Det sto kanskje i boken, men jeg har litt problemer med å forstå dette.
Når jeg ikke lenger har tilgang på karbohydrater, begynner kroppen på fettforbrenning. Så langt, så vel. At jeg trenger proteiner er også fornuftig. Men fettet? Vil jeg ikke bare ta energi fra fettet i maten, og spare lengst mulig på mitt eget, "møysommelig oppsparte" fettlager?
Det å gjøre om ditt lagret fett i kroppen om til ketoner krever mye energi, og siden du ikke har karbs i kroppen bruker den fettet fra kostholdet ditt! :)
Sånn jeg har forstått det, må man tilføre fett for å få satt igang forbrenningen av kroppsfettet.
Prosessen med å få fettet ut av fettcellene er så energikrevende at vi må tilføre fettt for å få den i gang!:p
for å komplettere. Sånn jeg har forstått det er ikke sult en god slankemetode. Da går du ned på sparebluss og kroppen sparer på lagrene så godt den kan. Om du spiser nesten nok kalorier vil du få full forbrenning og best vektnedgang.
Å spise fett øker fettforbrenningen og det metter og det holder insulinet lavt. Dvs alt dette gjør at det er lettere å spise akkurat for lite, være mett og glad og ha en høy fettforbrenning.
Mitt viktigste bevis for dette er at om jeg holder meg unna karbs blir jeg ikke særlig sulten, aldri tom for energi eller vondt i hodet og har en høy forbrenning hele tiden, energifull. Ikke alle opplever dette med en gang, men gitt nok tid til omlegging internt i kroppen funker dette bra.
Energibunten har helt rett. Kroppen klarer ikke å forbrenne nok fra egne fettlagre til å opprettholde kroppsfunksjonene, selv med "vidåpne sluser". Hvis det var slik skulle overvektige boblet over av energi, og det er jo ikke alltid tilfelle.. Kroppen trenger tilførsel av energi gjennom kosten for å holde en stabil kroppstemperatur osv. Det opplever vi som sult. Fett er ypperlig fordi det i tillegg til å gi lettomsettelig energi og redusere sultfølelsen, til en viss grad øker fettlagrenes evne til å frigi energi.
Proteiner kan også brukes for å "toppe" kroppens egen energiproduksjon, men det er mye mindre egnet enn fett.
tusen takk.
Jeg begynner faktisk å føle meg litt bedre. De første dagene var jeg litt irritabel, og syntes igrunnen ikke jeg var skikkelig mett, selv om det nok mer var søtsug enn sult. Men nå kommer det seg. Dessuten må jeg opp å tisse om natten, regner med det er et tegn på at kuren virker.
I morges så jeg 5 tallet for første gang (i 105), det lover jo bra !!
( var ca 106/107 i helgen, da jeg begynte med kuren. Men hadde da tatt av fra 112 siden nyttår etter en større operasjon -ikke slankeoperasjon altså, men spiste minimalt etterpå pga magetrøbbel )
En annen ting er at kroppen klarer faktisk å omdanne proteiner til glukose i kroppen, når det ikke er nok tilgang på fett. Da brenner kroppen på den glukosen som om den brenner karbohydrater. Og da brennes det IKKE kroppsfett.
På ketolysekost skal energien vår komme fra (omtrentlig) 70% fett, 20% protein og 10% karbohydrater primært fra grønnsaker. Da brennes det fettet som er lagret på kroppen.
Det er riktig at leveren lager glukose både fra glyserol, aminosyrer (proteiner) og laktat gjennom en prosess kalt glukoneogenesen. Men det gir ikke den sammen insulinstigningen som karbohydrater gjør.
Kropsfett frobrenner man derfor uansett, så lenge kroppen ikke er i fettlagringsmodus som følge av høyt karbohydratinntak, men proteiner er generelt mindre tilgjengelig som energikilde fordi glukoneogenesen i selv krever en del energi. Det er sannsynlig at fettmetabolismen øker med høyere andel fett i blodet. Derfor vil en høyere fettandel ofte gi bedre resultater enn en ren proteinkur. Den optimale prosentfordelingen mellom fett og proteiner er det så vidt meg bekjent ikke noe fasitsvar på. Det avhenger nok av faktorer som aktivitetsnivå, type og intensitet på trening, type karbohydrater som inntas i tillegg, øvrige hormoner i kroppen osv.
Men jeg er åpen for all dokumentasjon som viser at proteiner har samme effekt som karbohydrater når det gjelder energifrigjøring/lagring fra egne fettceller :)
Hvis du ikke skal spise karber noe særlig, og heller ikke fett, da blir det bare proteiner igjen, og det er ikke så gunstig...det er noe med for mye proteiner i forhold til fett...mener det stod noe om det i ketolyseboka, men jeg har den ikke her, så jeg får ikke slått opp og sjekket. Kanskje noen som har boka kan sjekke?
Jeg lurer på om det kan være når man spiser for mye protein i forhold til fett...og at kroppen da reagerer på proteiner ved å lagre dem i kroppen som fett...siden den ikke får karber...husker bare ikke hvos jeg leste det...anyone?:confused:
Jeg har dog lest i "bedre uten brød" av Allan/Lutz, og der snakker de om at karbene man spiser over 72g daglig, lagres som fett, og det fettet man spiser, ikke lagres, men går gjennom kroppen og kan ikke lagres på samme måte som fettet kroppen har omdannet fra karber...det er også derfor det er så lurt å ikke spise karber og fett sammen...
Jeg er som sagt veldig skeptisk til at proteiner skal kunne ha samme effekt som karbohydrater. Det river i så fall ned veldig mye av teorien rundt lavkarbo.
Og jeg mener bestemt ikke at det er det jeg sier...det er kun der det ikke er karber å hente, og at man får i seg mer proteiner i forhold til fett det kan være et problem...men som sagt trenger jeg å få hjelp fra ketolysekurboka til Torkil rundt dette, da jeg ikke har boka i huset for tiden...
Jeg har både Ketolyseboka, Bedre uten brød, Atkins, Good Calories, Bad Calories m.fl. Jeg kan ikke huske at det står noe sted at kroppen reagerer på proteiner ved å lagre dem i kroppen som fett.
Siden du er mest opptatt av ketolyse, sjekket jeg denne.
Side 24: "Protein omdannes ikke til fett. Fett kan ikke bli til protein. Protein i hvert måltid vil lette nedbrytingen av kroppens fett"
Det samme gjentas:
Side 26: "Fett kan ikke omdannes til protein eller omvendt"
Side 67: "Proteiner i hvert måltid er en fordel da det øker fettforbrenningen"
Om protein og karbohydrater:
Side 25: Protein kan omdannes til karbohydrater, men det kreves mye protein for å få litt karbohydrater. Denne måten å skaffe kroppen karbohydrater på, benytter kroppen derfor kun i ekstreme situasjoner, for eksempel i innledningen til faste"
Dette er mye av det samme som står i alle bøkene. Poenget er at protein ikke hemmer fettfrigjøringen eller reduserer fettforbrenningen. Tvert i mot.
For dem som ser selvmotsigelsen i punktene over: Proteiner kan omdannes til karbohydrater, karbohydrater kan omdannes til fett - så da burde vel proteiner indirekte kunne bli til fett? Ettersom dette er en langsom prosess som kun benyttes når det er mangel på karbohydrater, er det grunn til å anta at karbohydratene skapt fra proteiner nesten utelukkende går til energiproduksjon. Insulinresistens kan kanskje endre dette bildet noe? I tillegg krever omdanning av proteiner til karbohydrater i seg selv energi (omtrent i forholdet 1 til 4), og store deler av proteinet benyttes til andre formål, noe som også bør reduserer "fetteffekten" av proteiner. Men dette er kun mine egne tolkninger.
Men som sagt, all ny informasjon er verdt å sjekke ut. Det er det som er spennende med dette :)
Se der ja, da fant du det jeg tenkt på, og det er typisk at man husker noe men ikke hele meningen i setningene...
Jeg tror nok også at at det må være ved et meget høyt inntak av proteiner at kroppen begynner å lagre proteiner som fett...
...og da trådstarter spurte om man ikke bare kunne droppe å spise fett, ville det blitt bare proteiner igjen, og da ville det blitt mye proteiner...siden vedkommende også skulle redusere karbene...
I "bedre uten brød" skriver Lutz noe om hva man i eldre tider gav krigsfanger...det var magert kjøtt (proteiner)...og enden på visa ble gjerne diare og etterhvert så døde de...hehe dette var jo også ekstremt, men min ide var at det er lurt å spise både proteiner og fett...og litt karber...
Som det står i f.eks. Bedre uten brød, dannes glukose fra proteiner kun ved behov, og dermed slipper man unna de store insulin- og blodsukkerkonsentrasjonene som følger med overdrevet karbohydratinntak.
Men det opprinnelige svaret mitt var til Nicpin som mente at kroppen IKKE forbrenner kropsfett når den benytter proteiner til glukoseproduksjon. Dette er jeg ganske sikker på er feil.
:) Hei Karbosara og Chunky: åjj åjj åjj, ehh...:o -ja, hvor skal jeg begynne da? Skal prøve å svare siden jeg ser at jeg har uttrykt meg uklart.
Dere to har jo helt rett, jeg kan ikke si så bastant at alle kropper IKKE brenner kroppsfett ved for lite tilgang på fett og for mye protein, (magert kjøtt o.lign.). Jeg skulle selvfølgelig ha svart at MIN kropp ikke brenner kroppsfett når jeg spiser for lite fett og for mye protein. Jeg forsto trådstarter som om at h*n spurte angående forholdet mellom inntaket av fett og protein, men jeg har antagelig misforstått dette...? :confused:
I alle fall: Jeg har hatt hyperglykemi i mange år, (er helt kvitt det nå etter to år på ketolyse, hurra!) og er ganske god til å kjenne på min egen kropp hvordan den føles når blodsukkeret stiger. I perioder da jeg var ny på ketolyse spiste jeg alt for lite fett i forhold til protein (magert kjøtt, skinke, kyllingfileter o.lign.) og jeg gikk ikke ned hverken i vekt eller cm. Jeg kunne også kjenne på kroppen etter måltidene at blodsukkeret steg og steg, denne følelsen er vanskelig å beskrive hvis man ikke har opplevd det selv men man merker et spesifikt ubehag i kroppen.
I mitt tilfelle tror jeg omdanningen av protein til glukose gav den samme insulinstigningen. Dette kunne jeg merke på det kroppslige ubehaget, og på at vekta sto bom stille. Men det er godt mulig at dette bare gjelder personer med enten hypo- eller hyperglykemi, og at trådstarter ikke er plaget med dette. :ja:
Ja, det er dette forholdet som jeg har merket at kroppen min er var på, hvis jeg skal gå ned i vekt.
Det er denne boka og mine egne erfaringer jeg baserer mitt utsagn på, i tillegg til det som står i ketolyseboka. Ikke at proteiner kan omdannes til karbohydrater, det tror jeg er en sammenblanding av begreper, eller også en måte å forenkle det på som gjør det lettere å forstå for nybegynnere. Men jeg mener å ha belegg for å si at proteiner KAN omdannes til glukose (glukoneogenese) i tilfeller med for lite tilgang på fett, og at denne mekanismen har hemmet vektnedgang HOS MEG personlig, kanskje fordi jeg har hatt hyperglykemi eller kanskje det gjelder de fleste, jeg vet ikke sikkert.
Jeg burde selvfølgelig presisert i mitt opprinnelige innlegg at dette gjelder meg personlig.
Veldig bra presisering. Selv om det står flere steder (bl.a. i Bedre uten brød) at glukoneogenesen ikke gir insulinstigning, så kan jo det være helt annerledes for hyperglykemiske personer. Da er vi jo enige og gode venner alle sammen da jo :p
Jepp. Selv har jeg klart å tre over en stor terskel i dag. Laget meg en "sandwich" bestående av to skinkeskiver, et salatblad, ost OG en skive kvitseidssmør mellom, skjært med ostehøvel :eek:
Har sett flere som har pratet om dette her inne. Trakk pusten dypt tre ganger, stappet det i meg i full fart - og likte det :)
Når jeg gikk på skolen lærte vi at protein blir omdannet til fett hvis det da ikke brukes til musklene... Så hvis man spiser feks for mye proteiner.. (og man kommer OVER det daglige inntaket av energi).. så lagres det som fett. Men det blir jo annerledes hvis man spiser mindre energi enn man forbruker... da..
Ikke sant?! :D Det med fettet er en stor barriere å komme over når man er nybegynner altså; duverden så hjernevasket vi er på det området. Bare i løpet av en eneste reklamepause på TV får man høre et titalls ganger om "det usunne fettet" og "sunne planteoljer" så man blir helt svett i øra. DA er veien urimelig kort til mute-knappen på fjernkontrollen her i huset hvertfall. Jeg blir nesten aggressiv av hun der med pølsekjelen som står og spiser to Vita hjertegod-pølser med klype og "disser" det gode fettet mitt som jeg er så glad i...dustekjærring :lol:
Flirer godt med meg sjøl når jeg tenker på at jeg har tatt av 40 kilo bare på å spise det "usunne" fettet, og INGEN "sunne" planteoljer... :p
:ja:...best å ikke overdrive...kroppen trenger jo noe å bryne seg på...:lol:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.