< Tilbake til oversikten

Hva nå? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

wollafruen sa for siden:

Hei alle ketolysere :)

Jeg er sånn i tvil for tida..håper flere kloke hoder tenker bedre enn ett, så here goes:

Jeg har fulgt ketolysekuren i to omganger (avbrutt av et svangerskap). Første gangen gikk jeg ned fra 83.5 til 75. Ble gravid, og etter graviditeten var vekta 77.4 Nå er den 74.2, og disse 3.2 kg'ene har jeg brukt litt over 7 uker på å gå ned. Jeg vet jeg ligger greit an i forhold til gjennomsnittlig vekttap på kuren, jeg føler meg bra osv., men den siste uka har jeg ikke vært i ketose. For å eksperimentere litt har jeg økt karbomengden til ca 50-60 g, og vekta har minsket fortere denne uka enn de foregående.

Hvorfor gå ut av ketose og øke til 50 g pr dag spør du kanskje?.. Jeg har en følelse av at for kroppen min, med den vekten jeg har pr i dag, og med ca 9 kg igjen til målet (mulig det ikke er så mye jeg skal ned heller, jeg vet ikke helt hva matchvekta mi er...lenge siden jeg har vært under 70 kg..) jobber mer imot meg enn med meg på ketolyse. Jeg er 172 cm høy, så sååå overvektig er jeg ikke.
Men jeg synes det er mye enklere med høyfett, lavkarbo-kosthold, og ønsker ikke å gå over til noe Grete Roede kost...det føles helt feil!!! Hva er alternativene? Fedon? (men ser for meg at jeg må passe på fettet her og..?) Fedon er greit nok når jeg er der jeg vil være, men jeg har jo fortsatt noen kg igjen.

Carisma sa for siden:

Kankje optimal ernæring er noe for deg? Sjekk f.eks trådene til Ziggy her inne, og boka "Bedre uten brød". Og Iset er også OE fan :)

nalana sa for siden:

Ville foreslå det samme som Carisma. OE er meget behagelig, men allikevel effektivt, og veldig nært kostholdet for resten av livet for min del. :)

Tulla 81 sa for siden:

Hva er OE??

screwball sa for siden:

Optimal Ernæring og har et eget underforum under kostholdsfilosofier.

screwball sa for siden:

Hva spiser du ekstra for å dytte deg opp mot 50g? Klarer vel ikke å få alt det fra ekstra grønnsaker? Jeg vurderer også å trappe sakte men sikkert opp litt, for siden jeg ikke blir kvitt mer fett på ketolyse lengre, så må jeg gjøre noe...men er i villrede fordi jeg ikke vil over på Fedon - blir for innviklet å holde rede på synes jeg. Så om du har noen tips til gode karbokilder som kan gi meg 30-40g ekstra pr dag så tas disse imot med takk!

Carisma sa for siden:

Først og fremst skjønner jeg ikke helt hvorfor fedon har blitt så skummel her inne... Han er jo mye nærmere et "Normalt" anbefalt kosthold, og for oss som har slanket oss i noen år, mye nærmere det som føles naturlig (om enn inndoktrinert) å spise for et sunt kosthold.

Men det er ikke vanskelig å legge til 30-40g karbohydrater. Velg mer karborike grønnsaker (løk, tomater, rød og gul paprika, hodekål osv) og melk framfor fløte. 2dl melk er nesten 10g karbo. Evt litt bønner eller linser hvis det ikke holder.

screwball sa for siden:

Nå har jeg ikke satt meg grundig inn i Fedon, men synes hele GI-filosofien er litt vanskelig å gå rundt å huske på.
Det som er greit med keolyse, enkelte ting kan man spise masse av og (omtrent) alt annet holder man seg unna:D
Kan jo ta meg et glass melk til frokost hver dag da, det er jo en start.
Greit å kunne supplere litt på det jeg spiser i dag istedet for å begynne med en helt ny filosofi.

wollafruen sa for siden:

Det skal da ikke mye sjokolade til for å dekke inn de da! :lol::lol:

heheheh...nei, spøk til side: Bønner og litt nøtter, pluss grønnsaker med litt høyere karbinnhold, som oppramset over her :)

Schnupsiii sa for siden:

Hei Wollafruen :)

Hvis du har gått mer ned i vekt etter at du økte på karbene så betyr vel bare det at du har gjort noe som er riktig for deg og din kropp :D
Jeg ville fortsatt å gjøre det slik inntil du har gått ned ønsket antall kilo. Hva man kaller filosofien er vel ikke så farlig, eller....

wollafruen sa for siden:

Neida, hva man kaller det er ikke så farlig ;) Ville bare forhøre meg om noen hadde noen tanker eller tips. Jeg tror nok jeg fortsetter med "ketolyse with a twist"..eller..det er jo ikke ketolyse, for jeg er jo ikke i ketose, men jeg holder meg til grunnprinsippene derfra, pluss litt nøtter, bønner og flere grønnsaker å velge blant. Føler meg topp :)

Alkazelters sa for siden:

En veldig enkel filosofi som for mange fungerer veldig bra er.
Spis ubegrenset med grønnsaker som vokser over bakken, i tillegg til godt med kjøtt og en god del fett.

screwball sa for siden:

Altså en ketolysekur hvor du også spiser Twist-sjokolade? Hørtes ut som en spennende kur...:D

wollafruen sa for siden:

Jepp! En twist-sjokolade pr dag, etter eget ønske, får jo fort karb-mengden opp :p:p

Pfff...ler

newbe sa for siden:

men du.... når du er ute av ketose, er du ikke redd for å spise fett da? jeg skal også trappe opp, sakte men sikkert.. håper at de siste kiloene kommer av etterhvert nå har det ikke skjedd noe på månedsvis:P

men når jeg nå trapper opp(vel, det er lite av gangen) men da vil jeg jo etterhvert ikke lengre være i ketose. så blir jeg veldig redd for å spise fett!!! hva med fløte i maten, ostegratinerte grønsaker og aller viktigst: egg og bacon til frokost? spiser du fortsatt det? eller når går grensen og man blir nødt å kutte ut dette?

skjønner jo at man skal spise magrere, har lest boka og hold vekta boka... men når man spiser bare 10 gram mer karbs pr dag enn tidligere så er det slutt på egg og bacon? da er det lavkarbobrød med magerost istedet?

Synes det er litt vanskelig å skjønne, mindre fett, men skal jeg kutte i fettet så langt jeg kan??? uff... jeg som er så glad i ketolyse:P

tenkte å begynne opptrapping med et eple om dagen f.eks, de første ukene, men da er det vel fyfy med fett... eller??? hjelp!

journey sa for siden:

Dette lurer jeg også på... er så glad i den gode maten, og er redd jeg kommer til å bli sulten hele tiden hvis jeg kutter ut fettet..:(

nalana sa for siden:

Ifølge boka "Bedre uten brød" behøver man ikke å tenke på hvor mye fett man spiser før man overstiger 72 gram karbohydrater pr. dag.
Det fungerer bra for meg. Spiser masse fett, men holder meg godt under de 72 for å være sikker. Ligger nok oftest rundt 50, da føler jeg at jeg har litt å gå på i tilfelle jeg skulle regne litt feil eller gjøre en feilvurdering.

Sirius sa for siden:

Sel om man ikke følger Atkins, så kan kanskje stigen for opptrapping være til hjelp?

(Sitat Nille fra vedvarende-stigen)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.