bubbletopp sa for siden:
hvordan er avføringen deres??? jeg vet det er et veldig personlig spørsmål .... men det er viktig.
hvor ofte??
farge??
hard el løs??
bubbletopp sa for siden:
hvordan er avføringen deres??? jeg vet det er et veldig personlig spørsmål .... men det er viktig.
hvor ofte??
farge??
hard el løs??
LilleM0r sa for siden:
Endret - skjeldnere og mindre. Konsistens og farge varierer, alt etter hva jeg har spist:p Men hardere enn før.
Dette sier også Torkil i boka si, så det er helt normalt med et ketogent kosthold.
Areola sa for siden:
Flott! Nå kan jeg spørre om det jeg har lurt skikkelig på, uten å måtte starte tråden selv :lol:
Finnes det noe som er "optimal" avføring"? i konsistens, farge og hyppighet?
Kitt sa for siden:
Har du ikke sett på hun derre Gillian på tv?
Hun er sååå opptatt av avføring at selv en garvet sykepleier kan få nok!
Hyppighet er personlig, men 1-3 ganger om dagen ansees som normalt.
Mellom- brune, "pølser" som ikke er et slit å avlevere er vel som det skal være!
Ikke ufordøyde matbiter!:eek:
Fnutte sa for siden:
:lol: Har hørt om Optimal Ernæring men Optimal avføring har jeg ikke hørt om... he he :lol:
Tror dette varierer fra menneske til menneske jeg, og etter hva man spiser :)
Carisma sa for siden:
:eek::eek: Om dagen?? :eek:
1-3 ganger i uka mer. Kan nesten ikke hukse å ha gått på do daglig noensinen, og definitivt ikke etter lavkarbo.
Forøvrig blir jeg alltid veldig fasinert av folk som vet farge og form på avføringa :p Kikker dere nedi skåla liksom? For min del prøver jeg for enhver pris å unngå det! :D
Kitt sa for siden:
Om dag, ja, men som sagt varierer det veldig!
Som sykepleier må jeg si at det er svært mange ting jeg syns er myyyye verre enn avføring!:eek:
Ettter at jeg har jobbet på et laboratorie hvor avføringsprøver var en stor del av hverdagen og skiftet bleier på både barn og voksne en årerekke er liksom ikke avføring det jeg blir mest kvalm av!:p
Carisma sa for siden:
hehe, nei egentlig ikke med det å gjøre for min del heller, men det er bare visse ting jeg absolutt ikke har interesse av å se liksom... :wacko:
Kitt sa for siden:
Hadde du sett på hun derre Gillian hadde du fått med deg at det så absolutt kan være av interesse!:lol:
Tone-G sa for siden:
Bæsjen kommer sjeldnere på lavkarbo :lol: Men jeg tisser desto mer:ja:
bubbletopp sa for siden:
ok takk for mange svar... ettersom jeg har begynt på den her dietten skulle en venn lage middag til meg i går og det var ikke lite fett i maten... jeg ble veldig uvel etter maten og fløy et påar ganger på do både i går kveld og i dag tidlig og avføringen er ganske lys... lurte på om noen hadde vært med på det.... eller er det kanskje noe annet???
mofe sa for siden:
Tråden er flyttet fra ketolysedelen av forumet til "fysisk og mental helse" :)
nalana sa for siden:
Etter som jeg har har forstått er det normalt og riktig at avføringen blir ganske svart når man spiser ketogen kost. Selv spiser jeg nærmere optimal ernæring, dvs ganske mye mer karber og at det ikke er ketogen kost. Trives veldig godt med det og er veldig fornøyd med min svarte avføring som betyr at jeg fortsatt renser ut gammel dritt. :D
Har forresten bestandig kommet på do minst en gang om dagen, og gjør det selv med ketogen kost.
kosline sa for siden:
Jah.. Hardt skal jeg virkelig være enig i.. Huff...:(
Revner jo bokstavelig!!! :eek:
Tone-G sa for siden:
Den erfaringen har jeg bare når jeg tar jerntilskudd:lol: Svart bæsj asså:lol:
Maimor sa for siden:
Har ikke mer enn tre dagers erfaring så langt, så avføringsmønsteret er ikke endret så langt hvertfall. Men jeg fikk et godt tips på sykehuset etter fødselen for å holde avføringa myk. Kok vann, ha 1-2 ss linfrø i ca 0,5 dl vann. La det stå til det er lunkent og rør rundt. Det blir et slags gelelag rundt det. Spises med skje eller drikkes. Både linfrøene og det lunkne vannet er bra for fordøyelsen. Jeg hadde god effekt av dette hvertfall. Jeg vet at man egentlig skal knuse frøene for at de skal "virke" i mat, men det trengte jeg ikke når jeg hadde dem i kokende vann.
Linfrø inneholder forøvrig 0 karber og sunn olje.
www.næringsinnhold.no/linfrø-knuste.html
Supermia sa for siden:
Tenkte bare å gi et tips i forhold til dette, spis Magnesium. 3-4 kapsler hver kveld gjør susen :)
scartz sa for siden:
Jeg titter ALDRI ned i doskåla, så vet ikke hvordan den ser ut :p Noen ganger har jeg vært uheldig (eller nyskjerrig?) og fått med meg et glimt, og jeg angrer alltid etterpå :p
Men jeg har lest at den perfekte avføring kommer 2 ganger til dagen, samtidig så er konsistensen såpass "myk men hard" at den ca sklir ut av seg selv, samtidig som man skal ikke trenge å tørke seg etterpå!
Det er den perfekte avføring.. :p
Gracella sa for siden:
Jeg har lest her inne at hvis man spiser et veldig fettrikt måltid så vil/kan galleblæren tømmes ganske raskt og ca 20 min etter måltidet sitter du på do. Gjerne med løs avføring og en del magesmerter...
Dette skjer oftest hvis det er lenge siden man har spist.
Noen får dette etter en egg og bacon-frokost, og jeg vet at noen tror at de er allergisk mot egg(eplomme) pga dette. :p
brud09 sa for siden:
1-3 ganger om dagen er da vel ikke mulig? Jeg er på do maks et par ganger i uken.. og sånn har det alltid vært! Jeg skal definitivt prøve ut både tipset om linfrø og magnesium. Hadde vært nydelig å komme litt oftere på do!
nomma sa for siden:
Hyppigheten på avføring er veldig individuelt det er like normalt å gå på do 2 dager i uken som 3 ganger per dag.
Ved en perfekt avføring skal du ikke behøve å bruke dopapir etterpå, har jeg lært.
I de siste dagene har jeg registrert at det kommer til samme tidspunkt på dagen men at det er mye mindre og lukter mindre. Tror nok det kommer av at kroppen "bruker" opp maten jeg spiser nå. Tidligere proppet jeg jo i meg masse tulle ting som kroppen ikke har bruk for. :)
nalana sa for siden:
Ok, kanskje det er derfor da. Tar eller tok i hvert fall jerntilskudd når det var svart. Lurer på hvor jeg har det med gammel dritt ifra da?:confused:
Nannah sa for siden:
Jeg har problemer med fett jeg...og fet mat gir meg konstant diarè.
Ikke så kult..men jeg er ganske vandt til det.
En halv paralginforte om morgenen gjør at det stopper opp for resten av dagen.
Så det tar jeg m legens velsignelse når jeg blir for sliten av å løpe på do.
Monicah sa for siden:
igår hadde eg svart bæsj og eg tar ikkje tabletter av noen slag....
nomma sa for siden:
Hva spiste du da?
Monicah sa for siden:
eg drakk eggemelk (3 dl), spiste svinefilet med brokkoli, blomkål og pittelitt gulrot og soppsaus. spiste og 5 ostechips.. blei sikkert vel mykje fett enn det eg pleier å få i meg.
nomma sa for siden:
hmm... merkelig, følg med den avføringa di du, for den skal jo ikke være svart, med mindre du går på jerntilskudd, eller har spist veldig mørk mat som lakris, kakkao, spinat og lignende.
Hillelille sa for siden:
Kommer mye mer sjelden enn før. Jeg mistenker sterkt at jeg har intoleranse mot hvetemel, enda jeg har fått det testet opp til flere ganger, for de dagene jeg har hatt spisehvajegvildag, er magen helt i ulaget og jeg angrer sterkt på at jeg har gjort det når jeg sitter der på skåla. Spesielt om jeg har spist en bolle eller to. Det gjør fysisk vondt, mye verre enn menssmerter.
nomma sa for siden:
Jeg ble også testet mot hvetemel hos legen men de fant ikke ut noe, nå har jeg vært hos Biopat som kunne fortelle meg at jeg ikke tåler hverken hvetemel, sukker, melk og gjær. Ikke så rart at jeg fikk vondt i magen av å spiste boller. :rolleyes:
Monicah sa for siden:
hm.. har eg grunn til bekymring? har ikkje bæsja idag, men skal følge med:)
Photobscura sa for siden:
Det kan være som noen nevner, at noe renses ut. Jeg opplevde det selv, i tillegg til svart menstruasjon de første par ukene av et ketogent kosthold :o
gryhelen sa for siden:
Jeg fikk utslag på blodprøver og sånn pirke test MEN ikke på neurozyms tester for gluten/hvetemel. Jeg fikk IKKE utslag på vanlige tester for melk MEN på neurozyms tester tåler jeg ikke melk...
Ta mange forskjellige tester.. det er ikke sikkert at du tåler ting fordi den ENE testen indikerer det....
Det har du også erfart :)
nomma sa for siden:
En lege sa til meg, hvis du reagerer allerisk på ett fødemiddel eller pollen, så er du allergisk uansett hva blodprøver og prikktester sier.
Carisma sa for siden:
Dette kan jeg virkelig ikke snakke om, men jeg må få det av hjertet likevel... så da må det bli her... :rolleyes:
I går var jeg hos stikkedama, som satte en ny nål i punktet for galleblære. Det var vondt som fyttify, jeg så faktisk stjerner i lange tider etterpå. Men litt utpå kvelden kjentes det ut som det gikk bølger gjennom magen, nedenfra og opp (heldigvis). Og så ble resten av kvelden tilbragt på do. Med noe som minnet mer om spillolje både i farge og konsistens, enn noe annet jeg har vært borti. Utrolig merkelig, men helt klart at noe rart ble satt i gang på innsida! (Spesielt siden vekta endelig, etter å ha holdt seg på samme 100grammet i 5 uker, endelig slapp 400g)
Og den som sier at alternativ medisin er kun placebo har jeg en høne å plukke med! :D
ada-emilie sa for siden:
Monicha: Svart? Er du helt sikker? Så du det på papiret også? Du kan ikke ha fått en skygge over slik at det så mørkere ut enn det var da? Sjekk nøye neste gang. Det kan være størkna blod fra et sår i tarmsystemet. Jeg selv har en del mørkere farge på avføringen på lavkarbo, noe hardere og mindre mengde, men minst en gang om dagen. Og jeg har ikke noe imot å se på den. Hadde det lukta fælt så, men det gjør det ikke.
Lisa-pyon sa for siden:
JEg leste om at en del folk får forstoppelse når de begynner på lavkarbo? Jeg brukte ¨bæsje daglig før, kanksje 2 ganger daglig, så begynte jeg på lavkarbo ganske nylig, og har ikke bæsja på 3 dager elller noe. Føles så lenge at jeg blir stressa(selv omjeg leser div. "det er normalt" meldinger innpå her"...
Det som er, er at noen gangen får jeg veldig vondt i magen på skolen, etter et måltid elns. men jeg får ikke til å gjøre fra meg i offentlihet, en mental sperre der som bare ikke lar meg gjøre det. Men ellers, når jeg ikke har vondt i magen, kjenner jeg ingenting. Jeg vil ikke bæsje, jeg har ikke luft i magen, ingenting.. Og selv om det egentlig er mye kjekkere å ikke må bæsje hverdag(siden jeg bor i kollektiv^^) så er det litt skummelt:o vet ikke om noen har noe beroligende ord å komme med :O
Rin sa for siden:
Kroppen får rett og slett mindre avfall å kvitte seg med på lavkarbokosthold. :) Man kan også fort bli litt forstoppet i overgangsfasen, så om det blir ubehagelig bør du undersøke forskjellige remedier - økt fettinntak kan hjelpe, evt en et glass vann med linfrø (hvor linfrøene har fått ligge en stund og blitt bløte). Men altså, om det IKKE er ubehagelig, så er det ikke noe galt!
Tittit sa for siden:
jeg har magnesium tablett jeg kjøpte gjennom ketolyse.
kan jeg ta 2-3 av den?
det an da umulig være sunt med flere enn 1.
Rin sa for siden:
Ketolyse-magnesiumkapslene er på 200mg. Det er svært mange som daglig tar 600mg eller mer. :cool: Igjen, det er viktig å kjenne på kroppen.
Fero sa for siden:
Ser denne tråden fortsatt er litt i live, så jeg slenger meg på. Spist ketogent nå i halvannen måned, og brukte spis deg slank de to første ukene. Spiste da mye brøderstatning og var på do et par ganger om dagen, og følte at det som kom inn også kom ut. Nå spiser jeg ikke brøderstatning men mye egg/bacon eller lavkarbopølser, kjøtt av alle slag med f.eks. spinat, brokkoli, sopp, asparges(bønner) eller blomkål, endel smør, litt fløte, jadajada, typisk lavkarbo.
MEN jeg føler at alt stopper opp. Ikke direkte forstoppet med smerter, men har alltid en kul på magen, selv om jeg ikke har spist den dagen. Lurer på om jeg kunne trengt en skikkelig detoxkur for å se om det hjelper, for dette føles ikke spesielt bra. Går med dagers mellomrom, og da kanskje bare bittelitt som kommer ut, og jeg føler at mengden overhodet ikke står i stil til det jeg spiser.
En kveld forrige uke tok jeg en shot med knuste linfrø og sesamfrø, og gulpet i meg flytende cocosa, men jeg var kvalm halve natta. Cocosaen er altså SÅ vemmelig at jeg spyr nesten ved tanken av å ha det i meg :( Men det hjalp jo, jeg løp på do om morgenen og endte opp med mye flatere mage.
Bla bla bla, jeg blir aldri ferdig. Noen andre tips enn å helle nedpå med cocosa (har lest dette tipset mange ganger før), jeg klarer det virkelig ikke en gang til :s
ada-emilie sa for siden:
Hva med å ta linfrø/loppefrø daglig? Nok vann og fett ellers er også viktig. Mangesiumtilskudd i lett overdose gir løs avføring. Du kan få magnesium i pulverform på apotek i store pakninger billig i forhold til mengden.
ada-emilie sa for siden:
Overskuddet går ut med avføringen og gir løsere avføring. Så overdose er ønskelig ved forstoppelse. Det er ikke farlig.Fero sa for siden:
Takk for tipset. Tar allerede 300mg magnesium om kvelden (og 100mg i multivitaminen om morgenen), men kan jo da prøve å gå opp til 600mg på kvelden for å se. Prøvde også en shot knuste linfrø her om dagen, men merket ikke noe forskjell. Linfrø sammen med cocosa derimot funket jo, men cocosaen tar omtrent livet av meg :eek:
silje_rs sa for siden:
svigerinna mi er sykepleier..spurte henne om dette med magnesium..det skulle man ikke tulle med for hadde man for mye eller for lite av det så ble man veldig dårlig! så hu sa hold deg langt unna det:eek:
silje_rs sa for siden:
jeg var slik i overgangen selv jeg..hadde mye smerter i mange uker..og masse tid på do...ikke noe ålreit..men jeg fikk høre det her inne at jeg hadde for brå overgang..kutta alt med karbo over nattan! ikke bra,verken for kropp eller sjel!
også hadde jeg streke smerter pga jerntabletter..fikk mer enn nok jern i kosten så hvorfor spise tabletter da?! ble bare kluss med magen ihvertfall,men så fort jeg slutta med dem så gikk det en stund også var det rett på do å og løs mage i to dager ..så roet det seg:)
Carisma sa for siden:
Man trenger ekstra magnesiumtilskudd på lavkarbo. Får man for mye merker man det fort på do-aktiviteten. Ingen grunn til å krisemaksimere.... :rolleyes:
Egwene sa for siden:
Leste et sted at det gikk an å ta noen ts eller ss med fiberhusk i vann for å få løst opp litt hard mage`?
Noen som har det riktige informasjonen om det? x)
silje_rs sa for siden:
tror du blir mer oppblåst men du kan da prøve..jeg har cøliaki og har brukt det masse i bakst i mange år..men aldri prøvd på den måten...;)
NOEN trenger det. Jeg trenger det bare unntaksvis. Jeg kan gå i lange perioder uten behov for ekstra magnesium, men jeg kjenner fort i kroppen om jeg skiller ut for mye. I en del tilfeller jevner det seg nok ut, heldigvis sier kroppen fort i fra om det er magnsiummangel på gang.
Vel, fiberhusk skal være tarmregulerende, og skal i prinsippet funke begge veier, både med å suge opp fuktighet ved løs mage, og ved å vide seg ut og dytte innholdet gjennom tarmen om man er for hard.
Egwene sa for siden:
Men hvordan gjør man det da?
Gjør hva? Får i seg fiberhusk? Jeg pleier å ta en skje i vann, røre fort og drikke før det deler seg (det blander seg ikke så lett i vann, og når det først gjør det blir det klumpete). Det smaker ikke sukkerspinn, akkurat, men det går ned!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.