gitte sa for siden:
Hei.
Jeg lurte på om man kan spise så mye man vil av karbofri mat på denne dietten?:confused:
gitte sa for siden:
Hei.
Jeg lurte på om man kan spise så mye man vil av karbofri mat på denne dietten?:confused:
Fetpåmidten sa for siden:
Ja, du kan spise så mye du vil. Få i deg masse fett, det er viktig.
gitte sa for siden:
Hei.
Takk for raskt svar. Skal kose meg masse:):):)
Areola sa for siden:
Nja. Du skal spise når du er sulten, og spise deg behagelig mett. Jeg vet med meg selv at så fort jeg småspiser utenom måltider, så går jeg ikke ned i vekt.
Torkil sa for siden:
Hei
Nei, du kan ikke spise så MYE du vil - hvis du vil spise veldig mye.
Ketose kan ikke oppheve lovene om energiomsetning. Det er godt mulig å spise så mye at man ikke går ned i vekt selv om man er i ketose og har utslag på stixen.
På grunn av fravær av sult, er det mulig å spise mindre porsjoner, noe som uomtvistelig er en av årsakene til vekttapet når man er i ketose.
Spiser man for lite (under ca 1200 kalorier - noe man ikke trenger regne på) vil forbrenningen reduseres, og vekttapet minske.
Beste veivalg er å spise seg mett, men ikke stappe seg, og husk å spis blandet salat/varierte grønnsaker hver dag.
Vennlig Hilsen
Torkil :)
isabella sa for siden:
Takk for den oppklaringen, Torkil.
Har hatt denne diskusjonen med noen bekjente der det ble hevdet at en kunne spise så mye en ville og likevel gå ned. Jeg teller ikke kalorier men mente at det kunne faktisk være mulig å ikke gå ned i vekt om en "stapper" for mye mat inn.
Så ble det en veldig diskusjon om det da... jeg voktet meg vel for å nevne kalorier - for det er ikke populært, men merker selv at det finnes en grense ang. mengde før vektnedgangen stanser opp.
Chunky sa for siden:
Jeg tror alle svarene egentlig er riktige. Spiser du mer enn du forbrenner går du opp i vekt. Fett øker til en viss grad forbrenningen, slik at det blir lenger opp til terskelen hvor du øker i vekt. Men kanskje den viktigste effekten av en ketogen diett er at sulten blir tilpasset energibehovet. Vi vet rett og slett ikke om det er mulig å legge på seg med en gjennomført ketogen diett, nettopp fordi sult og energiforbruk tilpasser seg hverandre.
Det er klart at det går an å stappe i seg så mye at man går opp i vekt, men det er neppe fordi du er sulten. Men det er samtidig viktig å være klar over det er flere elementer som kan endre denne balansen. Kunstige søtningsmidler og alkohol kan for eksempel stimulere søtsuget og sultfølelsen, selv uten karbohydrater i kosten.
Så svaret er vel egentlig både ja og nei. Følg et skikkelig opplegg (f.eks. Ketolyse) og forsøk å holde deg unna "lovlige" produkter som stimulerer sulten. Da går det av seg selv. Det er i hvert fall min erfaring :)
Lykke til!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.