aldrimerjollycola sa for siden:
fikk ideen om å bruke squash som tagiatelle fra en kokebok jeg skumleste på besøk hos søsteren min, husker desverre ikke helt hva den het, men den dreide seg om lav gi.. (forresten, jeg spiser ikke kjøtt, men det går jo fint ann å putte oppi kjøttdeig eller annen kjøtt her)
har laget en fløtesaus til, klipper og limer inn oppskrifta rett fra bloggen min:
tagiatelle av squash lages av en squash og med en potetskreller, skjær squashen på langs, så blir det lange remser.
legg de over i et dørslag med litt salt, og la fuktigheten trekke ut, gjør dette mens du lager sausen.
(jeg brukte ca 1/4 av en squash til en porsjon, resten av familien fikk vanlig pasta)
squashen skal koke i et halvt minutt i fosskokende vann.
sausen lagde jeg i en stor stekepanne med litt høye kanter, starta med å steke sopp og pepper, pluss litt qorn kjøttdeigerstattning, så hadde jeg oppi brokkoli og hvitløk, kremfløte og litt krydder som meriam og bittelitt timian, litt chilli (sånn most rød chilli på glass) og et par ss med blåmuggost, også noen terninger med frossen spinat. mot slutten hadde jeg oppi noen skiver med grønn paprika.
ved servering, tok jeg noen salatblader på fatet, la over "pasta" og saus, en solid dose med parmesan og skvettet litt balsamicoeddik over, her er det viktig å bruke ost og eddik med god kvalitet, man smaker stor forskjell på billigmerkene, og de med høyere kvalitet og lengre lagring/modning. så det er vell verdt en investering!