< Tilbake til oversikten

Hjelp + Grønnsaker

Sesti sa for siden:

Jeg føler meg litt delt ang viktigheten av grønnsaker..
Jeg starta hele min prosess med boka "spis deg sukkerfri", hvor det sto svært mye fornuftig. Men det sto og at grønnsaker ikke var så viktig, at man fikk i seg de enzymer og vitaminer man trengte fra fett og proteiner (rett meg om jeg tar feil, men jeg mener det var sammenligna med eskimoene, som ikke har tilgang på grønnsaker, og at de hadde det helt fint). Så leste jeg på skaldemanns side, hvor det sto "Lägger du till rimliga mängder grönsaker som växer ovan jord, samt avocado, nötter, oliver etc så försämrar du dieten, men den blir lättare att leva med. De flesta går ner bra i vikt ändå". Altså, dropp grønnsakene for et enda bedre resultat..

Jeg er ikke noe flink med grønnsaker:(
Det er jo brokkoli og blomkål som virker som å være det helt store blant ketolyserne, men personlig er det ingen favoritt..

Så spørsmålet er egentlig: Hvor viktig er grønnsakene, og MÅ det være brokkoli og blomkål? Kan man ikke bare spise mer fett og proteiner, og så heller slenge på litt grønt her og der?

Legger ved en vanlig dag, så får dere vurdere:

frokost: 2-3 stekte egg/eggerøre (2 egg + fløte), bacon (2-4 strimler, ofte mer), vitaminpiller, sanasol (denne nylig innført, for sanasol er gode greier)
4 dl vann

lunsj (en av 4)

1. Salat (grønn salat, spinatblader, agurk, tomat, nøtter, gresskarfrø) med kylling/skinke/ost/olje
  2. stekt kylling/fisk med agurk/tomat og rømme
  3. Cottage cheese og bacon
  4. omelett

middag:
Kylling/fisk med agurk/grønn salat og rømme/fløtesaus

Kvelds:
Sjeldent, men i såfall et par baconstrimler, osteskiver e.l sammen med medisinen

I tillegg drikker jeg 4 dl te mellom frokost og lunsj, ca 7 dl vann mellom lunsj og middag, 4 dl vann til middag og 4-6 dl vann etter middag...
Og det meste av baconet mitt er rått (røkt altså, men ikke stekt)
Har en wii som jeg leker med 1-2 timer hver kveld (wii fit)

Jeg har holdt på i 5 uker, veiedag på lørdag sa 90.4, men vekta gjorde et kjempehopp på søndag til 92.2, og er der fremdeles.. Måler cm på de fleste steder på kroppen, og det har minket litt, men ikke så mye..

Fra august 07-desember 07 gikk jeg ned 18 kg, på en lavkarbo/lavfett/ekstrem trening-variant, som i grunn var en svært ubehagelig måte å gjøre det på:s Konstant sulten, og irritert, vil ikke tilbake til det, selv om det fungerte...

Fungirl sa for siden:

Grønnsaker er viktig vil nå jeg si, er her du henter vitaminer og slikt som verken fett eller kjøtt har nok av. At eskimonene kunne leve sånn var vel kanskje at de ikke var vant med grønnsaker fra før av og dermed var det det kroppen var vant med.
Man skal jo i tillegg få i seg nok karbs og siden det er 0 av det i kjøtt vil jo man da få for lite karbs seg hvis man da ikke velger å drikke en boks fløte :)

Min absolutte middagsfavoritt for tiden er løk surret i fløtesaus med hvitløk. Smaker helt nydelig til koteletter. Har gjerne litt stekt blomkål ved siden av og noen ganger hiver jeg litt paprika opp. Kydrer med peppermix og koser meg igjennom hele måltidet.
Ville kanskje prøvd meg uten te i noen dager og heller økt på med vann. Jeg drikker av og til en kopp te på jobb og så har jeg stort sett i meg ca 4 l vann hver dag. Det er kun da jeg går ned har jeg funnet ut.

Sesti sa for siden:

Men hvordan passer det inn med det Skaldemann sier?

Et annet problem jeg har med grønnsakene er at jeg spiser ikke løk, paprika, sopp, blomkål osv.. Jeg er sær:p

4 l vann....?????
Jøss, hvordan klarer du det????

Jeg anstrengte meg til tusen, og klarte å få unna 2 liter, men det var med tvang... Ketostixene viste mørkest nivå så lenge, så jeg skulle øke vannmengden.. Men uansett hvor hardt jeg prøvde, ble det bare mørkest..
Men så slutta jeg å anstrenge meg, og ligger på rundt 1.5 l pr dag, og da falt nivået ned til midten:) (jada, utslag er utslag, bare tenkte på vannmangel:p)

Fungirl sa for siden:

Men hva liker du av grønnsaker da?

Har ikke helt satt meg inn i Skaldemann sin teori, vet bare at han spiser minimalt med grønt, hvis noe. Men selv tror jeg at jeg hadde blitt fortere lei uten grønnsaker og mulighetene til å varierer.

Jeg drikker 5 flasker 0,6 med vann på jobb, så drikker jeg litt før og har i tillegg en sportsflaske stående hjemme som eg drikker. Får samma utsalg uansett hvor mye jeg drikker så det tenker jeg ikke på. Men har pr i dag (bank i bordet) gått fortere ned når jeg ligger mellom 3 - 4 l vann. Selvsagt blir det noen runder på do men det får så være :)

Sesti sa for siden:

Jøss, jeg tar av meg hatten for deg altså!

Jeg drikker 2 glass vann til frokost, altså 4 dl, og klarer såvidt å presse ned en 0.7 L flaske vann på skola.. Så varierer det litt hvor mye når jeg kommer hjem, som regel 4 dl til middag og 4-6 dl senere... Og det er med tvang:) Og fryktelig mange dobesøk...

Jeg er veldig glad i tomat, agurk, grønn salat, isbergsalat, hvitløk og litt brokkoli.. Skal ikke mye brokkoli til før jeg blir lei:)

Sist jeg var hos svigers gikk jeg ned mye den helga, da spiste jeg ekstreme mengder brokkoli (typen sa til svigermor at jeg spiste brokkoli og kjøtt, så det var det hun serverte den helga:p), men det var grusomt i grunn..:s

Fungirl sa for siden:

Var aldri særlig flink på vann før, men vet det er noe kroppen trenger og når jeg føler at fettet renner ut så er det absolutt en ekstra motivasjon. Samtidig prøver å drikke mest mulig tidlig på dagen, slik at jeg slipper å springe halve natta :)

Spis da de grønnsakene du liker og prøv å utvide med noen nye som du kanskje ikke har smakt. Hva med minimais? Lite karbs i de og gode når de er stekt :)

LilleM0r sa for siden:

Jeg også syns jeg merker forskjell på nedgangen - både med mengde vann jeg drikker pr. dag og grønnsaker - så jeg peronelig tror det er viktig.

Jeg er så heldig at jeg alltid er tørst, så det går greit - men jeg merker at jeg blir mindre tørst om jeg drikker andre drikker. Så kanskje det ikke er så dumt som Fungirl sier, å prøve uten teen noen dager?

Når det gjelder grønnsaker så tror jeg hemmeligheten ligger i tilberedningen. Har du forsøkt å lage brokkolimos med mye smør?
Enn pesto med brokkoli , alternativt med spinat? Smørdampet brokkoli med hvitløk? Ostegratinert brokkoli?
Ellers pleier jeg å woke løk, squars, paprika, sukkererter og asbarges...mm

Sesti sa for siden:

Huff, jeg får virkelig anstrenge meg hvis jeg skal presse inn mer vann:)

Men er det sånn at jeg kan spise de grønnsakene jeg liker, og ikke nødvendigvis bare brokkoli og blomkål?

LilleM0r sa for siden:

Alle de som vokser over jorda :)
Det er flere enn du tro, bare å velge og vrake mellom disse.
Vei å se på karbinnhold - så har du kontrollen.

Fungirl sa for siden:

Fløtegratinert blomkål med hvitløk og masse ost smaker det samme som føltegratinerte poteter spør du meg :)

Sesti sa for siden:

Jeg går aldri over antall karber jeg skal ha, jeg bare funderte på om det var mer gunstig å spise brokkoli/blomkål framfor andre grønnsaker:)

Jeg skal innrømme at jeg ikke har prøvd så veldig mye, jeg har ikke all verdens tid bestandig, og det er så enkelt å kutte opp litt agurk:p

Sesti sa for siden:

Minnet om tvangsforing av blomkålsuppe står sterkt, jeg er usikker på om jeg og blomkålen noen gang blir venner:p
Men dette hørtes ikke verst ut.. Jeg er ingen fan av potet, men fløtegratinert (og potetgullform) er jo digg da!:)

Fungirl sa for siden:

Test det en dag og blomkål vil ikke være det samme etter det, jeg er kun glad i blomkål i mammas hjemmelagede suppe, ellers kan jeg styre meg, men med fløte og full pakke i ovnen smaker det godt :)

Fungirl sa for siden:

Forresten så kan det jo være at du spiser for lite karbs, noen får best effekt av 20 g karbs for dagen, iallefall høyere enn 15. Det er ett minimum.

Sesti sa for siden:

Da skal jeg forsøke det en dag:)

Jeg sliter nok litt med å komme over 15 gr nå for tida.. Før brukte jeg dem bare opp på fløte og sånn, men så fant jeg ut at kanskje det var grunnen til at jeg ikke gikk ned, så droppa det:p

Fungirl sa for siden:

Du bør nok komme opp i 15 g for dagen, er ikke godt for kroppen å gå i sparemodus og noen trenger faktisk mere karbs for å gå ned. Hvis det ikke har funket med å kutte meieriprodukter ville jeg økt på med karbs iallefall :)

Sesti sa for siden:

Det er vaaaaaanskelig det her..:p
Første gang jeg gikk på ketolyse spiste jeg bare egg og smøreost, gikk ned masse, hadde det ikke vært for at jeg dro på ferie hadde det gått bare bra:p

Jeg må vel bare spise mer grønnsaker da, men skjønner fremdeles ikke hvorfor Skaldeman slipper:)

Carisma sa for siden:

Du kan jo "lure inn" grønnsaker i andre ting, som f.eks ostelasagne med sopp og løk, supper med diverse småhakket eller most, tomatsauser... Kjøttboller med raspede grønnsaker inni.
sjekk forøvrig Gerd sin profil, på oppskriftene der. Masse tips :ja:

aldrimerjollycola sa for siden:

sanasolen kan du godt bytte ut med en god multivitamin, (mener jeg da) sanasol inneholder ikke alt av vitaminer og mineraler.

men over til grønnsaker, jeg er vegetarianer, og er veldig glad i grønt! anbefaler deg å prøve deg litt frem, gå i en vellassortert dagligvare (eller om du bor i en større by, gå i innvandrerbutikker) og kjøp det du synes ser spennende ut, eller helst, noter deg navnet og søk det frem i matvareguiden så du ser karbinnhold.

jeg bruker en del babyauberginer nå for tiden, (er ikke så glad i de store) de skjærer jeg i tynne skiver, legger de i et dørslag med salt, lar de ligge et kvarters tid, så skyller jeg godt av, bruk fingrene og børst vekk saltet - skyll og så klemmer du bare ut overflødig vann! de ser ikke akkurat lekre ut etter en slik behandling, men det smaker godt etter en runde i stekepanna!

grønt er viktig, altså! det er ikke mye antioksidanter i kjøtt!:)

Sesti sa for siden:

jeg blir nok aldri kompis med grønnsaker:p Bare de som er nevnt over, samt gulrøtter jeg liker (men det får jeg ikke spise...:( )

Noen som kan si noe helt konkret om matopplegget mitt...?(A)

Legger ved en vanlig dag, så får dere vurdere:

frokost: 2-3 stekte egg/eggerøre (2 egg + fløte), bacon (2-4 strimler, ofte mer), vitaminpiller, sanasol (denne nylig innført, for sanasol er gode greier)
4 dl vann

lunsj (en av 4)

1. Salat (grønn salat, spinatblader, agurk, tomat, nøtter, gresskarfrø) med kylling/skinke/ost/olje
  2. stekt kylling/fisk med agurk/tomat og rømme
  3. Cottage cheese og bacon
  4. omelett

middag:
Kylling/fisk med agurk/grønn salat og rømme/fløtesaus

Kvelds:
Sjeldent, men i såfall et par baconstrimler, osteskiver e.l sammen med medisinen

I tillegg drikker jeg 4 dl te mellom frokost og lunsj, ca 7 dl vann mellom lunsj og middag, 4 dl vann til middag og 4-6 dl vann etter middag...
Og det meste av baconet mitt er rått (røkt altså, men ikke stekt)
Har en wii som jeg leker med 1-2 timer hver kveld (wii fit)

Fungirl sa for siden:

Jeg vil si for lite grønt, for lite fett og for lite vann :)

Hadde samme problemet i starten jeg også :)

Carisma sa for siden:

jeg var så fokusert på å ikke få for lite fett, så jeg flesket til (haha) med nesten 400g fett i følge diett.no :eek: :lol:

Sesti sa for siden:

Oi, for lite fett???
går og spiser litt mer meierismør

Jeg syns jo jeg var kjempeflink med fettet:p

Men ok, da får jeg bare fleske til (hehe, ja jeg og) med mer fett:)
Jobber med å få i meg mer vann, men de der grønnsakene blir det verre med:p

Og jeg ble fortalt at de fleste vitaminene kommer fra fettet, og bare b og c som ikke kommer inn via fett.. Hmm...

Fungirl sa for siden:

antioksidanter er det kun grønnsakene som har :) Så du må enten finne grønnsaker du liker eller øke på med de som du allerede spiser. Agurk og isbergsalat består stortsett av vann, så du kan kanskje bytte til en salat med mer næring i :)

danish sa for siden:

Det finnes lite bevis for at antioksidanter fungerer. Her er en studie hvor bl. a. E og C, de "viktigste" antioksidantene, har null effekt. I denne studien har folk som ikke spiser grønnsaker mindre oksidativt stress (som antioksidanter skal motvirke). Grønnsaker er ladet med naturlige plantegifter/forsvarsmekanismer som salisylat, oksalat og solanin ("of all dietary pesticides that humans eat, 99.99 percent are natural"). Lektiner i matvarer som korn og bønner angriper kroppen, og kan føre til ting som immunreaksjoner og svekket næringsopptak (f. eks. "the kidney bean lectin with a well documented detrimental impact on intestinal structure"). Husk at planter har hatt god tid på å utvikle gode overlevelsesstrategier. De overlever ikke ved å havne i wok-en (som er ubetydelig), men ved å lage gifter som dreper insekter (deres erkefiende).

Så, det er ingen grunn til å stresse over grønnsakene, egentlig. Bortsett fra å få de daglige 15 gram karbohydrat, selvsagt.

Fungirl sa for siden:

Poenget er jo at hun ikke får i seg grønnsaker og da må vi jo fortelle at det er viktig. Uansett om det er bevist eller ikke om antioksidanter er bra for kroppen eller ikke er det en grunn for at man bør ha i seg dette, skal man følge Ketolyse kan man ikke følge den halvveis, hun vet jo selv at hun ikke får i seg nok grønnsaker så da må jo vi andre komme med "salgsargumenter" som gjør at hun kanskje får lyst å spise mer av det eller prøve nye sorter.

Sesti sa for siden:

Antioksidanter har jeg nettopp hatt om på skola, så har fått med meg hvorfor de er viktige:p
(weee, lærte noe i kjemitimene:p)

Jeg tar med glede imot alle råd som kan hjelpe meg ned i vekt, jeg veit at jeg spiser for lite grønnsaker i forhold til en ketolysekur:)
Jeg prøver å bedre meg!:)

Fungirl sa for siden:

Og det klarer du, bare stå på videre ;)

Finally sa for siden:

Om du følger ketolyse kuren så er det helt korrekt med grønnsaker og minimum 15g karbo om dagen, men om du vil følge Skaldemanns så kan du i og for seg gå uten karbo i det hele tatt om du føler det fungerer.

Selv følger jeg Skaldemann og spiser så og si null grønnsaker, og jeg har masse energi og føler meg veldig bra allikevel.

Kjøp boken hans om du ikke har lest den og se hva som står der vedrørende karbo/grønnsaker/næring etc. Ganske så logisk.
Han sier at du gjerne KAN spise litt grønnsaker (som vokser over jorden) om du synes det blir for lite variasjon ellers, men at det ikke er noe "krav".
Selv er jeg ingen grønnsaks-fan, så jeg spiser ikke noe av det!

På sikt når jeg ikke ønsker å gå ned mer så vil det nok være litt mer karbo enn nå, men har aldri spist MYE grønnsaker uansett.

Så jeg kan bare si at det fungerer kjempe fint uten også!

:p

Sesti sa for siden:

finally: Der traff du spikeren på hodet:)
Hvorfor er det dødsviktig å spise grønnsaker på ketolyse, for å få i seg det man trenger, mens man på skaldeman ikke trenger grønnsaker...???

Har noen en logisk forklaring på det? Vi er jo bygd opp ganske likt, så da kan jo ikke det være sånn at man blir syk på skaldeman av å ikke spise nok grønnsaker?

Huff, jeg skjønner ikke:(

Fungirl sa for siden:

Blir vel ikke akkurat syk av det, nå vet jeg ikke om skaldeman er følgt opp av lege eller hva. Men for meg hadde det aldri gått å la være å spise grønnsaker. Og nei jeg er heller ingen megafan av grønt. Det som jeg liker best er mais og gulrot og det kan vi ikke spise på ketolyse :)
Poenget er vel at skal man gå på ketolyse så man følge den kuren og ikke følge to kurer.
Dessuten tror jeg det blir enkelere å gå over på fedon etter ferdig slankekur for man kan verken leve på skaldeman eller ketolyse resten av livet :)

Sesti sa for siden:

Jeg har vært flink å spist salat i dag da:)
meget stolt av en selv

Men ikke drukket så mye vann..:S ca 1.5 l....
finne fram glasset

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.