neeei, vil ikke ut av ketose...

kirrino sa for siden:

Hmm...det var litt spennende! Så ved å spise mer karbohydrater en gang i uka vil kroppen gi fra seg mer fett?
Noen som har lyst til å være prøvekanin?:D

screwball sa for siden:

Ikke usannsynlig at jeg tester ut dette med noen skikkelig lav-GI-saker litt senere i år.

Breem sa for siden:

Jeg har lest noe om at man bør prøve å få i seg minst 1000 kalorier mer enn vanlig på spisedagen. Helst fra karbohydrater. Rimer ikke helt med ketolyse, men det er jo en helt annen kostholdsfilosofi.

Flor sa for siden:

Jeg har ogsaa erfaring med vektnedgang etter utskeielser. Var paa ferie i vaares og brydde meg ikke en doyt om hva jeg spiste. Da jeg kom hjem hadde jeg gaatt ned to kg. Ganske utrolig!

MaLyng sa for siden:

Samme her! :D Helt utrolig ja! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.