< Tilbake til oversikten

Hvor lite karber for å kalle det lavkarbo?

Maimor sa for siden:

Jeg ser jo at noen opererer med karb<20 og slik (er det ketolysekuren tro?), men hvor lite karber må man spise totalt pr dag for at det skal kalles lavkarbo? I forhold til det jeg har spist før så vil jo alt på disse sidene være lavere selvfølgelig, men jeg bare lurer på om det er en slags grense. :karbojunkie:

Damita sa for siden:

Det varierer etter hvilken kostholdsfilosofi man følger. Jeg kan for lite om alle, men vet at på ketolysekuren skal jenter ha 15g karbohydrater pr dag og menn 20g.

traller litt :D:D:D hiiiiiiihaaaaaa

Maimor sa for siden:

Aha, det er derfor min bror kan unne seg 20 g da altså. SÅ jeg må under 15 på ketolyse, men er det andre filosofier som har andre tall?

luringen sa for siden:

jeg ligger mellom 50- 100 kh pr dag. Ketolyse er under 20.

Chunky sa for siden:

Lutz sier 72 gram per dag. Atkins opererer med 40 gram per dag for å være i ketose. Andersen mener 15-20 gram per dag er nødvendig.

Men kanskje den beste forklaringen får du fra Pål Jåbekk her på forumet:

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24058

Kitt sa for siden:

NEI!
Du må ikke under 15, du skal ha ca 15.

Dersom du ligger på 15 over flere uker og ellers gjør alt rett, kan du prøve å gå litt ned, men etter som jeg har skjønt på folket her, vil flere ha nytte av å gå litt opp på karbene for å gå ned i vekt.

Jeg går ikke ned om jeg ligger under 20. Da går kroppen min i sparemodus og tviholder på alt!

"Bedre uten brød" ligger så vidt jeg kan huske på 72 karber.

Veggpryd sa for siden:

...og Annika Dahlqvist sier:
Mellom 20 - 40 pr dag
Mer om du ønsker hvis du er slank og frisk
Mindre hvis du er overvektig og/eller syk.

Sten Sture Skaldeman sier så lite som mulig, men:
Max 12 pr dag hvis du er 50+ overvektig
Max 18 pr dag hvis du er 25+ overvektig
Max 27 pr dag hvis du er 10+ overvektig

Maimor sa for siden:

Tusen takk for mange flotte svar. Jeg er helt i startfasen og leser så mye jeg kan innimellom 3 barn med omgangssyke i vinterferien. Veldig greit å få avklart det med tallene. Jeg har nok vært veldig fokusert på minst er best, men det er klart at man trenger jo noen karber også.

Jeg har også forstått at trening er en viktig del av det hele, men for tiden har jeg både fysiske hinder og praktiske/sosiale hindere. Vil det ødelegge alt om jeg ikke får trent i det hele tatt?

Schnupsiii sa for siden:

[quote=Kitt;660242]
Jeg går ikke ned om jeg ligger under 20. Da går kroppen min i sparemodus og tviholder på alt!

quote]

Sånn er det for meg også :) Gjorde alt riktig slik det stod i ketolyseboka og gikk ikke ned noe særlig. økte på karb-mengden og da løsna det igjen :D
At det skal være så mange individuelle forskjeller :rolleyes:

danish sa for siden:

Det spørs om du skal gå ned, eller om du skal leve lavkarbo som livsstil. Optimal ernæring (av Jan Kwasniewski) anbefaler 0,8 gram karbohydrat per gram protein (tilsvarende kroppsvekt i kg). I mitt tilfelle blir det 78 gram protein, og følgelig 62 gram karbohydrat. Folk som skal gå ned mye anbefales å redusere til 0,5 gram karbohydrat per gram protein. Den øvre grensen for lavkarbo ser ut til å være rundt 80-100 gram, men de fleste ketogene kosthold framhever 20-30 gram som ideèlt.

Lavkarbo-kost er ikke alltid ketogen. Man kan dessuten være i ketose store deler av dagen, men gå ut av den når man tar en potet til middagen (potet er lov på Optimal ernæring).

Maimor sa for siden:

Oops, jeg spiser kanskje for lite karber ser jeg. Nå har jeg prøvd å regne ut på diett.no og fikk bare 4,5 karb tilsammen på
frokost (1 kokt egg, 2 Oopsierolls, krydderost, 5 halve skiver stekt bacon, 4 bringebær)
mellommåltid (osteskive med 2 skiver salami)
lunsj (2 Oopsierolls, baconost, grillet kylling, 3 halve skiver stekt bacon, fetaost, rømmedressing, isbergsalat)
mellommåltid (1 oopsieroll med pisket krem søtet med sukrin).

Jeg pleier ikke egentlig å orke mellommåltider heller, men føler at det blir litt lenge med 4 timer i mellom. Jeg har mye å gå på nå det gjelder grønnsakene da. :flau:

Litt mye fra fett ser jeg.
Energi
Fett 72%Protein 27%Karbohydrat 2%Alkohol 0%

Hmmm, dette blir jo 101% tilsammen, er vel noe avrundingsgreier der da.

Tone-G sa for siden:

Jeg ligger på mellom 20 og 30 karber hver dag.. Jeg vil ikke at kroppen min skal gå i sparebluss:nei:

nøtta sa for siden:

fettet er jo greit, men for lite grønnsaker ja ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.