Jeg vet det ikke alltid er så lett med ketose, men tidene rundt meg gjør det vanskelig å holde seg i ketose.
Går inn i ketose nå på mandag, men "må" ut av ketose 5. + 6. mars. Deretter inn i ketose igjen fra 7. mars til 25. mars... Da ut fra 25. mars og til ut i april.. Dette på grunn av reise gjennom jobb og det da ikke er mulig å holde seg i ketose... Legen min har sagt at hun kan sykemelde meg slik at jeg slipper, men jeg føler ikke at min slanking skal gå utover jobben!!!
Er det ok å gå ut og inn på denne måte, eller bør jeg vente med å ta resten av kiloene?
Jeg er så sinnsykt lei av å slanke meg og drømmer om at jeg snart er ferdig!!
Jeg vil ikke si til folk at jeg er på slanker'n med ketose.. Muligens kjipt av meg, men jeg gidder ikke styr, bråk og ståk rundt det..
Hvordan løser dere problemene/utfordringene med jobbreiser?
Steker dere egg med bacon klokken 04.00 før tidligflyet til Stockhom går??
Hva spiser dere til lunsj, tar dere med dere mat hjemmefra?
Hva med når dere blir sultene utpå kvelden?
Mulig jeg er vanskelig her, men jeg synes dette er utrolig utfordrende og vanskelig!
Jeg spiser det som blir servert, men lar karbohydratene ligge ugjen på tallerkenen. Har med meg proteinbars til krisetilfeller. Frokostbuffet er jo veldig greit.
Nå har jeg vært åpen for alle om dietten, og når de hører jeg kunne slutte med blodtrykksmedisinen jeg har gått på i to år etter 6 uker på denne dietten er det som regel ingen som har noen negative reaksjoner.
Frokostbuffet er kjempebra... Ofte har vi heldagsmøter og det blir servert baguetter og bakst.. Litt kjipt å bare spise pålegget. Kan ikke gjøre det.
Hvilken proteinbar er det vi kan spise da?
Jeg kan ikke spise brøderstatninger, men mulig jeg kan ha med meg noen disse dagene... Går jo ikke ned, men muligens jeg unngår å gå ut av ketose...
Jeg er bare litt "usikker" på om jeg vil dele mine problemer med omverden. Jeg er sett på som "hun som klarer alt på strak arm"... Du vet, gammel vane vond og vende!!!
Jeg spiser bare pålegget når det blir servert baguetter:D Om du absolutt ikke vil si det til noen kan du jo si at du har glutenallergi. En liten hvit løgn må vel være lov?
Jeg spiser noen proteinbarer som jeg har kjøpt i Tyskland som heter Power Bar, har ikke sett disse i Norge. Jeg hamstrer hver gang jeg er på forretningsreise til Tyskland:D
Det spørs vel hvor overvektig du er i utgangspunktet, men jeg har møtt stor forståelse for at kroppen min ikke har godt av all overvekten og at jeg måtte ty til "drastiske" virkemiddel. Vanskeligere om du skal ned bare 5 kg...
Jeg har vel ca 7-8 kilo igjen, men har gått ned 12 hittil.. Klart folk merker at jeg slanker meg, men jeg vil ikke snakke om det.. Jeg vet jeg er litt rar...
Jeg har brukt glutenalergi flere ganger... Jeg skal bli flinkere til å ta en hvit løgn!
Men uansett, er det farlig eller ikke bra å gå ut og inn av ketose slik som jeg planelgger??
Vil jo ikke skade kroppen og helst bli ferdig med de siste 7-8 kiloene før påske i midten av april...
Trenger sårt å bli ferdig nå snart!!
Dette har jeg desverre ingen erfaring med siden jeg har vært i ketose siden august i fjor. Jeg vet det anbefales en pause etter 6 mnd, men jeg føler meg så fin på denne kuren at jeg fortsetter selv om vektnedgangen har gått tregt i det siste:mad:
Jeg har heller ikke problemer med ketose - og jeg reiser mye gjennom jobben.
I starten sa jeg at jeg ikke tålte mel og melkevarer - og da er det full forståelse:p
Lag deg Karbomelett (se oppskrift her inne) - da har du 8 frokoster eller mindre. Disse er fin å ta med en tidlig morgen.
I Sverige har de jo varm lunch - her får du ofte bestille selv. Velg salater ol
Ikke vær redd for å si ifra, det er din kropp - og du bestemmer selv hva du vil putte i den.
Og en heldig bivikning av ketose er jo også at vi ikke trenger mat like ofte. Det har hendt at jeg har hoppet over måltid om det har vært litt vanskelig.
Ellers sørger jeg alltid for å ha litt lovlig snacks i veska. Litt mårpølse, stenger med selleri og agurk, en eske cherry-tomater - ja litt av hvert.
Jeg reiser mye med jobben. Jeg liker ikke å si at jeg er på en spsiell diett, men det går stort sett bra.
Frokost på hotell er jo alltid bufet så da spiser jeg egg med smør eller majones og agurk eventuelt bacon eller pølsebiter, men alltid masse fett det gjør resten av dagen greiere.
Det er alltid lunsjen som er det vanskeligste, men ofte går det greit hvis det er spising i en kantine eller liknende finner jeg alltid et lavkarbo alternativ. Hvis de serverer baguetter, pizza eller liknende så varierer det litt hva jeg gjør. Jeg har spist litt av den maten som blir servert, eller så har jeg sneket opp mine medbrakte muffins. I tillegg har jeg alltid med babybel og nøtter slik at hvis jeg føler at jeg må smake på karbo-maten så blir det bare en liten smak. Hvis jeg trenger mer før middag så spiser jeg litt nøtter eller en babybel.
Hvis det er en forhåndsbestilt middag uten valg gjør jeg så godt jeg kan. Jeg har for eksempel fått servert bacalao og karamelpudding, da prøvde jeg å bare spise fisken i bacalaoen og sa at jeg var så mett at jeg ikke orket dessert. Eller så har jeg fått servert (forrett)gulrotsuppe den smakte jeg så vidt på, (hovedrett) svinefilet med potet og gulrøtter jeg spiste kjøttet og lot resten ligge, brownie med vanlije-is til dessert. "Oh, jeg er så mett". Jeg synes det er en uting med forhåndsbestilte middager og lunsjer, men jeg forstår jo hvorfor de gjør det når det er konferanser og flere hundre skal spise samtidig.
Jeg pleier å ha med meg: nøtter, atkinsbarer, sukkerfri sjokolade, babybel og hjemmelagde muffins så pleier jeg å få tak i fløte og drikke(bris, cola light og vann).
Jeg har vært i ketose sammenhengende i 5 måneder og har hatt ferier og mange jobbreiser så det er mulig, men jeg må jo innrømme at jeg nok har hatt dager med mer enn 15 g karbo og at det kanskje har vært litt flaks at jeg ikke har ramlet ut av ketose.
Mulig jeg gjør et stort nummer ut av dette, men det er bare vanskelig. Derfor er det desto mer og mer viktig for meg å bli ferdig snart. Slik som på onsdag skal jeg ha lunsj på Plaza, men da er det jo buffet, og det går bra. Etterpå ble det forelsått pizza, men jeg forklarte at jeg hadde SÅ lyst på tapas og da kan man jo velge og vrake i retter som jeg kan spise...
Jeg gjør så godt jeg kan de dagene jeg ikke bestemmer selv.
Må kjøpe meg barer merker jeg. Mulig det ikke er bra på denne dietten, men mye bedre enn masse annet!!!
Hei, jeg reiser også mye i jobben, og har mange heldagsmøter. Serveres det smørbrød eller bagetter spiser jeg pålegget og legger servietten pent over brødrestene uten å gjøre noe nummer ut av det. Det er jo så utrolig mange ulike matallergier der ute, så det er aldri noen som spør om det heller.
Felles pizza-bestilling er verre! Kan jo spise fyllet og la bunnen ligge, men det ser ikke så bra ut det heller. I disse tilfellene prøver jeg å få inn en egen bestilling på salat el.
Pass deg for glutenallergiløgnen. Du skal se at en velmenende kollega av deg skaffer deg et glutenfritt brødalternativ. (som jo er enda verre!!!).
Diabetes er den beste løgnen!
Helt enig med Lokkebiff her. Vi må spre det gode budskap! Hvorfor skal vi skjule at vi har fått et bedre - og ikke minst smalere liv? Skryt av lavkarbo i alle sammenhenger!
Du trenger davel ikke å holde foredrag, ei heller forsvare hvorfor du spiser som du gjør!
Men at du heller driver å kødder med din kropp av "hensyn" til andre, det krever en solid forklaring - til deg selv...
Unnskyld meg!! Jeg har diabetes (type 1 riktignok) og jeg kan spise hva jeg vil! Så ikke kom her og si at diabetes er den beste løgnen! Det er en gammeldags holdning som sier at vi ikke kan spise sukker (noen påstår til og med at jeg har fått det fordi jeg har spist for mye sukker!:eek:). Jeg fikk det da jeg var 7 år, så det er komplett umulig!! Bare man tar nok insulin til det man spiser kan man stappe i seg hva som helst. Beklager raseriutbruddet, men jeg blir bare så ufattelig sinna når folk ikke vet hva de snakker om!
Vel, det er jo en forskjell på hva man kan spise og hva man burde spise. Det er en gammeldags holdning at personer med diabetes 1 bør ha et kosthold med mye karbohydrater. Ved å kutte ut sukker og andre raske karbohydrater kan man redusere insulintilførselen dramatisk. Det er gunstig for kroppen.
Her er et utdrag fra [url]www.kostreform.no[/url] : "Personer med diabetes type 1 må ha daglig tilførsel av insulin resten av livet. Mengden insulin de trenger, avhengig av hvor mye karbohydrater (sukkerarter og stivelse) de spiser og hvor mye insulin bukspyttkjertelen fortsatt evner å produsere. Erfaringene viser at mange kan kutte insulintilførselen med 50-80%, dersom man går over til et kosthold med lite karbohydrater."
Selvfølgelig! Jeg er helt enig der! Men å si til folk at man ikke kan spise bakevarer fordi man har diabetes er helt feil, og jeg synes ikke man skal bruke det som en unnskyldning. Det skaper bare feil holdninger hos folk som ikke vet så mye om sykdommen og det vil også gå ut over dem som faktisk har diabetes ved at folk spør dem ubehagelige og feilaktige spørsmål fordi de hørte fra en kollega en gang at hun ikke kunne spise brød.
Dette er bare to dager, da ville jeg virkelig ha holdt meg i ketose disse dagene og heller gått ut av den når du skal være lengre borte. Du kan jo fint spise lavkarbo når du er borte.
Synes heller ikke du skal bruke sykdommer og andre ting for å dekke over at du holder på med en livsstilsendring, stå for det du mener er rett for kroppen din. Folk ser jo at det virker :)
Beklager hvis jeg var litt streng her nå, men synes at alle mennekser har rett til å bestemme over sin egen kropp og andre bør og skal vel akseptere at vi er forskjellige.
Og rett til å si hva de vil....eller avstå fra å si noe.;)
Vi er forskjellige - og det er sånn med flere av oss at etter x-antall forsøk på å gå ned i vekt er man forsiktig på hva man sier utad, men kan være like svoren og lojal tilhenger av filosofien for det.
Si hva du vil du, men vi alle anbefaler deg å finne løsninger slik at du ikke behøver å gå ut av ketosen:)
Det er viktig for mennesker med diabetes å fremstå som helt normale. Og når bedrevitere kommer med replikker som "du kan da vel ikke spise det der, du har jo diabetes", da blir vi veldig hissige. Ihvertfall siden vi har fått beskjed av legen vår å regulere vår diabetes med insulin, ikke med kostholdet.
Selvfølgelig er det ikke bra å proppe i seg hva som helst, men det gjelder ikke bare diabetikere, men alle og enhver!
Altså jeg har ikke noe å komme med i form av å vite hva som er bra og ikke bra, men må si jeg setter meg spørsmålstegn ved at man ikke skal regulere en sykdom ved hjelp av kosthold istedenfor medisin, iallefall når det er en sykdom som kan få hjelp av hva vi spiser.
Her er det viktig å gjøre forskjell på diabetes type 1 og diabetes type 2.
Type 1 kan være medfødt eller komme i veldig ung alder, og her er man helt avhengig av insulin uansett hva man spiser. Kroppen har sluttet helt å produsere insulin, så dette er du avhengig av resten av livet.
Type 2 er en livsstilsskydom som rammes av eldre mennesker eller fedme. Her kan kosthold gjøre en stor forskjell fordi kroppen fortsatt produserer insulin, men ikke i store nok mengder. Så mange klarer å regulere sin diabetes type 2 ved bare å spise lavkarbo-mat og ender gjerne opp med å slippe å sette ekstra insulin. Det er nok denne typen dere snakker om, men da er det også viktig å påpeke hvilken type det er snakk om.
Det er to helt forskjellige sykdommer. Enkelt forklart: Type 1 skyldes at bukspyttkjertelen produserer for lite insulin. Type 2 skyldes at kroppen er resistent mot insulinet som produseres.
Jammen Kirrino - da er det best å si at man har diabetes TO da, hvis man trenger en hvit løgn. Jeg har forøvrig sagt det, eller jeg har sagt at jeg var nær ved å få diabetes 2, noe som er helt sant, og derfor har jeg lagt om kostholdet.
Når jeg er på konferanser, reiser, møter hvor det serveres lunsj, sender jeg bare en melding til arrangøren hvor jeg bestiller kyllingsalat uten brød men med dressing. Aldri noe problem. Da kommer bare baguetter, snitter mm til de andre, og en salat til meg med mitt navn på. Og ingen undres, men mange sikler på min salat :lol:
Jeg tror det er viktig å tenke på at dette er en livsstilsendring, og når du er ferdig med å gå ned kiloene dine, så kan du ikke går tilbake til baguetter og snitter og pizza. Da går du rett opp igjen. Da bør du over på en lavkarbokosthold med mindre fett og litt mer karbohydrater.
Lykke til!
Hva med å bare si at du prøver deg på lavkarbo kosthold uten å nødvendigvis si at du slanker deg dersom noen spør ? Mange går på lavkarbo nettopp pga de store helsemessige gevinstene s.s. migrene, generelt smertenivå i kroppen (ledd og muskelatur) og mye annet. (sikker på at flere kan komme opp med ytterligere positive sider).
Du sier at du ikke kan spise brød, gjelder dette også proteinbrød ? Oppskrift finner du her inne og det kan du ha med deg og bruke under pålegget fra baguettene :p , det er viktig at du får i deg nok mat i løpet av dagen.....
Jeg har heldigvis ikke enda vært i en slik situasjon mens jeg har fulgt ketolyse, men når jeg fulgte Fedon sa jeg bare at jeg holdt meg unna hvitt mjøl, ris og poteter, for jeg tålte det ikke så bra. Og det er jo sant. Da kunne jeg jo forsåvidt "skeie" ut med grove produkter, så det var nok litt lettere.
Forøvrig konstaterer jeg, igjen, at det er endel leger i dette landet som trenger å oppdatere kunnskapen sin... :rolleyes: Dessuten, det finnes type 1 diabetikere som har sluttet med insulin etter å ha lagt om til lavkarbo, det har til og med en ernæringsekspert drilla på statens råd innrømmet.
Hvis noen spør, så sier jeg det som det er. At jeg begrenser matvarer som gir meg ustabilt blodsukker. Enkelt og greit. Som regel lurer ikke folk mer, men hvis de gjør, så forteller jeg rett og slett hvor bra jeg føler meg på dette kostholdet og de generelle helsegevinstene. Lavkarbo er mer enn slanking :)
Jeg burde kanskje presisert at jeg mente diabetes type 2.. Og ja jeg vet godt at Diabetes en er noe helt annet. Du kan forresten ikke mene at det er en god ide for en med diabetes type 2 å spise store mengder sukker for å kompensere med Insulin? For en med diabetes 2 er jo nettopp dette problemet, at insulinet virker dårlig/produserer for lite, og at dette blir verre av å spise stivelse og sukkerrikt. Alle jeg kjenner som har Diabetes 2 eller insulinresistens blir anbefalt å leve på lavkarbo/lavglykemisk, inkludert meg selv.
Dette vil jeg veldig gjerne ha en referanse på er du snill! For det er praktisk talt helt umulig! Selv om mennesker med diabetes type 1 ikke spiser NOEN TING, må de fortsatt ha jevn tilførsel av insulin hele døgnet.
Men, mennesker med diabets (1 eller 2) er jo ikke normale.. (men hvem er?) De har tross alt en sykdom det må taes hensyn til, og det tror jeg de fleste kan forstå. Eller gjør de ikke det?
I siste nummer av Mat & Helse (nr 3, 2009) er det en lang artikkel om en ung kvinne med diabetes type 1 som har kunnet slutte med insulininjeksjon etter å ha lagt om til LCHF-kosthold.
Det er nok noen ganger kunnskapen til fagfolk er mangelfull.
Jeg går ut og inn av ketose av og til. Ikke noe problem med det. Eneste er at jeg får en sterkere sultfølelse når jeg er ute av ketose og må passe på å ikke overspise. Så er det bare å holde seg til lite karbo igjen og kommer lett i ketose igjen. Sjelden at jeg går opp i vekt av det, men forsinker jo vektnedgangen da. Så lenge jeg klarer å ikke overspise an det i hvertfall gå et par uker uten at jeg går opp.
Men når det er sagt så er jeg fortsatt litt restriktiv med karbo når jeg er ute av ketose. Spiser litt men ikke mye av potet, ris, brød osv.
Og i forhold til å ikke fortelle andre om at man slanker seg så ville heller ikke jeg ha skyldt på diabetes eller glutenallergi når man ikke har det. Jeg sier jeg begrenser karbohydratinnholdet fordi jeg får et ustabilt blodsukker av det som gir meg stor sultfølelse og derav vektøkning. Og kan i tillegg fortelle om alle de andre godene med kostholdet hvis noen er interessert. En liten hvit løgn kan fort bli stor dersom man f.eks sier man har diabetes og f.eks noen blir interessert i å vite mer.
Vi er da heller ikke de eneste som ønsker å spise annerledes enn alle andre. Muslimene spiser ikke svinekjøtt og vegetarianerne spiser jo ikke kjøtt i det hele tatt. Og de blir jo tatt hensyn til.
Som nevnt i et tidligere innlegg her så kan man vel stort sett alltid få bestilt en salat istedenfor eller kjøpe en i butikken i en av pausene.
LYKKE TIL !!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.