Linda63mod sa for siden:
Hei! Jeg er ny på Ketolyse-kuren. Kan jeg spise så mye jeg vil av mat som inneholder under 15 karbo pr. 100 gr.? Det har jeg gjort nå i et par dager, men lurer på om det kan være feil? Linda
Linda63mod sa for siden:
Hei! Jeg er ny på Ketolyse-kuren. Kan jeg spise så mye jeg vil av mat som inneholder under 15 karbo pr. 100 gr.? Det har jeg gjort nå i et par dager, men lurer på om det kan være feil? Linda
trillian78 sa for siden:
Det blir feil ja... Du skal ikke spise mer enn 15-20 karber tilsammen i løpet av en dag.
Linda63mod sa for siden:
Ok.Takk for svar. Jeg har spist 2 egg med 2 grillpølser til frokost + 2 gl.l skummet melk. Lunsj; ost, youghurt, mandler, mørpølse, wienerpølse. Middag; kjøtt med salat og grønsaker. + gjerne mandler og rødvin (i helgen). Jeg la inn dette på tabellen på diett.no, og svaret ble: 2,01 g, så da forstår jeg det slik at jeg er innenfor grensen på 15 karbo? takknemlig for mer svar :) ha en fin kveld!
trillian78 sa for siden:
Jeg er redd dette blir mer enn 2 karber... :o
Grillpølser/wienerpølser pleier ha 5-6 karber per 100g
Skummetmelk 4,8 karber per 100g (et glass blir dermed 10 karber alene)
Yoghurt naturell har 5,5 karber per 100g (enda mer hvis det er yoghurt med sukker/frukt)
Mandler har vel 6-7 karber per 100g
Grønnsaker har også karber. De som vokser over jorden har minst karber.
Med disse matvarene vil du ikke komme i ketose.
Linda63mod sa for siden:
Jeg spiser ca. følgende for dag; omelett av 2 egg med enten grillpølser 2, el. kokt skinke, hvitost, skummet melk. Lunsj; hvitost, wienerpølse, mørpølse, mandel, youghurt. Middag: kjøtt, salat, 1 gl. rødvin, mandler. Takk for flere svar.
trillian78 sa for siden:
Anbefaler deg å lese litt om de ulike filosofiene. Du finner mye info om f.eks. ketolyse og atkins på forumet. Hvis du ikke setter deg inn i hvordan dette fungerer, så vil du ikke lykkes. Sorry :o
Her er f.eks en tråd om hvilke matvarer som er lovlige på atkins induksjon: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419
luringen sa for siden:
du må iallefall lese deg op på den dietten du vil følge, slik det er nå spiser du "bare kaos" og det er ikke sikekrt vil funke.
Linda63mod sa for siden:
Tusen hjertelig takk! :) Går da utifra at Atkins induksjon er hva jeg bør begynne med for å komme i ketolyse. Linda
aldrimerjollycola sa for siden:
vei og regn ut karbinnhold i det du spiser
denne tabellen er ganske fin og omfattende.
jeg har laga min egen lille tabell på kjøleskapet, der jeg har regna ut feks hvor mange kbh det er i en ss seterrømme, cottage cheese, et egg etc, så er det lettere å få en oversikt.
mange matvarer er karbobomber også, feks en liten løk, et par tomater, dette kan fort overstige disse 15 grammene om dagen!
så vei og regn!
ketolyseboka kan du låne på biblioteket, anbefaler å lese gjennom den, så får man en bedre forståelse.
melk må du nok slutte med, men kremfløte kan du bruke i matlagninga.
du finner mange oppskrifter og inspirasjon her i oppskriftsdelen av forumet!
lykke til! :)
Karbosara sa for siden:
Bare for å være litt "vrang" :p, så heter det altså å komme i ketose...ellers går ketolysekuren og Atkins ut på mye av det samme, men at ketolysekuren er mer tilpasset norske matvarer...
Uansett: i stedet for å føle at du mislykkes med noe du ikke har satt deg inn i, ville jeg faktisk funnet en bok om det, f.eks "Slank med ketolysekuren" av Torkil P. Andersen...den er til utlån på biblioteket, og gir veldig grei og lettforståelig innføring i opplegget...
Da blir det mye lettere å gjøre suksess med kuren fra første stund.:ja:
Lykke til!
Felix sa for siden:
aldrimerjollycola; tabellen din som du har beregnet karber - har du lagt den ut - hadde vært nyttig for oss andre også.....om du ønsker da?
Impulsiw sa for siden:
Når jeg har sjekket ut forskjellige matvarer på [url]www.diett.no[/url] i forhold til matvareguiden.. er det samme verdier der. :ja:
Yonah sa for siden:
Smør og creme fraiche er det i allefall feil kaloriinnhold på diett.no Jeg fikk nemlig 1500kcl på 100g creme fraiche, og det stemmer i allefall IKKE....
Maimor sa for siden:
Og egg kommer opp med 0 i karber på diett.no. Jeg stoler ikke på det programmet lenger, jeg leser innholdsdeklarasjonen på varene jeg har hjemme og regner ut fra det.
ross sa for siden:
I alle dager, kan man ikke spise moderate mengder tomat eller løk? det står jo på tabellen over mat man kan spise på introduksjon?!?
Alkazelters sa for siden:
Joda, du kan spise moderat med Løk og tomat på induksjon. Løk inneholder Cirka 5 g KH pr 100 og tomat cirka halvparten.
Superleila sa for siden:
kcl er kalorier og ikke karbohydrater, så kan hende det stemmer lell ;)
Yonah sa for siden:
Hæ? 100g creme fraiche fra Tine inneholder ca 390 kcl (kalorier ), ikke 1500 som diett.no oppgav. Jeg vet godt forskjell på kalorier og karbohydrater. 100g creme fraiche fra tine inneholder 2.9 karbo..
Poenget er at den oppgir feil verdier... Jeg fikk feil karboinnhold og, men husker ikke hva..
Superleila sa for siden:
Er jeg som svimer vettu, syntes du hadde skrevet at du fikk feil karboinnhold også skrev du kcl etterpå, men du hadde jo skrevet kaloriinnhold... :o Sorry altså, ikke meninga :)
Impulsiw sa for siden:
matvareguiden.no/matvare4640.asp
330 kcal og 1.6 karber oppgir matvareguiden på creme fraiche.
Diett.no oppgir samme kalorier men 1 karbohydrat.
Er så "fine" forskjeller at jeg bruker diett.no :ja: Så er det så digg at jeg kan legge inne egne matvarer..
Impulsiw sa for siden:
Ja og matvareguiden sier at det er 0,3 karber i 100 gram egg. Diett.no sier 0.
Det er klart at skal man kjøre helt "nazi" på under 15 karber per dag, er det nok best å bruke matvareguiden. :ja:
Yonah sa for siden:
Da oppgir enten Tine eller matvareguiden feil karbo innhold, for Tine oppgir 2.9 karbo pr 100g...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.