< Tilbake til oversikten

Hva gjøres med sukkersug?

Sneakers sa for siden:

Jeg gikk på atkins dietten, men i helgen falt jeg HELT ut grunnet valentinesday. Etter fetende middag med min kjære og en kveld på byen med jentene, var søndagen også helt ødelagt. I går og i dag har jeg hatt et ubeskrivelig søtsug (jeg jobber forresten på et gatekjøkken med kioskvarer noen ganger i uken) som det har vært vanskelig å motstå. Jeg har vært helt demotivert, så har ikke holdt meg. Nå ligger jeg her i sengen, med følelsen av at jeg er en flodhest, med ubeskrivelig dårlig samvittighet og stor skuffelse over meg selv. Jeg har derfor et hardt oppgjør med meg selv nå, slik at det blir et hardt kjør fra og med i morgen.
Poenget er, du får sikkert også søtsug under dietten - hva gjør du? Hvis ikke jeg får noen gode tips, kommer jeg til å ende som en sigarett, eller en stor sjokolade for det har jeg proppet ekstremt i meg de siste dagene. Håper på respons :):)

achillea sa for siden:

Min erfaring er at søtsuget forsvinner etterhvert. Den største utfordringen er å motstå fristelsene i begynnelsen. Etterhvert som "seierene" over hodet og søtsuget blir flere blir det lettere å motstå.
En viktig faktor for meg har vært å ikke spise masse erstatning som sukkerfri sjokolade, kunstig søtede drikker og kaker i stede for. Nå smaker rett og slett ikke sjokolade og kaker godt lenger. Klarer ikke å spise det, da det smaker alt for søt.
Så lenge ting ikke smaker godt lenger, frister det bare mindre og mindre.

Carisma sa for siden:

Spis fete ting som hodler deg mett, det demper suget. Og litt unne ALT som kan trigge sukkerbehovet. pastiller, brus, saft, (alle kunstig søtning egentlig), tyggis...

scartz sa for siden:

Hvis det er helt krise lager jeg meg en kopp te med litt søtning..

Mjauritz sa for siden:

Jeg lager mat som er "lov" - som jeg liker, og spiser meg stappa:D ( vet at man ikke skal spise for mye men det må jo være bedre det enn å sprekke!!)

valleygirl sa for siden:

paranøtter. lavt på karbo, gir meg god metthetsfølelse.

nøtta sa for siden:

men jeg får søtsug av å være stappa :rolleyes:

drikk vann og ta deg en ostebit f.eks.

:cool:

balloon sa for siden:

:D Jeg tar 4 sure bringebær og rir det av meg :boxing:

trillian78 sa for siden:

Jeg ser at mange sier at man skal holde seg unna erstatninger fordi det trigger søtbehovet, og at man bare må holde ut til det går over. Selv har jeg merket at jeg fungerer bedre med en mykere overgang. Jeg stapper skapet og veska med anthon berg, atkinsbarer, baconcrisp og bringebær når jeg setter i gang med ketolyse. Første uka blir det noen biter anthon eller en halv atkinsbar eller pisket kremfløte med vaniljestang, sukrin og bringebær (favoritten!) nesten hver dag. Uka etter blir det kanskje bare to ganger og tredje uka er hele godtesuget borte. Forutsatt av at jeg får i meg nok fett da. Nå ligger det et par flatklemte atkinsbarer i veska mi, og der har de ligget de siste 4 ukene uten at jeg så mye som har vært inne på tanken å spise dem.

For meg ligger det en slags trygghet i det å ha disse erstatningene i skapet/veska. Da vet man at man har noe hvis det skulle røyne på. Også er det egentlig ganske deilig når man plutselig finner en flatklemt, gjenglemt, gammel atkinsbar i bånn av veska. Da blir man minnet på hvordan det var før, og hvor fint det er å være kvitt avhengigheten :)

Men det er meg. Ser ut til at de fleste har en annen erfaring med disse erstatningene

trillian78 sa for siden:

(forresten smaker de der atkinsbarene gammelt oppvaskvann i allefall... Så jeg skal være ganske desperat for å gå løs på dem)

Fnutte sa for siden:

Sånn gjør jeg det også. Hvis jeg har skeiet ut med masse karbohydrater vet jeg at jeg får et stort søtsug. Da passer jeg på at jeg har sukkerfrie varianter tilgjengelig. Etterhvert forsvinner søtsuget og jeg har mer lyst på god mat og det er det masse vi kan spise av :D

Going down! sa for siden:

Jeg har på de 5 ukene jeg har holdt på, kun hatt søtsug noen få ganger. De fleste gangene går det bare over, gjerne av at jeg leser litt på forumet. 1 gang har jeg kjøpt sjokolade. Fy så dårlig jeg ble! Var kvalm resten av dagen, så det frister ikke å gjenta.
Jeg ble/blir alltis søtsyk når jeg var stabbmett. Jeg har kjørt i kiosken mange søndags ettermiddager, etter en gos søndagsmiddag tidligere. Nå unngår jeg å spise så mye at jeg blir stappmett.
Nå kan vi spise så mye god mat, at jeg regner med at søtsuget ikke blir noe problem i fremtiden.

trillian78 sa for siden:

Ellers er fruktte genialt synes jeg. Har funnet en blåbærte som er helt nydelig når jeg merker søtsuget. Trenger ikke noe søtning i den heller. En annen ting er at når man går så lenge uten noe søtt, så blir man veldig mye mer sensitiv for søte smaker.

Ellers funker kaffe for meg. Tar en sterk, god kopp kvalitetskaffe når søtsuget melder seg, og vips så er suget borte.

Schnupsiii sa for siden:

For meg så er det viktig å prøve å kartlegge HVORFOR jeg er sugen på noe søtt. Hittil i livet har jeg gitt meg selv tillatelse til å etterkomme søtsuget pga mens, eggløsning, sorg, glede, fredag, lørdag, søndag, jul, ferie, ja ganske enkelt fordi jeg syntes jeg fortjente det :o

Men nå prøver jeg å tenke gjennom hva det egentlig er som skjer i kroppen, og i de fleste tilfeller så utløses søtsuget av følelser som trenger bearbeidelse/ tanketerapi. En sjokolade vil ikke gjøre meg mindre stressa, lei meg osv.

Sånn rent praktisk løser jeg det ved å ta et glass vann, det hjelper godt på det også :D

Mellon sa for siden:

Akkurat nå har jeg opplevd det samme, masse karber trigger sukkerbeovet. Jeg syns de der dropsene fra apoteket funker godt jeg, søte, og lit kvalme, og så varer de en stund. Sverger også til Anton Berg, må ha sjokolade.

Men akkurat nå lar jeg det bare bli med en sprekk, er så sykt stressa på jobb, og jeg trøster meg med at jeg nå har 5-7 kg igjen, og det er lenge til sommeren.

quinoa sa for siden:

Jeg har hørt at et kokt egg med salt og majones på skal dempe søthungeren med en gang. Har aldri prøvd det men kan tenke meg at det funker faktisk. Fett og protein og salt bombe! :)

Ellers bør du pusse tennene skikkelig og bruke munnskyllevann. Det hjelper på meg noen ganger.
Om jeg fortsatt er helt sugen så lager jeg en kopp lakriste. Om det ikke funker lager jeg en kopp kakao laget kun på melk og kakaopulver.

Sprekker jeg helt tar jeg mørk sjokolade og stapper i meg, godtar at jeg bare måtte ha det og minner meg på at neste gang skal jeg heller gå en tur ut eller noe for å tenke på noe annet!

Sneakers sa for siden:

kjenner meg igjen i mye det dere sier, tusen takk for gpde råd. Jeg har falt helt ut av dietten den uken her og er nå på ferie med kjæresten min, så skal bruke denne helgen til å kose meg og begynne på'n igjen for fult til mandagen. Jeg har en perm med informasjon og diverse om dietten, som jeg skal dra frem nå og la inspirasjonen komme. Gleder meg til å begynne. Skal ned 6 kg, burde klare det til sommeren ?:)

Chunky sa for siden:

Krom skal visstnok også dempe søtsuget, og holde blodsukkeret nede. Kanskje derfor det er en del av ketolysetablettene? For det er jo i utgangspunktet ikke noe vi trenger særlig mye av. Det kan selvfølgelig også fås på apoteket.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.