de siste 2 mnd har vekta bare gått opp og ned innen for ca 2,5 kg. Kroppen føles slankere men når jeg da skal veie meg, kan det være en kg mer enn forige uke.( har forsøkt målebånd men det har ikke forandret seg i denne perioden det heller) Har riktignok trent skyrke, men det har jeg bare bedrevet i ca 1 mnd... så såppas med muskelmasse er vel litt vel å regne med :P
Har prøvd diverse, med å kutte ut det ene og det andre slik som beskrevet her i forumet... men virker ikke som noenting nytter. er i ferd med å gi opp, motivasjonen er helt på bånn. Har gått ned 13 kg (eller HADDE) nå svinger det mellom 11 og 13, og har ca 6 kg igjen på meste da. må tilføye at jeg går langt hver dag, mesten 8 km, og trener styrke 2 ganger i uka...
har liksom sakt til meg selv hele tiden at det vil løsne, at jeg plutselig vil gå ned litt igjen, men det virker som om kroppen ikke engang vil ned til min personlige rekord.
Er det noen engler der med noen oppmuntrende ord og erfaringer? :(
For det første gratulerer med flott vekktap totalt :heia:
De siste kiloene er de værste å få bort for de fleste... Kroppen kan faktisk være fornøyd og trives, selv om vi mentalt skulle helst ha nådd et visst tall på vekta ;)
Jeg sier: Ha tålmodighet, gjem vekta en periode, lev godt og slapp av.
Du trener veldig bra, og jeg fikk beskjed om at de første par mnd. etter begynt trening så binder musklene vann. Om det stemmer vet jeg ikke. Men etter jeg har begynt å trene sjøl, har ikke vekta rikka seg. Men jeg føler at det skjer noe i kroppen lell :ja:
åå dere er snille... gode ord som jeg trengte å høre... :)
jeg måler meg med bånd ja, og fremgangen har vært kjempebra på det området og, helt til alt stoppa opp. og jeg har holdt på i snart 6 mnd. ;)
Får vel prøve å glemme det litt da, men det er ikke så lett, det er litt lettere og glemme når det går framover. nå blir det liksom fokus at jeg står stille, burde være førnøyd med det jeg har oppnådd (og er jo det!) og ikke bare fukusere på at det har stoppet... men det er jammen ikke lett!!!
Jeg skal prøve å glemme det litt, fortsette som jeg har gjort.... så får vi se om det etterhvert skjer noe... bare litt vanskelig å holde motivasjonen og humøt oppe hver dag, når man føler man jobber så hardt, og ikke får noe igjen for det..
Du og jeg begynte nok sikkert på samme tid. Jeg har vært trofast mot kuren hele tiden, og er det fremdeles.
Og jeg har gått ned ca. halvparten av det du har....
Så gratulerer med et kjempeflott resultat! Og det er nok som de sier, de siste kiloene sitter hardest.
I følge Torkil så bør en vel vurdere en pause etter 6 måneder, fordi kroppen venner seg til ketosen.
Jeg er også der og lurer litt på om jeg skal det eller ikke. Kanskje det også er med på å bremse nedgangen.
Er redd for å falle ut på karbo-kjøret igjen.......for jeg trives veldig godt på dette kostholdet.
Hva tenker du om dette? Eller er det andre der ute som har råd?
Etter ca 6mnd. så gikk jeg ut av ketose, mye pga. det Torkil skrev i boka og fordi vi skulle på ferie. Jeg forandra ikke kostholdet mye, men kutta ut en del av fettet og økte på med karber fra mer grønnsaker :ja: Jeg trives veldig godt med kostholdet, maten, smakene.... Og kjenner at kroppen forandrer seg litt negativt viss jeg spiser raske karber. Blir mer tung, daff, slapp.....
Kanskje det beste du kan gjøre er å fortsette med det du gjør nå? Øke muskelmassen, stramme opp der det trengs og la de siste kiloene komme av seg selv over lengre tid?
Jeg tror ikke det nødvendigvis hjelper å gå ut av ketose for å "lure" kroppen til å begynne å forbrenne mer av eget fett igjen. Personlig tror jeg heller at det er naturlig at kroppen reduserer bruken av eget fett når du begynner å nærme deg slutten av lagrene, slik at ting bare tar litt lenger tid.
Sier det igjen jeg.. :D at noen ganger kan det lønne seg å skrive ned det man spiser og se hvor mye man får i seg. Jeg oppdaget at jeg fikk i meg dagsbehovet av energi og vel så det. Ikke rart jeg stod stille :_plystre:
Kan være nyttig å plotte inn det man spiser på www.diett.no så ser man hvor det "butter".
Helt enig! Jeg legger inn alt på diett.no selv. I tillegg til å se om du har en grei fordeling på fett/protein/karbo, så ser du også om du får for lite av vitaminer osv. Men tallene som ligger inne er veldig mangelfulle, så du må komplettere etter hvert med verdier fra matvaretabellen. Denne oversikten er uvurderlig for å lære seg selv å kjenne. Jeg sliter med å komme over 5-6 gr karbohydrater per dag, uten at det spiller noen rolle, mens madammen bråstopper når hun kommer under 15. Hun fant også raskt ut at melkeprodukter var en showstopper, mens jeg fant ut at jeg må holde meg over et visst antall kalorier. Det virker som det er veldig individuelt. Og da er dette verktøyet uvurderlig!
jo, jeg er litt i tenkeboksen ang om jge sjak bryte ketosen etter 6 mnd eller ikke. skjønneer jo at det går tregt pga flere faktorer, jeg trener styrke er en ting, jeg har vært i ketose, det er en annen ting, pluss at jeg ikke har så mange kg igjen.... det gjør også at det går tregt..
Men frister lite og gå ut av ketose ved 6 mnd, når jeg er så nære målet. Ønsker liksom å trappe opp karbene når jeg er FERDIG ikke før.. litt sta og nemlig! og er livredd for å gå opp igjen når jeg fortsatt ikke har nåd målet mitt. Så håper liksom på at dette bare skal løsne og at vekta vil gå ned etterhvert som jeg bygger litt muskler og får mer og forbrenne med.... men jeg skal sette en frist for meg selv, skjer det ingenting med vekta de neste 2 mnd!!! så går jeg ut av ketose og får prøve de siste kg på "gamle måten", for da vil tydeligvis ikke kroppen mer.
Men altså to mnd, (i tillegg til de to det har stått stille nå) det gir jeg meg selv. så får vi se om det skjer noe ;)
beklager alle skrivefeilene, pc`n hang seg og jeg fikk ikke fikset på noe. og det skulle stå "jeg har vært lenge i ketose, det er en annen ting" ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.