Nå er jeg snart ferdig på ketolysekuren (for denne gang i hvertfall...), og jeg må innrømme at det er skummelt å tenke på livet etter slankekuren. Jeg er livredd for å gå rett opp igjen og å ikke greie å holde meg unna alle fristelsene når jeg ikke lenger har ketosen å følge.
Er det vesentlig å ha boka Etter slankekuren etter at en er ferdig med denne kuren, eller er det like greit å bare øke karbene litt og litt og gradvis minske litt på fettet på egen hånd? Eller bør jeg gå over til en annen filosofi, f eks Lindberg? Prøvde meg litt på Lindberg for ikke lenge siden, men syntes det var så komplisert at jeg vendte tilbake til ketolysens trygge havn..
Uff, jeg er nervøs!
Ja, det er nok litt skummelt å skal stå "på egne bein" :)
Mange trenger nok en annen filosofi, f.eks. fedon for å lære seg kosthold for livet :ja:
Jeg har boka "etter slankekuren". Og det som jeg syns er så bra med den boka er det den forteller om hva maten gjør med kroppen, hva vitaminer,mineraler og enzymer betyr for kroppen :ja: (Oppskriftene og forslag til ukemenyer var ikke noe for meg....) Boka er ment som en slags rettesnor for hvordan du best blir din egen kostholdsekspert :ja:
Sjøl så kutta jeg ned på fettet, men spiser den samme reine og gode maten til hverdags og når jeg er hjemme. For jeg syns det er hverdagen som er viktigest, slik sett :)
Det er viktig å fortsette å holde på nye vaner og det man har lært om kosthold under kuren.... For de nye vanene man har lagt seg til, tar sin tid å bli en selfølgelig vane :ja: Det er ikke sikkert kroppen er enig ennå.
For kroppen kan jobbe imot oss 2-3 år etter endt slanking....
Takk for svar! Tror jeg må skaffe boka, den er nok lur å ha. Ellers har jeg tenkt å spise fornuftig, øke karbene sakte, men sikkert, og minske fettet på samme måte. Og så håper jeg jeg greier å skeie ut med måte en gang i mellom, det er vel det som blir utfordringen, å holde utskeielsene til en gang i blant... ;)
Selv om jeg har langt igjen gruer jeg meg allerede til å skulle slutte kostholdet. Er skikkelig skummelt. Fedon ble for meg for komplisert. Har også fulgt Montignac han er mer norskvennlig i kosten, men bøkene hans er jo så uoversiktlige at de er rene rebusen for meg. Jeg kommer nok til å bruke dette forumet masse videre fremover også, og tror at boka om etter slankekuren nok blir innkjøpt. Gerd har rett når hun sier at kroppen motarbeider vekttap lenge etterpå, det har jeg erfart - tre år etter kur=slappe av med kosten=like fet som før. Tror det viktigste en kan gjøre er å holde seg i forumet her, her er masse kunnskap og støtte. Lykke til videre.:)
Vei deg ukentlig som tidligere, da ser du om vekta holder seg og evt kan ta tiltak om noe skjer.
Hold på vanen med mye grønnsaker og proteiner og det å unngå dårlig fett. Det VI kaller Dårlig fett, ikke GR. Pluss det med vann.
Kjøp inn noen nye basisplagg. Om du ikke helt er en moteguru, snakk med en bedre butikk (med peiling) om råd en dag det ikke er for travelt, eller ha med en stilig og tynnere venninde til å ta ut det du selv ikke hadde tatt ut. Det er nemlig ganske sikkert at du kler mange nye stiler nå! Og at du kanskje ikke har peil på hva som er din str... Jeg var sjokkert da jeg plutselig måtte velge 38 og S... :p
Ellers, som Gerd sier, i etterpålivet er det hverdag og hjemme som teller. Utskeielser er en del av etterpålivet, og er faktisk pålagt i Fedon. Har man kjempelyst på et stykke kake ute så spiser man et lite stykke kake med nytelse, men ikke hele kaka pga dårlig samvittighet.:D:D
Jeg synes det er råskummelt, og kjenner jeg får litt lettere panikk ved tanken på å skulle legge til flere karber i mitt daglige kosthold.
Jeg må nok følge endel av rådene her, om etterhvert å tåle å kose seg en daqg innimellom uten at jeg mister kontrollen av det. Og jeg har en dressbukse som er "vektskålen" min, for den er akkurat passelig, så merker nok godt på den om jeg går opp noe.
Jeg må etterhvert legge meg på et kosthold utenfor ketose, slik at ikke kroppen min blir helsprø av å svinge inn og ut om jeg én dag i ny&ne skjeier ut.
Flotte svar, tusen takk!
Jeg kommer til å fortsette å veie meg jevnlig ja, tør liksom ikke noe annet.. Og som du sier, Megvel, det er rart å gå i butikken nå, for jeg tror liksom at jeg fortsatt er stor og ikke kan kle meg i det som jeg synes ser pent ut på andre. Men så merker jeg det jo på klærne, nå har jeg kommet så langt at noen bukser i str 38 faktisk er ganske store! :w00t: Likevel tenker jeg på meg selv som tjukk, tror liksom ikke helt på det selv enda..
Ett spørsmål til: mesteparten av det jeg har slanket bort nå, var svangerskapskilo som satt godt tross at jeg ammet MYE og lenge. Før jeg ble gravid veide jeg ikke så mye, da var jeg vel per definisjon ikke overvektig engang (i følge bmi). Nå er jeg nok slankere enn jeg var før svangerskapet, vil kroppen da se på denne før-svangerskaps-vekten som normal, og strebe etter å nå denne vekten igjen, eller vil den prøve å komme helt opp til min etter-svangerskaps-vekt? Hm, vanskelig å formulere, skjønte noen dette?
Kommer i hvertfall til å henge her inne en stund, her er det masse nyttig info, mange gode råd og hyggelige mennesker :smile:
Edit: Kom på noe mer: Jeg spiste veldig lite kjøtt før jeg startet på ketolyse, og har i grunnen lyst til å trappe litt ned på kjøttet igjen etterhvert. Er det veldig vanskelig å holde vekta hvis en ikke får i seg nok kjøtt? Vet jo hvor viktig det er med proteiner, men en kan vel i praksis holde seg slank hvis en passer nøye på å velge de riktige vegetariske matvarene og spiser balansert?
Så lenge du tåler melkeprodukter så kan jo du supplere med det for å få mer proteiner også. Se også på bønner, tofu etc.
Har du fått sjekket stoffskiftet ditt? Jeg fikk latent hypotyreose (noe feil TSH) etter svsk og fikk en "homeopatisk dose" tyroksin som gjør alt så meget bedre.... siden du går ned i lavkarbo (som øker stoffskiftet hos noen, spesielt med cocosa) så kan det hende... ga ut av ketosen og bli sjekka!
Mener å ha lest noe om at når kroppen har hatt en viss vekt over en viss tid vil den på en måte se på det som sin "normalvekt".
Eksempel: er man 40 og har veid 75kg frem til man var 35 og de siste 5 årene veid 100kg så tar det en stund etter man har nådd ned til 75kg igjen og vært der stabilt før kroppen har vent seg til dette.
Men om det er noe i det, er jeg ikke den rette til å svare på.
Det eneste jeg kan si er at kroppen MIN etter tidligere slankekurer kjapt har hentet seg inn til 105-110kg...har liksom aldri veid særlig mer enn 110 på tross av dårlig kosthold.
ang. Fedon, så er det ikke så komplisert som det kan virke. Det er akkurat som på ketolysekuren, man må bare lære seg grunnleggende regler, og hva som er NEI mat. Jeg har fulgt fedonkuren 2 ganger, og gikk ned 10 kg begge gangene. Det er mye som å gå på ketolyse, men man har flere grønnsaker å velge mellom, samt frukt. Man kan også bruke fullkornsris og fullkornspasta i små mengder, og en del kornsorter. Det er ikke nødvendig å følge nøyaktige kostholdsplaner, det viktigste er å spise ofte nok, og kutte ut det skumle fettet, og øke litt på karbohydrater med lav GI. Det finnes mange oversikter over Gi i div. mat og grønnsaker. Det ser altså komplisert ut, men er ganske enkelt, og i forhold til ketolyse får du masse mer mat å velge i, pluss at det blir litt billigere å handle mat, da man kan bytte ut mange av de feteste produktene med lettere varianter som ofte har lavere pris...
Takk for det, det føles veldig bra!
Det blir jo også du som kan si det etterhvert :smile: Lykke til!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.