< Tilbake til oversikten

Gallestein?

Kakeåndsen sa for siden:

Hei,

Jeg har fått akutte smerter i mellomgulvet etter frokost i dag, og det gir seg søren meg ikke.

Har fått time hos legevakta kl 13. Men jeg synes selv at symptomene kan ligne på gallesteinanfall. Selv om ikke msertene sitter mest på høyre siden. Vondt er det åkke som.

Er det noen her som har gallesteinanfall som kan fortelle hvilke symptomer de har?

Au-au:(

valleygirl sa for siden:

Jeg har hatt ett anfall. Våknet om morgenen av at jeg var skikkelig "dårlig i magen". Trodde det var omgangssyke til å begynne med, fordi jeg var så uvel. Men det endret seg snart til å bli sterke smerter i mageregionen, mest til høyre opp under ribbeina og bak på ryggen. Utrolig vondt og jeg ble veldig redusert av det. På legevakten pumpet de meg full av smertestillende (sprøyter) og det gikk over i løpet av dagen. Var litt uggen de neste dagene, men så har jeg ikke merket noe til det siden.

Var på besøk hos min søster da det skjedde og da jeg beskrev smertene for henne, var hun helt sikker i sin sak. Og jeg har aldri kjent det slik før, det var definitivt noe helt for seg selv!

Kakeåndsen sa for siden:

Det kommer litt i bølger hos meg og kjennes ut som noen prøver å klemme meg i to sånn rett under brystbeinet. Uggen i magen også:(.

Kitt sa for siden:

Gallestensanfall kommer gjerne rett etter store eller fettrike måltider. Noen reagerer på mye rå grønnsaker!
Smerten er lokalisert rett under ribbena og kommer i tak. Noe av det vondeste er å puste!:eek: Kan oppleves som mye verre enn en fødsel! Helt sant!!!

Mange kaster opp og har diare, men dette er ikke noe kriterie!

Vanlige smertestillende virker ikke.

VIKTIG!!! NB!!!! VIKTIG!!! Man skal ALDRI ta smertestillende for magesmerter uten å vite hvorfor man har vondt!

Å hoppe opp og ned eller kjøre en tur på humpete veier, kan faktisk hjelpe!

Forlang ultralyd selv om smertene har gitt seg!

God bedring og lykke til!:klem:

valleygirl sa for siden:

Hvis du klarer å hoppe opp og ned under et gallesteinsanfall, så er du tøffere enn toget! Respect!:D

Kakeåndsen sa for siden:

[ Forlang ultralyd selv om smertene har gitt seg!

God bedring og lykke til!:klem:[/quote]

Det skal jeg gjøre! Vil jo vite hva dette er. Sykepleieren jeg snakket med foreslo kolikksmerter. Men stiller meg tvilende til det.

Og takk!

Kitt sa for siden:

Fikk ikke prøvd det, men opplevd 2 ganger at smertene ga seg i bilen på vei til Legevakten. Er visst vanlig!
Jeg hadde 12 alvorlige anfall på 10 dager og lærte fort å kjenne når det kom. Fikk noen medisiner som hjalp om jeg tok dem tidsnok.
Fikk til slutt fjernet hele blæra og det var deilig å slippe å ta hensyn til det hele tiden.:)
Slet litt i ettertid med hva jeg kunne spise. Fant til slutt ut at fett ikke var så farlig. Reagerte derimot på rå grønnsaker, og det gjør jeg enda, 12 år etterpå!:p

Kitt sa for siden:

Det skal jeg gjøre! Vil jo vite hva dette er. Sykepleieren jeg snakket med foreslo kolikksmerter. Men stiller meg tvilende til det.

Og takk![/quote]

Jeg fikk også beskjed om at det nok var kolikksmerter første gangen. En ung, uerfaren mannlig lege som mente jeg bare var en hysterisk sykepleierstudent. Riktig nok gikk jeg som de fleste sykepleier-/medisinstudenter gjennom en periode med utbredte hypokondersymptomer, men dog....
Neste legevaktbesøk skjønte den kvinnelige legen hva det var med en gang!
Fikk time til ultralyd på morgenen(var på legevakten midt på natten) og da var mysteriet løst!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.