< Tilbake til oversikten

Fett

Feelgood sa for siden:

Dette leste jeg om fett på Wiktipedia.

Mettet fett
Mettet fett har bare enkeltbindinger i de tre tilknyttede fettsyrene. Et stort inntak av mettet fett kan føre til økt nivå av fettstoffet kolesterol i blodet. Dette kan på sikt føre til at blodårene blir tette og i verste fall føre til åreforkalking, hjertekrampe, hjerteinfarkt eller hjerneslag. Mettet fett får vi fra dyreriket, for eksempel smør,fløte,ost og pølse.

Umettet fett er den sunneste typen fett for mennesker, og kan være med på å minske risikoen for blant annet åreforkalking.
Enumettet fett har en dobbeltbinding i fettsyremolekylene. Denne typen fett finner man stort sett i ulike matoljer, slik som mais-, raps- og olivenolje.
Flerumettet fett har to eller flere dobbeltbindinger i fettsyremolekylene. Dette er den sunneste typen fett for mennesker. Denne typen fett finner du i bl.a. fet fisk som f.eks. laks og makrell, i tran og i soyaolje.

Hvordan forholder jeg meg til dette? Jeg spiser jo masse mettet fett når jeg er i Ketose, og kjenner på kroppen at den har det bra. Men over det lange løp? Vil denne kosten gi meg andre problemer? :eek:

danish sa for siden:

Den norske Wikipedia er dårlig på objektivitet.

Det finnes flere typer kolesterol. Kolestrol brukes bl. a. til å bygge cellevegger. LDL er sett på som usunt, og HDL som sunt. Men selv dette er diffust. For eksempel øker mettet fett den sunne typen av LDL.

Frykten for mettet fett stanner fra Ancel Keys' sin gamle studie, som blir mer eller mindre slaktet her. Keys utelot resultatet som ikke passet med fordommene hans.

Les litt rundt på Internet. Denne siden er meget bra.

Veggpryd sa for siden:

Du burde gå inn å redigere den infoen! Det er jo helt feil! :eek:

danish sa for siden:

Dessverre vil det nok endres tilbake. Wikipedia er demokratisk, hvilket gjør ting vanskelig, fordi ting ofte avgjøres med avstemninger eller påstander om "betydningsfullhet" ("notability"). Det er ingen klar standard for dyktigheten til hver enkelt bruker. Engelske Wikipedia har mer hierarki, som gjør det lettere å faktisk utrette noe (rent målbevisst).

Veggpryd sa for siden:

Er det ikke bare å endre igjen da... :rolleyes: :lol:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.