< Tilbake til oversikten

Fisk eller omega-3?

Erlinda sa for siden:

Hei.
Jeg skal begynne på Ketolyse, men spiser ikke fisk. Ingen form for fisk spiser jeg. I boken står det at man bør spise fisk annenhver dag eller minst 3 ganger i uka. Dette er jo pga sunne omega-3 fettstoffer. Hva skal jeg gjøre da :confused:? Skal jeg da kjøpe meg omega-3 ??? Håper noen kan svare meg på dette:)

Anne Karin sa for siden:

Hei, du kan ta Kaldpresset linfrøolje, det gjør jeg, selv om jeg liker fisk (rød):)

Iset sa for siden:

Linfrøolje inneholder omega 3, men er ikke noen fullgod erstatning for fisk siden fettsyrene ikke er helt de samme. Jeg ville absolutt tatt omega 3 fra fisk i pilleform om jeg aldri spiste fisk. Anbefaler Pikasol.

isabella sa for siden:

Eller Udos Choice - uten at det er fra fisk - men planter. Optimal blanding omega 3- 6.

Iset sa for siden:

Ja, men igjen - ikke de samme fettsyrene. DHA, er det ikke det? Som kun finnes i omega 3 fra fisk.

isabella sa for siden:

Ja du spør du Iset...:o

Har ikke satt meg så mye inn i det, men har lest meg til litt. Og har sans for Üdo Erasmus som har forsket på, skrevet om viktigheten og desinformasjonen om fett. Tror boken hans heter "Fats that heal, Fats that kill". I tillegg er han veldig tilhenger av kokosolje bl.a. som fettforbrenner og å kutte karbo. Og hvordan det påvirker bl.a. helse og vektnedgang.

Måtte lese litt nå, lenge siden jeg leste om dette og bestemte meg for Udos. Var på et foredrag om dette og det jeg skriver er fra notater jeg tok - men tror akkurat dette er temmelig ordrett. Det står at Omega 3 er mange forskjellige fettsyrer og at kroppen selv produserer EPA og DHA dersom en tilfører alfalinolensyre. Og at "når kroppen selv regulerer produksjonen av omega3 fettsyrer, unngår en problemet med harskning som oppstår når en tilfører kroppen ferdigdannet EPA og DHA fra fiskeolje". For omega 6 er linolsyre det som kroppen omdanner til andre omega 6 fettsyrer (deriblant GLA). Og ikke minst at forholdet omega 3 og 6 er viktig. Om det var forståelig.:confused:

Ihvertfall er Udos laget fra økologisk plantefrø (dersom en er bekymret for giftstoffer som fisk får i seg fra havet). Så den bruker jeg. Men jeg spiser jo fisk fra det samme havet da:eek:

Men vet ikke om det var noe godt svar da.... i forhold til det du kommenterte.:)

MB7 sa for siden:

At du ikke liker fisk i denne sammenhengen gjør ikke så mye. Selv spiser jeg nesten aldri fisk fra butikkene. Fisk er jo i utgangspunktet veldig bra mat, men oppdrettsfisk er ikke noe å trakte etter - spesielt hvis ønsket er å få i seg omega 3. Omega 3-innholdet, og næringsinnholdet forøvrig er kraftig redusert i oppdrettsfisk. Det finnes riktignok vill fisk i butikkene også, men laks, ørret og torsk er i stor grad oppdrettsfisk.
Animalsk fett fra vilt eller dyr fra økologiske driftsformer inneholder omega 3. Dette gjelder også smør av god kvalitet, f. eks. setersmør. Det finnes omega 3 også i egg, samt noen planteoljer som allerede er nevnt her. Hvis du synes kaldpresset linfrøolje eller Udos Choice smaker vondt (det synes i alle fall jeg :)), så kan jeg anbefale MCT basis plus, som selges av Heggeli Produkter. Denne er utvunnet fra kokos (virker slankende), og er tilsatt omega 3 alfalinolensyre. Dette er egentlig den eneste omega 3-fettsyren som er essensiell, ettersom kroppen kan danne alle andre omega 3-fettsyrer ut fra denne.
Det finnes selvsagt masse omega 3-tilskudd på markedet, både flytende og som kapsler, men du kan helt fint klare deg uten ved å spise riktig mat av god kvalitet.

isabella sa for siden:

Kan være enig at udos smaker spesiellt - litt gressaktig synes jeg. Men jeg tar kapslene så slipper jeg den. MCT basis pluss? Har brukt mct olje kjøpt på apotek i tillegg en periode - er det det samme?

MB7 sa for siden:

Jeg har også sett etter MCT-olje rundt forbi, og det er sannelig ikke mange stedene dette er til salgs. Jeg har bare funnet MCT-olje på apotek som sondeernæring (blandet ut med andre ting), men det varierer kanskje fra apotek til apotek. Ser også at Myo Revolution selger ren MCT.

Det fine med MCT basis plus er at den er tilsatt tilstel- og linfrøolje. Disse bidrar med de essensielle fettsyrene. Fra produsenten sin side er produktet derfor tiltenkt å fungere som en komplett kilde til fett i kosten.
For min egen del er jeg ikke så veldig fan av kosttilskudd, og statser mer på kvalitetsmat. Når det gjelder bruk av planteoljer (som jo bør være uraffinerte og kaldpressede) synes jeg nesten alle sammen smaker vondt, noe som også kan ha en sammenheng med dårlig oppbevaring i butikkene som raskere fører til harskning (for mye lys og for høy temperatur)
MCT basis plus er smaksløs og dermed ypperlig å bruke i kosten :)

isabella sa for siden:

Takk for svar.

MCT oljen jeg kjøpte på apoteket var rent - men de måtte bestille det for meg.
Brukte for å få opp fettandelen i kosten min, og var det eneste jeg klarte å få ned uten at det smakte vondt - nesten smakløs.

Er enig at kvalitetsmat er best. Og det beste hadde vært å sluppet noen form for kosttilskudd, men det er vanskelig idag. En må være bevisst når en handler og kanskje betale litt mer for kvalitet. Vi forbrukere er litt for "snille" og medgjørlige i vårt forhold til matprodusenter og de kravene vi stiller.

Iset sa for siden:

Jeg har vært på kurs med Udos Erasmus (2 stk + alternativmessen, jobbet i Life i 5 år) og er veldig tilhenger av oljen hans, brukte den i mange år pga. eksemhud som jeg ble kvitt på en uke. Jeg føler allikevel ikke det er et helt fullgodt alternativ til fiskeolje, men jeg må nok lese litt mer om det.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.